زندگی در شهرهای بزرگ، موجب شده خیلی‌ها به‌دنبال مصرف فست‌فودها و مواد غذایی بروند که هم سریع‌تر آماده می‌شود و هم قیمت ارزان‌تری دارد. این مواد غذایی ارزان قیمت شامل ساندویچ‌ها، پیتزا، کباب و ده‌ها نوع ماده غذایی دیگر است که معمولا از مواد اولیه ارزان قیمت و کم کیفیت تهیه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۷۶۳۱

خیلی از این مواد غذایی آماده و ارزان قیمت به‌صورت آماده به مشتری عرضه می‌شود و در نتیجه، اصلا از نحوه پخت مواد غذایی و مواد اولیه به‌کار رفته در آن، اطلاعاتی در دسترس نیست. یعنی اگر از مواد اولیه ناسالم، نشسته و حتی کپک زده هم در تهیه این محصولات غذایی ارزان قیمت استفاده شده باشد، مشتری بدون آن‌که متوجه شود، این محصولات را مصرف می‌کند.

این مواد غذایی آماده و ارزان قیمت، گاهی بیش از دو ساعت در فضای باز قرار داده می‌شود که همین مساله، احتمال آلوده شدن این مواد غذایی را بالا می‌برد.

شاید در ظاهر، تفاوت چندانی بین محصولات غذایی ارزان قیمت دستفروش‌ها با غذاهای باکیفیت و سالم دیده نشود، اما نباید شک کرد این مواد غذایی ارزان، با کم کیفیت‌ترین مواد اولیه تولید شده‌اند و سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازند. آثار مصرف این غذاهای ناسالم بر سلامت فرد مصرف‌کننده، قطعا در بازه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، خود را نشان خواهد داد.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، بسیار حیاتی است که آموزش و فرهنگسازی گسترده در جامعه، مورد توجه قرار بگیرد تا مردم نسبت به سلامت مواد غذایی که خریداری می‌کنند، آگاهی داشته باشند. اگر این فرهنگسازی نهادینه شود و مردم به نقطه‌ای برسند که از خرید محصولات غذایی بدون نشان استاندارد و سلامت، پرهیز کنند در این صورت خود به خود بازار اغذیه‌فروشی‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت برچیده می‌شود.

دکتر نسرین امیدوار

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها