نگاه اول

سلاح؛ حق یا ابزار تجاوز؟

متاسفانه پدیده خشونت را می‌توان در نقاط مختلف دنیا ملاحظه کرد، این رفتار گاهی در چارچوب اعمال تروریستی و گاهی در چارچوب اعمال دیگری که افراد و گروه‌ها دست به اعمال خشونت‌آمیز علیه سایر اشخاص یا نهادها می‌زنند قابل رویت است، بنابراین شاید بتوانیم بگوییم خشونت پدیده‌ای نیست که منحصر به جامعه‌ای خاص باشد، اما چیزی که به طور خاص در جامعه آمریکا مشکل‌ساز بوده مساله دسترسی آحاد مردم به اسلحه است و از آن به عنوان یک حق مبتنی بر قانون اساسی نام برده می‌شود و تمام تلاش‌ها در جهت محدود کردن دسترسی افراد به سلاح، تحت عنوان اقدامی برخلاف قانون اساسی مورد مقابله قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۸۰۸۷۸

البته تلاش‌ها برای مقابله با دسترسی افراد به سلاح ظاهر ماجراست و بیشتر موضوع به منافع شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی که آقای ترامپ هم مدافع منافع آنهاست برمی‌گردد، لذا مخالف جدی با محدود شدن دسترسی افراد به سلاح وجود ندارد، بنابراین هر از چند گاهی شاهد حمله مسلحانه یک فرد به جمعیت در اماکن عمومی آمریکا از قبیل رستوران‌ها، مدارس و... هستیم.

مهاجمان افرادی هستند که به هر دلیل و با مشکلاتی که دارند سلاح‌ گرم در اختیار دارند و دست به اقدامات خشونت بار علیه افراد بیگناه می‌زنند، بنابراین تا زمانی که منافع سرمایه‌داران بزرگ که در کارخانه‌های ساختن سلاح سهامدار و دخیل هستند ایجاب کند به نظر می‌رسد تلاش‌ها در جهت محدود کردن حمل سلاح با مشکل مواجه است و ما همچنان شاهد توسل به این گونه اعمال مسلحانه در مناطق مختلف آمریکا خواهیم بود.

دلیل عمده‌ و اصلی این‌که خشونت‌ها در جامعه آمریکا، شدیدتر از کشورهای اروپایی بوده این است که در آمریکا مساله دسترسی آزاد به سلاح وجود دارد و با پیوند خوردن به عوامل دیگری مثل سرخوردگی افراد، خستگی از جامعه صنعتی، پاسخ نگفتن به نیازهای معنوی افراد، در جامعه سراسر مادی، این احساسات در افراد نهادینه می‌شود و این گونه خود را نشان می‌دهد و حتی باعث اشاعه خشونت در جامعه آمریکا می‌شود.

در مورد بحث تبعیض نژادی هم باید گفت که درباره خشونت اخیر آمریکا چنین امری دخیل نبوده، ‌ولی در اکثر موارد مهاجمان سفیدپوستان هستند که دست به چنین اقدامات ناهنجاری می‌زنند و کمتر در اقلیت‌های سیاهپوست چنین مواردی را شاهد هستیم، البته نباید این امر را نادیده گرفت که تبعیض‌نژادی می‌تواند باعث سرخوردگی اجتماعی و ایجاد نفرت نسبت به جامعه در افراد شود و با اقدامات خشونت بار نشان داده شود. در مقابله با چنین اتفاقات مرگباری تفاوتی میان جمهوریخواهان یا دموکرات‌ها و دو حزب مطرح نیست چون مشکلات در دل جامعه آمریکایی است و باید جامعه آمریکایی تغییر عمده کند.

در بحث دسترسی به سلاح افراد نیز قطعا صاحبان کارخانه‌های تولید سلاح،با کمک به ستادهای انتخاباتی می‌توانند از نفوذ آنان استفاده کنند تا دستگاه‌های قانونگذاری ازجمله نمایندگان کنگره، قانونی را در رابطه با منع خرید و فروش سلاح تصویب نکنند.چون علی‌الاصول نفوذ به اندازه کافی در منابع و مراجع قدرت دارند که بخواهند جلوی لغو قانون حمل وخرید سلاح گرم را بگیرند.

درخصوص تاثیر این وقایع در ابعاد بین‌المللی نیز باید گفت وقتی جامعه‌ای به این شکل ناامن می‌شود طبیعتا جهانگردی و توریست در آن جامعه کمتر می‌شود و سرمایه‌گذاری اقتصادی نیز از رونق خارج می‌شود لذا تاثیر منفی این وقایع از لحاظ پرستیژی و منافع مادی روی این کشور تاثیر گذار خواهد بود.

دکتر حسین میرمحمد صادقی - استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها