
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
از ابتدا تا انتهای زندگی انسان بخشهایی از بدن به صورت مداوم نشانههایی را به مغز میفرستد. بسیاری از این نشانهها بدون آگاهی ما ارسال میشوند و پاسخ مناسب ایجاد میکنند. با این حال فرد میتواند در شرایط خاصی از این سیگنالهای خاص مطلع شود. برای مثال وقتی ما هیجانزده یا مضطرب هستیم حسی از بالا رفتن ضربان قلب یا دلشوره را میتوانیم احساس کنیم. این توانایی احساس سیگنالها از بدن، دروننگری نامیده میشود. بعضی افراد بیش از دیگران درباره این سیگنالها مطلع هستند. تفاوت افراد در دروننگری عموما با سنجش توانایی افراد برای شمارش ضربان قلبشان اندازهگیری میشود. حساسیت دروننگری، صفتی ثابت است که بین افراد متفاوت است و میتواند بر دامنه وسیعی از فرآیندهای روانشناختی مثل شدت درک هیجانها، چگونگی تصمیمگیری براساس آن و چگونگی سلامت روانی افراد تاثیر بگذارد. با وجود نقش حیاتی که دروننگری در فرآیند تفکر بزرگسالان بازی میکند، محققان درباره این که عملا چه زمانی این مهارت رشد میکند چیزی نمیدانستند. مانع بزرگ یافتن این پاسخ وجود نداشتن سیگنالهای حساس قابل اندازهگیری در کودکان بود.
در این تحقیق به کودکان پنج ماهه تصاویر کارتونی متحرکی نشان داده شد که یکی ضربان قلب منظم با ضربان قلب کودک و دیگری ضربان قلب نامنظم با قلب کودک داشت. بچهها مدت زمان بیشتری را به تصاویری که ناهماهنگی ضربان داشت نسبت به دومی نگاه میکردند که نشان میدهد حتی کودکان پنج ماهه نیز قادرند ضربان قلب خودشان را حس کنند. در بخش بعدی این آزمایش علاوه بر ثبت ضربان قلب کودکان، سیگنالهای مغزی کودکان نیز ثبت شد.
این آزمون نشان داد بعضی کودکان بسیار بیشتر از دیگران به ضربان قلبشان حساس هستند. این محققان فعالیت مغز کودکان را حین انجام آزمایش ثبت کرده و متوجه شدند سیگنالهای مغزی بیشتری در کودکان حساس فراخوانده میشود. حساسیت با نقاط بیشتر درگیر در مغز در حین پردازش سیگنالهای دریافتی از قلب مشخص شد. این کار بیان میکند مغز به سیگنالهای دریافتی از قلب توجه بیشتری میکند. بخصوص وقتی آنها با یک هیجان منفی مواجه میشدند. سیگنالهای مغزی زمانی که کودکان به ویدئویی از یک چهره ترسیده یا عصبانی نگاه میکردند، بیشتر میشد. با کاربرد این آزمون، محققان میتوانند درباره شناخت فاکتورهای اثرگذار بر رشد آگاهی و نیز توسعه سیگنالهای دروننگری که بر تعاملات اجتماعی و خلقوخوی کودکان اثر میگذارد تحقیق کنند. در ادامه این تحقیقات دانشمندان میتوانند درباره چگونگی اثر دروننگری بر رشد مهارتهای اجتماعی و حتی نقش دروننگری در بروز اختلالاتی همچون اضطراب و افسردگی بررسی کنند.
منبع: Science Daily
مترجم: فاطمه موسوی بصیرت
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: