رژیم صهیونیستی مانند آنچه اکنون شاهدش هستیم، جسارت هایی را با قراردادن دروازه های بازرسی الکترونیکی و دوربین هایی در ورودی های مسجد الاقصی به این مکان رواداشته، البته طی ساعات گذشته گفته شده از این تصمیم ها عقب نشینی کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۵۷۴۱
صهیونیست ها دروغگو و نیرنگ باز هستند

به گزارش جام جم آنلاین،بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه دراین باره با دکتر عکرمه صبری، امام وخطیب مسجد الاقصی وعضو نهاد علمای دینی قدس شریف مصاحبه ای با هدف آشنایی با اقدامات آتی درقبال رویدادهای اخیر انجام داده است.

در آغاز چه مساله ای باعث عقب نشینی رژیم صهیونیستی از انجام اقدامات مورد نظر خود در مسجد الاقصی شد؟

اقدامات اسرائیلی ها توهین به مسجد الاقصی است آنها این خیزش مردمی را انتظار نداشتند. همین مساله اسرائیلی ها را ناگزیر کرد تا از اقداماتشان عقب نشینی کنند.

آیا با این اقدام اخیر اسرائیلی ها (عقب نشینی) می توان گفت، مشکل خاتمه یافته و شما به مسجد الاقصی باز خواهید گشت؟

اسرائیلی ها گفته اند، دروازه های الکترونیک ودوربین ها را برچید اند، ولی ما به نوبه خود به این گفته آنان باور نداریم. ما آنها را بسیار آزموده ایم. از این رو کمیته فنی ومهندسی متشکل از مهندسان وتکنسین های فنی ومهندسان برق وابسته به مسجد الاقصی را مکلف کردیم تمام دروازه های بیرونی مسجد الاقصی را بازدید کنند و دیدگاه خود را درقالب گزارشی به کمیته مسائل دینی ارائه خواهند داد. براساس این گزارش، تصمیم گیری صورت خواهد گرفت و خواهیم گفت آیا وارد مسجد الاقصی می شویم، یا خیر. اگر ادعاهای اسرائیلی ها درست باشد، خطاب به تمامی اهالی قدس واهالی سرزمین فلسطین اعلام خواهیم کرد، دروازه ها سالم هستند و با هم وارد خواهیم شد.

درصورت کشف نادرستی ادعای اسرائیلی ها تدابیر شما چه خواهند بود؟

اگر کمیته تشکیل یافته به این نتیجه برسد و بگوید ادعاهای اسرائیلی ها نادرست است، یعنی دروازه ها ودوربین ها برچیده نشده اند واسرائیلی ها درحال گمراه کردن وفریب ما هستند، ما هرگز وارد مسجد الاقصی نمی شویم تا تمام این مسائل برچیده شوند.

تحرکات مردمی درقدس چگونه آغاز شدند و تا چه زمانی ادامه خواهند یافت؟

خیزش مردمی برای یاری مسجد الاقصی از تمام پیش بینی اسرائیلی ها و حتی ما فراتر بودند. هرگز تصور هم نمی کردیم این میزان از مشارکت را با آن سرعت شاهد باشیم. این مردم به اقدامات و اعتراض ها تا عقب نشینی اشغالگران از سیاست های خود در قبال مسجد الاقصی ادامه خواهند داد. دیروز هم بزرگان دینی مسجد الاقصی یعنی رئیس شورای اوقاف اسلامی، رئیس هیأت عالی اسلامی، مفتی قدس و سرزمین های اسلامی و قائم مقام قاضی القضات فلسطین با صدور بیانیه ای خطاب به اهالی قدس و فلسطین بر وحدت ملت و احقاق حقوق فلسطینیان تاکید کردند. دراین بیانیه از اقدام به موقع ملت در دفاع از مسجد الاقصی تقدیر و تمجید به عمل آمد. کمیته علمای دینی مدیریت اوقاف قدس را مکلف به تهیه گزارش مقدماتی از وضعیت بیرون و داخل مسجد الاقصی کرد. همچنین خواستار بررسی صحت وسقم برچیده شدن تمام اقدامات صهیونیست ها شد. براساس گزارش کمیته فنی که پیشتر به آن اشاره کردم، کمیته نهادهای دینی تصمیم مناسب را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد. البته کمیته نهادهای دینی تمام اقدامات صهیونیست ها را رد کرده است؛ اقداماتی که اشغالگران صهیونیست از چهاردهم ماه جاری میلادی تا امروز انجام داده اند.

نهادهای دینی برلزوم باز بودن تمام دروازه های مسجد الاقصی روی تمام نمازگزاران بدون استثنا وبا آزادی کامل تاکید کرده است وطی دو روز آینده بیانیه ای پایانی در این زمینه صادر خواهد شد.

آیا پیش بینی می کنید اوضاع درمسجد الاقصی به روال عادی پیش از چهاردهم ماه جاری میلادی بازگردد؟

به تحقق این امر امیدواریم. ما می خواهیم اشغالگران از این تندی عقب نشینی کنند.

اسرائیل پیش از چهاردهم ماه جاری میلادی هم اقداماتی مشابه را درقبال مسجد الاقصی انجام داده بود. اکنون چه چیزی فرق کرده است؟

این خیزش امروز مردم درقدس تا بعد از ورودمان به مسجد الاقصی و پایان یافتن اقدامات اسرائیلی ها ادامه خواهد یافت، چرا که می خواهیم اوضاع درمسجد الاقصی به روال پیش از این تاریخ بازگردد که دربرگیرنده پایان یافتن حملات مکرر شهرک نشینان به مسجد الاقصی هم می شود. ظرف ده سال گذشته اشغالگران اقدامات نادرست بسیاری در حق مسجد الاقصی مرتکب شده اند. در آن زمان قادر به مقابله و حل این تدابیرشان نبودیم، اما امروز با این خیزش مردمی می توان آن مشکلات را رفع کرد، و دیگر لازم نیست به مواضع رسمی ضعیف امیدوار بود.

چرا اسرائیل این زمان بخصوص را برای اعمال تدابیر خود برضد مسجد الاقصی برگزید؟

هدف طولانی مدت اشغالگران دست نهادن برتمام مسجد الاقصی است. آنها درسال های گذشته اقدامات تحریک آمیز بسیاری مرتکب شدند تا به اهدافشان نائل آیند. اما تحرکات مردمی اخیر درقدس وپیرامون مسجد الاقصی تمام رؤیاهای اسرائیلی ها درقبال مسجد الاقصی را نقش برآب کرد، بله اسرائیل درسال های گذشته دستاوردهایی داشته، از این رو دیگر برمواضع سیاسی و رسمی عربی توجه نخواهیم کرد.

آیا با رژیم صهیونیستی برای آرامش بخشیدن به اوضاع، نشستی داشته اید؟

این امر نه اتفاق افتاده و نه اتفاق خواهد افتاد، چرا که اشغالگر اهل نیرنگ و وقت کشی و دروغ وتزویر است. آنها از رسانه های خود برای نادرست جلوه دادن اقدامات ما استفاده می کنند. اگر با آنها گفت وگو کنیم، رسانه های آنها یکباره مدعی می شوند، ما با آنها برسر فلان موضوعات توافق کردیم، درحالی که ما هیچ توافقی با آنها نداریم، به همین دلیل ما با اشغالگران دیدار نمی کنیم.

اوضاع شهر قدس اشغالی درحال حاضر چگونه است؟

ما اکنون توجه خود را به الاقصی به عنوان یک مسجد معطوف کرده ایم، اما موضوع قدس به صورت فراگیر ووسیعی درحال بررسی است. ما بعد از آزادی الاقصی به موضوع قدس خواهیم رسید. ما در این باره راه حل میانه یا راه حل حداقلی نمی شناسیم، هرآنچه داریم حقوقی هستند که باید باز ستانده شوند وهرگز از حقوق قانونی خود درقبال اسرائیل یا غیر اسرائیل چشم پوشی نخواهیم کرد.

درقبال یهودی سازی قدس چطور؟

مساله یهودی سازی قدس ماجرای بزرگی است که این مساله نیازمند تلاش بزرگ تر ووقت بیشتری است.

مترجم: لیلا کامرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها