شرایط اورژانسی در پرواز

بدن انسان از لحاظ فیزیولوژیکی و سلامت جسمانی، بهترین عملکرد را روی زمین و با شرایط فشار، دما و دیگر عناصر محیطی تعریف شده در سطح زمین دارد. لذا تغییر در هر یک از این مولفه‌ها می‌تواند به تغییرات جدی در سلامت جسمانی و در برخی موارد مشکلات جبران‌ناپذیر یا غیرقابل پیش‌بینی منجر شود.
کد خبر: ۱۰۱۶۱۰۱
شرایط اورژانسی در پرواز

به همین سبب در طراحی و ساخت هواپیما، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌تواند آن وسیله پرنده را از دیگر همنوعان خود تشخیص دهد، امکانات و تجهیزات کنترل فشار و دمای آن است.

به طوری که حتی با وجود بهره‌گیری از قوی‌ترین پیشرانه‌ها یا پیشرفته‌ترین تجهیزات ناوبری، اگر هواپیمایی در تنظیم فشار و دما مشکلی داشته باشد، از سوی کادر پرواز یا مسئولان فنی شرکت هواپیمایی مربوط، قابلیت و صلاحیت پرواز را اخذ نخواهد کرد.

همان شرایط متفاوت و واکنش عملکردی برای بیماری‌ها نیز وجود دارد. یک بیماری می‌تواند فعالیت بسیار متفاوتی از آنچه روی زمین اتفاق می‌افتد را در آسمان داشته باشد. در نتیجه، به عنوان نخستین پیشنهاد از شما می‌خواهم اگر بیماری خاصی دارید که به مراقبت ویژه در طول پرواز نیاز دارد، یا احتمال می‌دهید عوارض ناشی از آن بیماری با افزایش ارتفاع تغییر جدی کرده و باعث آسیب‌رسانی به شما شود، حتما پیش از سوارشدن به هواپیما با عوامل زمینی و قبل از آغاز عملیات پرواز با مهمانداران، در میان بگذارید. در بسیاری از موارد، آنها با نحوه مواجهه با شرایط پیش رو آشنایی دارند و این اطلاع قبلی می‌تواند به کمک‌رسانی و عملکرد بهترشان در صورت هرگونه اتفاقی مفید باشد.

در یکی از پروازهای اخیر، پس از یک پرواز نسبتا طولانی از فرودگاه قشم به سمت فرودگاه مهرآباد تهران در حرکت بودیم. حین پرواز با اطلاع سرمهماندار از احساس درد و شرایط غیرنرمال یک بانوی جوان مطلع شدیم. خوشبختانه این در حالی بود که فاصله کمی با مقصد داشته و تا چند دقیقه دیگر آماده کاهش ارتفاع بودیم. در چنین شرایطی بهترین کار این است که با توضیح وضع بیمار به مرکز کنترل هوایی از آنها خواهش کنیم با حفظ ایمنی و جدایی پروازها و با در نظر گرفتن این که ثانیه‌ها می‌توانند در تعیین زندگی آن بیمار مهم باشند، کوتاه‌ترین مسیر را برای نشستن هواپیما در اختیار خلبانان قرار دهد. مهمانداران ضمن اجرای تمام دانسته‌های خود راجع به بیماری‌های احتمالی از مسافران می‌خواهند اگر پزشک هستند، حتما بر بالین بیمار حاضر شوند و به او یاری برسانند تا بهتر بتواند شرایط را تحمل کند. تصمیم خلبانان پرواز برای کاهش ارتفاع با نهایت سرعت مطمئنه، ضمن حفظ ایمنی پرواز، از جمله مهم‌ترین تصمیم‌ها برای کاهش زمان پرواز است. در چنین شرایطی برخی قوانین کاهش سرعت در طول پرواز و دیگر آیین ‌نامه‌های داخلی شرکت‌ها برای افزایش ایمنی سفرهای هوایی می‌تواند قابل چشم‌پوشی باشد؛ زیرا در نهایت همه این قوانین در راستای سلامت مسافران تنظیم شده است. با اطلاع مرکز کنترل هوایی و عوامل زمینی، با تعیین محل پارک هواپیما و هماهنگی با اورژانس، یک دستگاه آمبولانس در محل تعیین شده منتظر نشستن هواپیما بود تا در سریع‌ترین زمان ممکن او را به مراکز خدمات درمانی انتقال دهد. امیدوارم ایشان و تمام مسافران همواره در سلامت کامل باشند و با شادی از پرواز لذت ببرند.

خلبان محمدتقی امیرسام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها