بویراحمد؛ نگین چهارفصل ایران

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن مناطق بکر و دیدنی، طبیعت سرسبز و زیبا، چشمه‌ها و رودخانه‌ها به نگینی در جنوب کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۱۹

به گزارش فارس، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن مناطق بکر و دیدنی، طبیعت سرسبز و زیبا، چشمه‌ها و رودخانه‌ها به نگینی در جنوب کشور تبدیل شده و از این استان به این نام یاد می‌شود.

پوشش جنگلی مرغوب، درختان بلوط چندین ساله، درختان بنه، زالزالک، زبان گنجشک و چنار، گیاهان دارویی، وحوش و گونه‌های مختلف پرندگان، بارش‌های مطلوب برف و باران و وجود بستر مناسب برای کشاورزی همه دست در دست هم گذاشته و از استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد بهشتی زیبا در جنوب غربی کشور آفریده است.

اما داشتن این مکان‌های خدادادی زیبا نیازمند حفاظت و نگهداری است و فرهنگ‌سازی صحیح و درست به ماندگاری این منابع طبیعی و گونه‌های جانوری و گیاهی کمک می‌کند تا نسل‌های آینده ما نیز از این نعمت منتفع شوند.

مدیرعامل شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی در همین خصوص به فارس گفت: حدود یک میلیون و 900 هزار هکتار جنگل و مرتع در استان وجود دارد دارد که 360 هزار هکتار در مناطق حفاظت شده پارک ملی دنا، کوه خائیز کهگیلویه و کوه سرخ شهرستان گچساران واقع شده است.

عزت‌الله نیک‌اقبالی بیان کرد: بخش مرتعی استان دارای گونه‌های ارزشمندی است که حتی در سطح دنیا این گونه‌ها بی‌نظیری است و در بخش جانوری وجود میش و کل، خرس قهوه‌ای و پلنگ که اخیرا در منطقه حفاظت شده دنا مشاهده شده زیبایی طبیعیت در استان را صد چندان کرده است.

وی در خصوص گونه‌های پرندگان استان گفت: کبک دری، تیهو و انواع پرندگان شکاری در منابع طبیعی و محیط زیست از جمله پرندگان زیبایی استان است همچنین وجود ماهیان بومی در سطح استان این زیبایی را دوچندان می‌کند.

نیک‌اقبالی به تغییرات اقلیمی دهه‌های اخیر شامل خشکسالی‌های متوالی، پدیده گرد و غبار، فرسایش خاک و گسترش و بروز سیلاب اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیمی موجب آسیب دیدن درختان، گیاهان و جانوران شده به گونه‌ای است 60 تا 70 هزار هکتار از جنگل‌های انبوه بلوط استان در سال‌های اخیر به همین دلیل خسارت دیده‌اند.نیک‌اقبالی آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را دیگر آسیب جدی برای منابع طبیعی و محیط زیست دانست و گفت: اکثر آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور انجام می‌شود به همین منظور باید در این مناطق اکیپ‌هایی برای کنترل آتش‌سوزی مستقر شوند و برای انجام عملیات اطفای حریق نیروهای مجهز به آب‌پاش سیار در این مناطق مستقر شوند.

نیک‌اقبالی پدیده ریزگردها را از دیگر تهدیدات منابع طبیعی دانست و افزود: پدیده ریزگردها مراتع و جنگل‌ها را تهدید می‌کند که این میهمان ناخوانده علاوه بر ضرر و زیان به سلامت افراد موجب بیابانی شدن اراضی می‌شود.

وی با بیان اینکه نیرو و امکانات منابع طبیعی و محیط زیست در مقابل انجام رسالت‌های آنها اندک است، افزود: 22 تشکل زیست محیطی با 7 هزار نفر عضو در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست فعالیت می‌کنند و برنامه‌هایی هم برای حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست در دستور کار دارند.

وی فرهنگسازی را مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از بین رفتن منابع طبیعی و محیط زیست دانست و اضافه کرد: اجرای صحیح و درست قوانین، آموزش نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست، فراهم شدن امکانات مورد نیاز و برگزاری دوره‌های آموزشی برای مردم، عشایر، روستاییان و منابع طبیعی و بهره‌برداران محیط زیست، کاشت بذرهای بومی و کاشت گونه‌های گیاهی دارویی از راه‌های حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها