خرافه‌های مجازی؛ نوبر اینترنتی

برخلاف نقاط ضعف‌های بسیاری که در قرن‌های قبلی وجودداشت و به تدریج با رشد فرهنگ و تکنولوژی رفع شد، خرافه توانسته همچنان جایگاه خود را حفظ کند و در قالبی نو اما مفهومی یکسان، خویشتن را به مشتریان پروپاقرص خود عرضه کند.
کد خبر: ۱۰۰۵۰۹۷

بسیاری از سایت‌های اینترنتی و حتی در مواردی کانال‌های تلگرام، عرضه کننده مفاهیم سحر و جادو، احضار، بخت گشایی، گره‌گشایی و وسعت رزق و روزی از مجرای مفاهیم متافیزیک‌هستند. ابتدا برای جذب مشتری راجع به طریقه عمل جادویی کمی توضیح می‌دهند و سپس تجربیات افرادی را که به آنها عمل کرده‌ و موفق شده‌اند، ارائه می‌دهند. همین باعث شده جمع کثیری برای بهبود شرایط زندگی‌ به آنها اعتمادکنند و براحتی اطلاعات زندگی شان را در اختیار آنها قرار دهند و هزینه گزافی هم بپردازند؛ عملی که از لحاظ عقلی به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست. برای بررسی علت این مساله و پیداکردن راه‌حل، نظر کارشناسی خانم آزاده عزیزی، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی را جویا می‌شویم:

با افزایش مدرنیته و گسترش اطلاعات و ارتباطات انسانی و نوگرایی، از میزان خرافه‌گرایی طبقه جوان کاسته نشده و ما گاه می‌بینیم بعضی جوانان تحصیلکرده و برخی افراد مسن‌تر، همچنان به باورها و پندارهای خرافی خود وابسته هستند و برای حل مشکلات خود به فال و دعانویس و رمال مراجعه می‌کنند. بسیاری از این خرافات، رسوم و آداب نیاکان و گذشتگان ما هستند و به بخشی از فرهنگ و زندگی امروزه ما تبدیل شده‌اند. واقعیت این است که خرافات را نه می‌توان رد کرد و نه اثبات. هر گاه به نظر برسد وقایع فراتر از کنترل انسان است، خرافات بیشتر شیوع پیدا می‌کند. افراد ضعیفی که اعتماد به نفس لازم را ندارند، مدام مضطرب هستند و توانایی حل مسائل را به قدرت‌های ماورایی نسبت می‌دهند، بارزترین شخصیت‌هایی هستند که از خرافات پیروی می‌کنند. اعتقاد به منبع کنترل بیرونی می‌گوید، این زندگی است که اتفاقات را برای شما رقم می‌زند و منبع جهان‌بینی خرافات، این‌گونه شکل می‌گیرد. احساس کاذب امنیت، مهم‌ترین فایده‌ای است که از خرافات بر جای می‌ماند. زمان‌هایی وجود دارد که ممکن است به صورت اتفاقی یا به دلایل مختلف مشکل این افراد حل شود و همین وضع موجب می‌شود، اعتقاد فرد به خرافات محکم‌تر شود، اما شرایط زمانی حاد می‌شود که مشکلات افراد خرافاتی حل نمی‌شود و به دنبال راه‌های قوی‌تری مثل تسخیر جن و روح می‌روند. این خرافه‌ها در گذشته از مجاری غیررسمی اشاعه و رواج می‌یافت، اما در سال‌های اخیر بعضی مجاری رسمی نیز کم و بیش به این جریان پیوسته‌اند و با رواج شبکه‌های اجتماعی و بالا رفتن مهارت استفاده از این پدیده‌ها در میان مردم از هر طیف سنی، خرافات با تکنولوژی همراه شده و خدمات خود را به صورت نوین ارائه می‌کند. اخیراً در شبکه‌های اجتماعی، شیوه‌هایی برای احضار روح و تسخیر جن ارائه می‌شود که گاه این شیوه‌ها در مراحل ابتدایی به صورت رایگان و جذب مخاطب آغاز و کم‌کم وارد مرحله بعد می‌شود که درخواست مالی است. راه‌های پیشنهادی به صورت یک فرآیند، افراد را از سعی و تلاش دور می‌کند و در صورتی که فرد به نتیجه مناسب نرسد، روش‌های پیشنهادی متفاوت در ازای مبالغ بیشتر ارائه می‌شود و افراد به جای تمرکز روی نتیجه، درگیر باز کردن معماهایی هستند که از طریق این شبکه‌ها ایجاد می‌شود.

برای بخت گشایی به روان شناس مراجعه کنیم

باید گفت تمام مشکلات لاینحل انسان از طریق روش‌های علمی و منطقی قابل حل است. مثال بارز آن اختلاف نظر خانوادگی است. زمانی که از دلیل این تعارض‌ها سر در نمی‌آورید، با جلسات زوج درمانی به راهکار خواهید رسید. اگر دختر یا پسری توانایی مدیریت رابطه عاطفی را ندارد و تا دهه 30 و 40 زندگی شکست‌های عاطفی زیادی را تجربه کرده و تنهاست، با چند جلسه مشاوره یادگیری مهارت‌های ارتباطی به موفقیت می‌رسد. به عبارتی، برای بخت گشایی به روان‌شناس و مشاور باید مراجعه کنیم. روان‌شناسان و مشاوران به صورت علمی به شما خواهند آموخت که با تجسم خلاق و پیاده‌سازی روش‌های حل مساله به صورت دائمی پدیده‌های دور و بر خود را کنترل کنید. همه ما در آسیب‌زدایی بدعت مسئولیم و تا زمانی که مسئولیت شخصی خودمان را در به وجود آمدن مشکلات نپذیریم و اقدام نکنیم، این خرافات ادامه خواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها