جام جم آنلاین - آرشیو

اربعین؛ تمرین نظام‌سازی اجتماعی در حکمرانی اسلامی

اربعین؛ تمرین نظام‌سازی اجتماعی در حکمرانی اسلامی

اربعین ادامه عاشوراست. اگر عاشورا نبود اربعین هم نبود. کاری که امام‌حسین(ع) با عاشورا بر سر نظام کفر و استکبار آورده‌اند و اصلاحی که در امت ایجاد کرده‌اند، این بود که امت را به مدار ولایت و توحید برگردانده و به معروف دعوت کرده‌اند. اگر کسی از ولایت الهی فاصله گرفت، نتیجه آن می‌شود حیرانی در همه امور، نتیجه حرکت در نظام توسعه‌ای دنیایی «سرگردانی» است.

نگاهی به روایت «عقیله»

نگاهی به روایت «عقیله»

عقیله روایتی مستندگونه در معرفی جامع از ابعاد گوناگون شخصیتی حضرت زینب (س) از زمان پیامبر تا وفات این بانوی ارجمند است.

طرح هادی روستایی زیبا روی کاغذ

طرح هادی روستایی زیبا روی کاغذ

در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ ، وزارت راه و شهرسازی وقت به فکر توسعه روستاها افتاد. مهاجرت بی‌رویه به شهرها و مشکلات ناشی از آن باعث شده بود تا سیاست‌گذاران طرح روان‌بخشی روستاها را در دستور کار خود قرار دهند. سال‌ها گذشت و اواخر دهه ۷۰ یعنی ۱۳۷۸ از طرح هادی روستایی رونمایی شد.

سازوکار دیپلماسی با ۲۰ همسایه ایران

سازوکار دیپلماسی با ۲۰ همسایه ایران

معمولا در کشورهای مختلف، سیاست همسایگی براساس اسناد بالادستی و مواضع رهبران و متفکران آن کشور اتخاذ می‌شود.

چه می‌دانی کار در معدن یعنی چه!

چه می‌دانی کار در معدن یعنی چه!

دیروز اعلام شد متاسفانه شش کارگری که در پی انفجار در معدن زغال‌سنگ طزره در عمق ۴۰۰ متری زمین مدفون شده بودند، جان باختند.

اربعین مصداق وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة

اربعین مصداق وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة

حضرت آیت‌‌ا... خامنه‌ای، رهبر انقلاب: یکی از مصادیق قوت را امروز دنیای اسلام دارد مشاهده می‌کند و آن، راهپیمایی اربعین است؛ وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة. راهپیمایی اربعین قوت اسلام است، قوت حقیقت است، قوت جبهه مقاومت اسلامی است که این ‌جور اجتماع عظیم میلیونی راه می‌افتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قله و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه آزادگان عالم باید از او درس بگیرند.

تلاش ایران و ترکیه برای کاهش رویه‌های تقابلی

تلاش ایران و ترکیه برای کاهش رویه‌های تقابلی

 سفر هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه به ایران مهم بود از آن جهت که ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه قلمداد می‌شوند. در دیداری که هاکان فیدان با مقامات بلندپایه ایران داشت موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفت. گویی که مجموعه‌ای از مسائلی که بین دو کشور با اهمیت است شاید به شکلی در این دیدار چینش شد و این نشان می‌دهد که ترکیه و ایران در چه حوزه‌هایی علاقمندی‌ها و اشتراکات و رویه‌های تقابلی دارند.

آموزه‌های رفتاری اربعین

آموزه‌های رفتاری اربعین

رخدادهای دینی در کنار فرآیندهای معنوی و الهی همواره باید دستاوردهای تربیتی و اخلاقی داشته‌باشند؛ به علت این وجوه زمینی و آسمانی است که روزها و ایام محترم و مقدس نزد مسلمین به‌ویژه شیعیان جایگاه متبرک و خاصی دارد.

در جا ماندن از اربعین یک اربعین گریستن رواست

در جا ماندن از اربعین یک اربعین گریستن رواست

سکوت می‌بارد؛ کنار فرات، به زیر تازیانه باران، قصیده می‌خواند مسیر پیاده از پستوی تاریخ تا رسیدن به عمود ۱۴۰۰، نشان ارادت بی‌امان و همین بهانه بس است برای همسویی و همراهی کاروان اربعین در رزمگاه واژه‌های مهربانی و کرامت و هم‌قدم با جابر در کنار قدم‌های زائر که بهایی برای بـه روی جـاده رفتن نمی‌خواهد، جاده امتداد یک خوش آمدید از عالیجناب آفتاب تا بدرقه مهتاب، یک طرف پیاده‌ها و آن‌طرف سواره‌ها در موازی فرشتگان و پابرهنگان و بال شوق تازه‌ای برای رفتن به سوی سرزمین جاودان به کربلا به جان مانده در زمین آن زمان ...

ماشین عادی‌سازی روابط در گِل

ماشین عادی‌سازی روابط در گِل

بازتاب و تبعات رسانه‌ای شدن دیدار وزیران خارجه لیبی و رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و صهیونیست‌ها تلاش دارند با اشکال مختلف، بر رسوایی‌های این ماجرا سرپوش بگذارند.

توسعه بر بستر  شفافیت  و عدالت

توسعه بر بستر شفافیت و عدالت

اصلاح رویه‌های نادرست، تغییر ریل و بازگرداندن اقتصاد به مسیر قانونی و درست از اولویت‌های اصلی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بوده است.

بازی نخ‌نمای ضد انقلاب

بازی نخ‌نمای ضد انقلاب

درگذشت جواد روحی، از محکومان اغتشاشات سال گذشته در بیمارستانی در نوشهر، به دستمایه‌ای برای جریانات ضدانقلاب و رسانه‌های وابسته به آنها در روند بازتولید اغتشاشات تبدیل شده است.

«طریق » تاریخ ساز

«طریق » تاریخ ساز

اربعین نماد قدرت ایمان انسان است . تحمل رنج سفر برای فریضه جمعی از مبدأ نامشخص و پراکنده در تمام کشورها به مقصدی مشترک؛ از کثرت به وحدت.

اربعین؛ جاذبه حسینی

اربعین؛ جاذبه حسینی

پیاده‌روی‌های مومنانه؛ نه رسم نوظهوری است نه ویژه ما اسلامیان‌، سیر آفاق و انفس از اصطلاح‌های عرفانی است که از دیرباز بخشی از سلوک سالکان الی‌ا... همین رهروی و پیاده‌روی هدفمند بوده است از پیاده‌روی‌های مسیحیان می‌توان به رسم قدیمی سالکان مسیحی در سودان اشاره کرد یا در اسپانیا؛ جالب است کتاب رازناک داستان‌های کانتربری برپایه روایاتی شکل گرفته که چند زائر در مسیر زیارتی و سلوکی‌شان برای یکدیگر نقل می‌کنند؛ اما شگفتی پیاده‌روی دیرپای اربعین چیز دیگری است.

چراغ سبز سازشکاران به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

چراغ سبز سازشکاران به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

در حالی که صهیونیست‌ها به شدت در پروژه عادی‌سازی روابط با کشورهای عرب و مسلمان به بن‌بست خورده‌اند و با وجود تبلیغات فراوان در سال‌های گذشته به جز دو سه کشور کوچک و بی‌تاثیر در معادلات بین‌المللی، نتوانسته‌اند نظر مثبت سایر کشورها را جلب کنند، این روزها خبرهایی درباره تحرکات گروه سازشکار تشکیلات خودگردان فلسطین برای زمینه‌سازی درخصوص عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض منتشر شده‌است.

رفتار غیرمسئولانه یک مسئول!

رفتار غیرمسئولانه یک مسئول!

اسفند سال گذشته وقتی سید ابراهیم رئیسی در حکمی «سکینه سادات پاد» را به عنوان مسئول «پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی» منصوب کرد، کسی نمی‌دانست این مسئولیت جدید که برای نخستین بار یک متولی برای آن انتخاب می‌شود، یک معاونت جدید در زیرمجموعه ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود یا قرار است ذیل یکی از ساختارهای موجود فعالیت داشته‌باشد.

عضویت در بریکس نمایش اقتدار

عضویت در بریکس نمایش اقتدار

عضویت ایران در گروه بریکس که به‌تازگی انجام شد، می‌تواند زمینه شکوفایی ظرفیت‌های بزرگی را ایجاد کند که در این میان می‌توان به کمرنگ شدن سیطره و غلبه دلار بر اقتصاد دنیا، دور زدن تحریم‌ها، تضعیف یکه‌تازی و سلطه آمریکا بر اقتصاد دنیا و ... امید داشت؛ این در حالی است که بتوان از ظرفیت‌های ایجادشده به نحو مطلوب استفاده کرد.

محورهای ششگانه بیانات رهبر انقلاب در حوزه سیاست خارجی

محورهای ششگانه بیانات رهبر انقلاب در حوزه سیاست خارجی

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۲ در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت،فعالیت‌های دولت در بخش سیاست خارجی را مورد توجه قرارداده و با ابراز رضایت از این فعالیت ها،رهنمود هایی ارائه فرمودند: این محورها به شرح زیر مرور می شوند:

آتش گرفته باد؛ دشمن حسین(ع)

آتش گرفته باد؛ دشمن حسین(ع)

آتش گرفته باد، آتش گرفته باد، هر صوت و صدا و خطابه و تفسیری، که با کین‌توزی علیه کلمه زیبای «حسین» آغاز می‌گردد و با دشمنی شدید علیه «ملت حسینی» خاتمه می‌پذیرد. آتش گرفته باد! دهان‌ها و زبان‌ها و قلم‌هایی که جز بی‌پروایی و پریشان‌گویی، درباره «حسین» حرف دیگری، ندارند.

مقاومت در برابر تهدیدات ترکیبی

مقاومت در برابر تهدیدات ترکیبی

حملات ناکام صهیونیست‌ها به جنین و کرانه‌باختری و محقق نشدن اهداف آن از یک سو و تشدید ناآرامی‌های داخلی در اراضی اشغالی، نشان می‌دهد تل‌آویو هم در عرصه منطقه‌ای و هم داخلی شدیدا آسیب‌پذیر شده‌است. قبلا صهیونیست‌ها از تهدیدات ترکیبی به مثابه مجرایی برای هموار کردن زمین بازی برای خود در منطقه و نظام بین‌الملل و داخل اراضی اشغالی استفاده می‌کردند اما اکنون شاهد مهار همه‌جانبه تهدیدات ترکیبی دشمن صهیونیستی با مقاومت ترکیبی در منطقه هستیم.

3 صفحه

نیازمندی ها