او از کهکشانی دیگر آمده است

فوق‌ستاره‌ای به نام ژاوی

استقلال ایران، امروز در ورزشگاه آزادی تهران میزبان السد قطر است؛ تیمی که جد ا از مرتضی پورعلی گنجی، ستاره دوست‌داشتنی فوتبال ایران، یک بازیکن مشهور در اختیار دارد: ژاوی هرناندز؛ ‌بازیکنی که به دلیل نمایش‌های شگفت‌انگیزش در بهترین بارسلونای تاریخ، به شهرتی جهانی رسیده و به دلیل اخلاق منحصربه فردش، محبوبیتی بی‌نظیر پیدا کرده است. بد نیست چند سطری درباره این ستاره خلاق و بااخلاق بخوانید:
کد خبر: ۹۹۹۰۱۶

تولد

ژاوی هرناندز کروز 37 سال پیش در تراسای اسپانیا به دنیا آمد. پدرش ارتشی بود. زمانی که تنها 11 سال داشت، به بارسا پیوست. پیشرفت او بسیار سریع اتفاق افتاد و در 17 سالگی به تیم دوم بارسا پیوست.

تیم اصلی بارسا

رویای ژاوی یعنی کار با تیم اصلی، زمانی تحقق یافت که او تابستان 1998 (در 18 سالگی) در سوپر جام اسپانیا برابر مایورکا بازی کرد. او در ترکیب ثابت بود و گلزنی کرد، شروعی که برای او بهتر از این نمی‌شد. ژاوی همچنین در قهرمانی لیگ در فصل 1998ـ99 با مربیگری فن‌خال نقش مهمی ایفا کرد. او یک فصل بعد به دلیل مصدومیت گواردیولا، فرصت بیشتری برای بازی پیدا کرد. بعد از آن‌که پپ افسانه‌ای، تیم را به مقصد فوتبال ایتالیا ترک کرد ژاوی به بازیساز تیم بدل شد. زمان مربیگری فان خال، رکساچ، آنتیچ و رایکارد، ژاوی همواره یک مهره اثرگذار بود، اما ثابت بازی نمی‌کرد؛ او زمان پپ گواردیولا به مهره اصلی تیم تبدیل شد و با پپ 14 جام بزرگ و معتبر دریافت کرد.

هنر و خلاقیت او در کنار بازیکنان حرفه‌ای بارسلونا از جمله آندرس اینیستا موجب شد تیم ملی اسپانیا دو قهرمانی در یورو (2008 و 2012) و یک قهرمانی در جام جهانی (2010) را تجربه کند. او در یورو 2008 بهترین بازیکن جام شد. ژاوی در جام جهانی 2010 هم 669 پاس داد که از این میان، 599 پاس سالم داشت. او یکی از ارکان قهرمانی تیم ملی اسپانیا بود، اگرچه گل قهرمانی در آن جام را اینیستا به زیبایی هرچه تمام‌تر زد.

ژاوی در فینال یورو 2012 که با برتری 4بر صفر مقابل ایتالیا همراه بود، دو پاس گل داد؛ یکی به جوردی آلبا و دیگری به فرناندو تورس و به این ترتیب تنها بازیکنی لقب گرفت که در دو فینال یورو پاس گل داده است. با قهرمانی در این تورنمنت، ژاوی موفق‌ترین بازیکن تاریخ تیم ملی اسپانیا شد؛ افتخاری که قبلا بین ژاوی و پویول مشترک بود و چون پویول این جام را به خاطر مصدومیت از دست داد، ژاوی به پر افتخارترین بازیکن تاریخ اسپانیا تبدیل شد.

مغز متفکر بارسلونا

در روز خداحافظی ژاوی با باشگاه بارسلونا، اینیستا پشت تریبون قرار گرفت و گفت، او مغز متفکر تیم ما بود و به احترام او باید ایستاده دست زد. ژاوی یک فرمانده قابل احترام بود، همان‌طور که اینیستا را حتی در ورزشگاه‌های اسپانیول و رئال مادرید تشویق می‌کنند.

موسیقی

موسیقی بروس اسپرینگستون، موسیقی مورد علاقه ژاوی است. تقریبا روزی نیست که ژاوی این ترانه‌ها را گوش ندهد. شاید یکشنبه‌شب که او وارد فرودگاه بین‌امللی امام(ره) تهران شد، در هدست او آهنگی از اسپرینگستون پخش می‌شد. در این میان،‌ نیک کیو هم به او انرژی خاصی می‌دهد. ژاوی موسیقی‌ای را ترجیح می‌دهد که انرژی‌دهنده باشد و از موسیقی‌ای که به او حالت غمگین القا کند، متنفر است.

ژاوی به آواز خواندن در رختکن مشهور است. او روحیه تیم است. این را همه بازیکنان بارسلونا می‌گویند. اینیستا که نزدیک‌ترین دوستش در بارسلونا بود و همدیگر را برادر صدا می‌زدند، آوازخوانی ژاوی را خیلی دوست داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها