ازدحام جمعیت کارگران و نیروهای جویای کار غیر بومی در کنار نابسامانی ترافیک شهری، سیما و منظر این اثر تاریخی را مخدوش کرده است.
کد خبر: ۹۹۸۰۳۰

کاروانسرای مشیرالملک از آثار تاریخی دوره قاجاری است که با شکوه خاصی و با گذشت صد و بیست سال از زمان ساخت خود همچنان در هسته مرکزی شهر برازجان پابرجاست و خودنمایی می کند.

این اثر تاریخی که در بین محله ها به «دژ» معروف است در طول عمر طولانی خود شاهد حوادث و اتفاقات ریز و درشت تاریخی و اجتماعی فراوانی بوده است و همواره در اذهان شهروندان برازجانی یادآور خاطرات خوب و شیرین و تلخ فراوانی بوده است . از پایگاه و مقر اصلی سران و مجاهدین ضد استعمار جنوب علیه انگلیس و محل اطراق و استراحت کاروانهای تجاری در مسیر شیراز به بوشهر گرفته تا تبعیدگاه و محل حصر انقلابیون یعنی آیت‌الله طالقانی دکتر سید محمد مهدی جعفری تا جشن های پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی.

هر چند با تلاشها و پیگیری شهردار وقت به برازجان در سال 92 عملیات ساماندهی محوطه و میدان مقابل این کاروانسرا در دستور کار مدیریت شهری برازجان قرار گرفت و با سرعت هر چه بیشتر مراحل تکمیل آن که شامل محوطه سازی و سنگفرش اراضی جلو کاروانسرا و همچنین ساخت آبنمای موزیکال در میدان و پیشخوان آن سیما و منظر آن به شکل زیبایی تغییر پیدا کرد اما این روزها تجمع و ازدحام کارگران فصلی که عمدتا غیر بومی هستند افزون بر اینکه جلوه نامناسبی پیدا کرده موجب اعتراض و نارضایتی شهروندان هم شده است .

سرپرست شهرداری برازجان در گفتگو با جام جم با بیان این که یکی از رویکردهای مدیریت شهری احیاءاثرتاریخی کاروانسرای مشیرالملک وبازآفرینی هویت تاریخی آن و استفاده از ظرفیت فرهنگی این جاذبه گردشگری است به جنوب امروز می گوید:در این راستا در سالیان گذشته تلاش ها و اقدامات خوبی برای بازسازی معابر ومیدان حاشیه واطراف کاروانسرا صورت گرفته است که ادامه این روند هم در حال حاضر دغدغه اصلی شهرداری برازجان است .

ارسطو قایدی برازجانی می افزاید:ساماندهی وکمک به تسریع روند بازسازی ومرمت کاروانسرا در اولویت برنامه های شهرداری برازجان قرار دارد و به همین دلیل سعی کرده ایم تا افزون بر توان مدیریت شهری ،از ظرفیت فعالان فرهنگی و هنرمندان شهر گام مهمی برای رونق دوباره این اثر تاریخی برداریم.

وی اضافه می کند:در طرح فراخوان که به تصویب شورای شهر برازجان رسیده تا پایان بهمن ماه آثار رسیده به دبیرخانه بررسی و پس از داوری توسط هیات منتخب ،اثرپذیرفته شده را در فاز اجرایی وعملیاتی قرار می دهیم.

همچنین دبیرکارگروه ساماندهی کاروانسرای مشیرالملک با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در شهرداری و شورای اسلامی شهر برازجان ، دانش آموختگان خوش ذوق می توانند برای مشارکت در اجرای طرح ساماندهی ومعماری اطراف کاروانسرای مشیرالملک برازجان خبر می دهد و می گوید: در این فراخوان هنرمندان وطراحان خوش ذوق می توانند با ارائه طرح و دیدگاه ارزشمند خود تا بیستم بهمن ماه سال جاری شرکت نمایند.

ناهید اخلاقی اضافه می کند:قرارگرفتن کاروانسرای تاریخی مشیر در هسته مرکزی شهر،موقعیت ممتازی نصیب این اثرتاریخی نموده است ومدیریت شهری سعی دارد تا باکمک فرهیختگان و هنرمندان همچون گذشته با اجرای طرح ساماندهی آن ضمن تلطیف سیما ومنظر شهری به باز آفرینی هویت تاریخی و فرهنگی این اثر منحصربفرد و جاذبه گردشگری کمک نماید.

علیرضا برازجانی

جام جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها