ارتش یکنفره در مقابل نظام ضد انسانی

تصویری تازه درباره برده‌‌داری

«سرحد» مجموعه تازه تلویزیونی شبکه نت‌فلیکس، تماشاگران خود را به آمریکای قرن هجدهم میلادی و نظام برده‌داری می‌برد.
کد خبر: ۹۹۱۷۱۶

به گفته منتقدان هنری، موفقیت بالای مالی و انتقادی فیلم‌های ضدنژادپرستی مانند «12 سال بردگی»،‌ قاب کوچک را هم به فکر تولید مجموعه‌هایی با این مضمون انداخته است. بر همین اساس، سرحد هم یک درام پرتنش تاریخی و اجتماعی است که قصد دارد در کنار سرگرم کردن تماشاگرانش، نقبی هم به بخش تاریکی از تاریخ آمریکا بزند.

جیسن موموآ، بازیگر جوان سینما، در سرحد در نقش کاراکتر اصلی ماجرا ظاهر شده است. این بازیگر ورزشکار در داستان فیلم نقش جوانی شورشی و معترض به نام دکلان هارپ را بازی می‌کند. این کاراکتر به بینندگان تلویزیون به عنوان مردی معرفی می‌شود که نیمه آمریکایی و نیمه ایرلندی است. سازندگان مجموعه از او به عنوان یک ارتش یکنفره اسم می‌برند که به تنهایی به مقابله با کاراکترهای خبیث و منفی داستان می‌پردازد. شمال آمریکا که داستان سرحد در آن اتفاق می‌افتد، مکانی مناسب برای تجارت پرسود پوست خز است. شخصیت‌های منفی داستان که عوامل و نهادهای حکومتی هستند، با استثمار کارگران و خلق یک نظام برده‌داری وحشیانه، در حال انجام این تجارت سودآور هستند. سهم کارگران تحقیر، شکنجه، کار و سهم کارفرمایان طلا و پول است.

اما دکلان هارپ علیه این وضعیت شورش می‌کند و بقیه کارگران را به اتحاد و همکاری با خود فرامی‌خواند. تنش و تضاد داستان مجموعه از اینجا آغاز می‌شود که قدرتمندان خواهان مرگ او هستند، اما اول باید هارپ را پیدا کنند تا بتوانند اقدامشان را عملی کنند. کمتر کسی با دکلان هارپ آشنایی دارد و او را می‌شناسد، به همین دلیل یافتن و اسیر کردنش مشکل است. به گفته جیسن موموآ: «داستان و حال و هوای مجموعه شباهت زیادی به دیگر مجموعه‌های موفق و در حال پخش تلویزیونی ندارد. یک ماجراجویی تازه است که تماشاگرانش را به یک دنیای متفاوت و خاص می‌برد. برای همین، آنها نباید انتظار اکشن‌کاری‌های متداول قهرمانان تلویزیونی را از این مجموعه و کاراکترهایش داشته باشند. سرحد درامی اجتماعی است که حرف‌های مهمی را درباره ارتباطات و مناسبات اجتماعی و اقتصادی مطرح می‌کند. با این حال، تمام تلاش سازندگان مجموعه این بوده که اثری تماشایی و جذاب خلق کنند تا تماشاچی نه‌تنها از دیدنش خسته نشود، بلکه با علاقه‌مندی ماجرا و اپیزودهای آن را دنبال کند. تلفیق سرگرمی و هنر هیچ وقت کار ساده‌ای نبوده و احساس می‌کنم سرحد در عملی کردن آن موفق بوده است. با وجود این، حرف نهایی و اصلی را منتقدان و تماشاگران تلویزیون باید بزنند.»

سرحد در یک فصل شش اپیزودی یک ساعته تهیه شده و پخش آن از اواخر ماه ژانویه سال جاری میلادی آغاز می‌شود. شبکه نت فلیکس آن را با همکاری شبکه دیسکاوری و با هزینه‌ای 6 میلیون دلاری تهیه کرده است. علت سرمایه‌گذاری شبکه دیسکاوری روی مجموعه، علاقه کلی مدیران آن به تاریخ و جهت‌گیری‌های تاریخی سرحد است. این درام تاریخی در کنار تعریف کردن رویارویی مردی تنها در برابر گروهی چپاولگر بی‌رحم، نگاهی هم به وضعیت برده‌داری در قرن هجدهم میلادی آمریکا دارد. کار تولید مجموعه سال گذشته آغاز شد. لوکیشن‌های سرسبز و جنگل‌های پردرخت کانادا، محل اصلی فیلمبرداری آن بود. گروه سازنده حدود دو ماه در این کشور، مشغول فیلمبرداری صحنه‌های مختلف آن بودند. نه‌تنها جنگل‌های دست نخورده کانادا به کمک خلق فضایی مناسب برای آمریکای قرن هجدهم درآمدند، بلکه باعث کاهش 30 درصدی هزینه‌های تولید آن هم شدند. سازندگان مجموعه تلاش داشتند آن را برای پخش در پاییز سال 2016 آماده کنند، اما دقت در امر تدوین و بازنگری برخی سکانس‌ها، پخش مجموعه را برای شش ماه به عقب انداخت. با این حال، تهیه‌کنندگان سرحد ابراز اطمینان می‌کنند این فاصله زمانی، تاثیری در میزان موفقیت احتمالی آن نخواهد گذاشت. طبق یک سنت قدیمی، در ایام سرما و خانه‌نشینی مردم عادی شمار تماشاگران برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی بالا می‌رود.

برادران بلاکی (رابرت و پیتر) و براد پیتون خالقان اصلی سرحد هستند. فیلمنامه این درام تاریخی را آنها براساس یک تحقیق تاریخی چند ماهه نوشته‌اند. به گفته پیتون: «تمام عوامل دخیل در موفقیت یک مجموعه تلویزیونی، در سرحد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. می‌توان گفت کاراکتر محوری ماجرا یک قهرمان اکشن است که تماشاگران بخوبی با خصلت‌های چنین شخصیتی آشنا هستند. در اینجا، او به جای مبارزه با ربات‌ها، هیولاها و موجودات فضایی با آدم‌هایی از جنس خودشان مبارزه می‌کنند. از این نظر، حس همذات‌پنداری تماشاچی به چالش و همراهی کشیده می‌شود. شخصیت اصلی داستان همان حال و هوای مردان سرسخت و آشتی‌ناپذیر مجموعه‌های پربیننده اکشن را دارد که یک‌تنه در مقابل یک ارتش کامل و تا دندان مسلح ایستادگی می‌کند و موفق به شکست دادن آنها هم می‌شود، اما تمام این چیزها در فضایی رئال به تصویر کشیده می‌شود.» این تهیه‌کننده و برنامه‌ساز قاب کوچک به این نکته هم اشاره می‌کند که تولید فصل دوم مجموعه در دستور کار شبکه نت فلیکس قرار دارد. کلید فیلمبرداری این فصل با حضور اکثر بازیگران و عوامل فصل اول، تابستان در لوکیشن‌های کانادا زده خواهد شد. اعلام خبر تولید فصل دوم سرحد در حالی است که هنوز مشخص نیست واکنش تماشاگران نسبت به فصل اول آن چه خواهد بود.

منبع: امپایر آنلاین

مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها