دسترنج پنج ماه تلاش کشاورزان زحمتکش گچسارانی در جنوب کهگیلویه و بویراحمد، خوراک گوسفندان شده است.
کد خبر: ۹۸۰۴۸۲

به گزارش ایرنا، این روزها مزارع گوجه فرنگی منطقه لیشتر در شهرستان گچساران شاهد صحنه‌های غم انگیزی است که دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

پایین بودن قیمت گوجه‌فرنگی، کشاورزان زحمتکش این منطقه را ـ که با صرف صدها میلیون تومان مزارعشان به بار نشسته ـ مجبور به رهاسازی محصول کرده است.

قصه تکراری‌ای که سال‌های گذشته در مزارع هندوانه گچساران به‌وقوع می‌پیوست، اکنون به محصول گوجه‌فرنگی رسیده است.

یکی از کشاورزان بخش لیشتر در شهرستان گچساران گفت: برای زیرکشت بردن هر هکتار گوجه‌فرنگی در این منطقه، 200 میلیون ریال هزینه کرده است.

رضا حیدری اظهارکرد: هم‌اکنون کارخانه‌های تولید رب گوجه‌فرنگی، محصول آنها را به قیمت 1700 ریال خریدار است. وی بیان کرد: نبود زیرساخت‌هایی مانند بازار تره‌بار و سردخانه، از عوامل بازار سرد گوجه‌فرنگی در گچساران است.

یک کشاورز دیگر گچسارانی با اشاره به استقبال مردم از تولید محصولات کشاورزی بیان کرد: راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار در این شهرستان ضروری است.

میرزا حسینی عنوان کرد: در صورت احداث چنین مرکزی، تولیدات کشاورزی برای مصرف بازار استان‌های دیگر ساماندهی می‌شود.

در همین حال فرماندار گچساران دراین‌باره گفت: کشت سنتی و بی‌توجهی به کشش بازار مصرف، عامل مهم نابسامانی بازار گوجه‌فرنگی است.

عبدالرحیم رحیمی گفت: در صورت کمبود صنایع تبدیلی باید با تولید محصول به اندازه بازار تقاضا، بین محصول تعادل ایجاد کرد که آموزش‌های جهادکشاورزی در این زمینه تاکنون بی‌ثمر بوده است.

هم‌اکنون سه خانه ترویج در روستاهای دیل، خیرآباد و امامزاده جعفر و یک مرکز خدمات کشاورزی در لیشتر برای آموزش کشاورزان فعالیت می‌کنند.

فرماندار گچساران، نبود صنایع تبدیلی را عامل مهم این مشکل دانست.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید انجام شود و دولت تنها می‌تواند با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت، سرمایه‌گذاران را حمایت کند.

وی گفت: در حال حاضر برای پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی آمادگی وجود دارد، اما بخش خصوصی استقبالی نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها