در حالی که گزارش‌ها و اخبار میدانی از شکست‌های متوالی نیروهای داعش در مناطق مختلف از موصل در عراق تا سوریه و لیبی حکایت می‌کند، اما مقامات کشورهای اروپایی از گسترش احتمالی حملات آنها به کشورهای این قاره سخن می‌گویند. آنها بر این مساله تاکید دارند که با متحمل شدن شکست‌های متوالی، نیروهای خارجی عضو داعش هیچ چاره‌ای به جز بازگشت به کشورهای خود نداشته و همین مساله خطری مهم برای اروپایی‌ها به حساب می‌آید. موید این مطلب گزارشی است که مرکز مقابله با تروریسم پلیس اروپا (یوروپل) بتازگی منتشر کرده است.
کد خبر: ۹۷۴۱۷۴

یوروپل در گزارشی با عنوان «تغییر در شیوه عملیات داعش» که روز گذشته در وبسایت خود منتشر کرد گفته است: در حالی که موقعیت نظامی داعش در صحنه جنگ تضعیف می‌شود، احتمال حملات تروریستی اخیر آن در اروپا حاکی از آن است که این گروه تاکتیک‌های جدیدی را برای عملیات در کشورهای غربی انتخاب کرده است.

این گزارش افزود: برآوردها از سرویس‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد ده‌ها نفر که تحت فرمان داعش هستند احتمالا در اروپا حضور دارند و این توانایی را دارند که مرتکب حملات تروریستی در کشورهای اتحادیه اروپا شوند. یوروپل در ادامه هشدار داد: داعش همچنین تلاش می‌کند تا جوانان را با تفکرات افراطی خود آشنا کند و کسانی را که از بیماری روانی رنج می‌برند، برای انجام حملات تروریستی ترغیب نماید.

این گزارش اعلام کرد: تاکتیک‌هایی که داعش در عراق و سوریه به کار می‌برد، از جمله استفاده از خودروهای بمبگذاری شده، احتمالا در اروپا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. حملات قبلی در فرانسه و بلژیک نشان می‌دهد که داعش و سایر گروه‌های افراطی و تندرو قادر به انجام حملات پیچیده‌ای در خاک اروپا هستند. یوروپل می‌افزاید: داعش در انجام حملات تروریستی خود، هدف قراردادن اهداف نمادین مثل ماموران پلیس و نیروهای نظامی را تغییر داده و تمرکز خود را بر روی اهداف نرم قرار داده است، مانند حملات پاریس در سال 2015 میلادی.

در همین راستا، ژیل دو کرشوو، هماهنگ‌کننده عملیات ضد تروریستی اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت تضعیف داعش در منطقه خاورمیانه، اروپائیان طی چند سال پس از آن شاهد بازگشت اتباع خود خواهند بود. برای جلوگیری از فعالیت خرابکارانه این افراد به رویکردی جامع و هماهنگ نیاز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها