تروریست‌ها و آمریکا به وعده‌شان پایبند نماندند

آتش‌بس سوریه در بن‌بست عهدشکنی

گرچه امیدهایی به تمدید آتش‌بس یک هفته‌ای در سوریه می‌رفت و حتی روسیه یک تمدید 72ساعته را پیشنهاد کرده بود، اما به دلیل کارشکنی‌های مکرر آمریکایی‌ها و اقدامات تروریست‌ها آتش‌بس در سوریه خاتمه یافت. سازمان صلیب سرخ جهانی نیز روز گذشته اعلام کرد هرگونه کمک‌رسانی به شهروندان بخصوص در شهر حلب را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخته است.
کد خبر: ۹۴۷۳۰۹

همزمان ارتش سوریه اعلام کرد آتش‌بس هفت‌روزه به پایان رسیده‌است زیرا گروه‌های تروریستی به هیچ یک از مفاد این توافق آتش‌بس پایبند نبودند و از این آتش‌بس برای تجدید قوا استفاده کرده‌اند. در این بیانیه اشاره شده‌است که گروه‌های تروریستی بیش از 300 بار آتش‌بس در سوریه را نقض کرده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، وزیر خارجه امریکا در 20شهریور پس از مدت‌ها مذاکره از توافق برای برقراری آتش‌بس در سوریه خبر دادند. این آتش‌بس از روز 22 شهریور در سوریه برقرار شد و به صورتی کج دار و مریز به مدت یک هفته ادامه داشت.

کری و لاوروف هفته گذشته در گفت‌وگویی تلفنی با تمدید آتش‌بس در سوریه به مدت 48 ساعت پس از پایان آن، موافقت کرده بودند.

آمریکا بزرگ‌ترین ناقض آتش‌بس

حمله دو جنگندة اف-16 و دو جت اِی-10 ائتلاف تحت هدایت آمریکا به مواضع نیروهای دولتی در استان دیرالزور سوریه که روز شنبه گذشته انجام شد بزرگ‌ترین مورد نقض آتش‌بس در این کشور بود. در این حمله که آمریکایی‌ها آن را «اشتباه» توصیف کرده و بابت آن «عذرخواهی» کردند بیش از 62سرباز سوری کشته و حدود 100 نفر زخمی شدند. مقامات روسی و سوری این حمله را کاملا «عامدانه» توصیف کرده و گفتند انجام این حمله در جهت خدمت به گروه‌های تروریستی و روحیه دادن به آنها بعد از یک سری شکست‌های مکرر بوده است.

سیدمهدی نبوی، کارشناس مسائل غرب آسیا، دراین باره می‌گوید: «از ابتدای کار هم مشخص بود که آتش‌بس در سوریه به‌هم خواهد خورد. علت آن بود که آتش‌بس به معنای صلح نیست هر وقت مقاومت دست بالاتر را در نبردهای میدانی در سوریه به دست می‌آورد در واقع جبهه استکبار به سردمداری آمریکا به دنبال طرحی بوده که با استفاده از مفاهیمی چون صلح و آتش‌بس و ادعای کمک به غیرنظامیان بتواند فرصتی برای تنفس تروریست‌ها فراهم کند که نمونه بارز آن را در آنجا دیدیم. آمریکا با تمام اطلاعات ماهواره‌ای و نظارت خود به نیروهای دولتی سوریه حمله کرد و سبب شد داعش با استفاده از همین حمله ارتفاعاتی را به اشغال خود درآورد، لذا این خود آمریکا بوده که دست به نقض آتش‌بس زده است.»

نبوی درباره کارشکنی‌های آمریکا می‌افزاید: «اینجا این سوال مطرح است که چطور آمریکا با این همه سیستم‌های پیشرفته اطلاعاتی که می‌تواند صحنه کشتن بن‌لادن رهبر القاعده را با هزاران کیلومتر فاصله در کاخ سفید تماشا کند اما نمی‌تواند تشخیص دهد مناطقی که بمباران می‌کند متعلق به نیروهای دولت سوریه است؟! آمریکا مدعی است این عملیات را با هماهنگی روس‌ها انجام داده، اما شواهد نشانگر این است که این‌گونه نبوده است. می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که عملا طرح آتش‌بس تلاشی برای تقویت جبهه تروریست‌ها بوده به خاطر همین ما نمی‌توانیم روی تلاش‌های آمریکا در این باره امید چندانی داشته باشیم.»

دلایل ادامه نیافتن آتش‌بس

احمد کاظم‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد علل و عوامل شکست این آتش‌بس در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: اگر ما اتفاقات مهمی را که بعد از توافق انجام شد، مرور کنیم، تا حدودی می‌توانیم به پاسخ این سوال برسیم که کدام یک از دو طرف درگیر بیشترین سهم را در نقض آتش‌بس داشته‌اند. در واقع بعد از توافق بنا بود که کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق تحت محاصره در شرق حلب فرستاده شود؛ ولی با توجه به این‌که در گذشته از کمک‌رسانی در جهت پوشش ارسال تجهیزات و تسلیحات برای گروه‌های تکفیری و ترورویستی استفاده می‌شد، لذا اصراری که دولت سوریه برای بازرسی از این محموله‌ها داشت با مخالفت روبه‌رو شد و به دغدغه دولت سوریه در این زمینه پاسخی داده نشد. از طرف دیگر، روسیه علاقه‌مند به انتشار جزئیات توافق بود و می‌خواست با این کار قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل تصویب بشود تا پشتوانه‌ای برای آتش‌بس باشد، اما آمریکا این مساله را قبول نکرد.

به گفته این کارشناس، «طبق توافق جدید جبهه النصره که به فتح الشام تغییر نام داده، باید همانند گروه تروریستی داعش با آن رفتار می‌شد، اما اسرائیل با اعزام دو هواپیمای خود به منطقه تحت کنترل جبهه النصره در جنوب سوریه و در نزدیکی بلندی‌های جولان سعی کرد برای آنها پوشش هوایی ایجاد کند، اما ارتش سوریه بر خلاف گذشته واکنش نشان داد و توانست این هواپیماها را سرنگون کند. در چنین شرایطی نیز آمریکا اماکن و مقر نیروهای ارتش سوریه را در دیر الزور که در نبرد با داعش بودند، بمباران کرد که این مساله به نوعی پاسخ به روسیه هم محسوب می‌شد. بنابراین اگر همین اتفاقات را کنار هم قرار دهیم کاملا مشخص می‌شود که به نوعی طرف‌های مخالف و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها بودند که مسئول شکست آتش‌بس هستند.»

شعله‌ور شدن دوباره آتش جنگ

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با اتمام دوره یک هفته‌ای آتش‌بس، نبردها و حملات هوایی دوشنبه شب از سر گرفته شد و حملات هوایی و گلوله‌باران‌ها تا صبح ادامه داشت. به گزارش همین منبع صدای انفجار‌های شدید دیروز نیز به تناوب شنیده می‌شد. بنابر اعلام دیدبان حقوق بشر سوریه، دست‌کم 36 غیرنظامی در حلب و حومه آن در حملات پس از پایان آتش‌بس کشته شدند.

صلیب سرخ می‌گوید 8 نفر از اعضایش در سوریه در حملات اخیر کشته شده‌اند. ارتش سوریه نیز اعلام کرد با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه، حملات تروریست‌های گروه موسوم به «جبهه‌النصره» به شهر حلب را دفع و 40 نفر از آنان را کشته و بسیاری از تجهیزاتشان را منهدم کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها