سخنگوی شورای صنفی نمایش: استقبال از طرح سینما سلام، نشانه علاقه مردم به سینماست

تازه شدن نفس سینما با سینما سلام

استقبال مردم از طرح سینما سلام، جشن سازمان سینمایی با سخنرانی جمشید مشایخی، رئیس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای موسیقی زنده توسط شهرام و حافظ ناظری برای اهالی سینما، تجلیل از فاطمه معتمدآریا، منوچهر محمدی، سیدمحمد خادم و علیرضا رضاداد به پاس یک عمر فعالیت سینمایی و معرفی برگزیدگان جشن خانه سینما، از جمله مهم‌ترین اخبار و رویدادهای روزهای جشن 116 سالگی سینمای ایران بود.
کد خبر: ۹۴۴۴۲۵

سینما سلام

یکی از اتفاقات خوب روز ملی سینما، استقبال پرشور مردم از طرح «سینما سلام» بود. مردم سراسر کشور روز یکشنبه و در قالب طرح «سینما سلام» بلیت فیلم‌های مورد علاقه خود را نیم‌بها خریدند و به سینما رفتند و یکی از شلوغ‌ترین روزهای امسال سینمای ایران را رقم زدند. کمتر سینمایی بود که یکشنبه صندلی خالی به خود می‌دید و تقریبا همه سالن‌های سینمایی کشور، میزبان تعداد زیادی از تماشاگران بودند.

سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با جام‌جم، اجرای طرح سینما سلام در روز یکشنبه را خیلی خوب توصیف کرد و گفت: این طرح در روز ملی سینما و در همه سئانس‌های روز یکشنبه با موفقیت به اجرا درآمد و خوشبختانه مردم استقبال خیلی خوبی از فیلم‌ها کردند. بخش زیادی از این حضور پرشور مربوط به اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و عمومی بود که از سه‌شنبه هفته قبل آغاز شد. غلامرضا فرجی افزود: استقبال از این طرح که در ادامه بهار سینمای ایران و فروش خوب فیلم‌ها اتفاق افتاد، نشان داد مردم به سینما علاقه دارند و در صورت وجود فیلم‌های جذاب، به سینما می‌روند.

او همچنین درباره این‌که چرا طرح سینما سلام به صورت رایگان اجرا نشد، گفت: به دلیل مخالفت صنف تهیه‌کننده‌ها و انجمن سینماداران، بحث اجرای این طرح به صورت رایگان منتفی شد و اجرای آن به صورت نیم‌بها در دستور کار قرار گرفت. ضمن این‌که قبلا اجرای رایگان این طرح، به دلیل تراکم فراوان جمعیت، باعث بروز مشکلاتی در برخی سالن‌های سینما شده بود.

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره احتمال افزایش قیمت بلیت سینماها که این روزها سخنانی درباره آن شنیده می‌شود هم توضیح داد: افزایش قیمت بلیت‌ها هنوز قطعی نشده است و باید صنوف مختلف سینمایی، پیشنهادهای خود را ارائه کنند و در شورای صنفی نمایش بررسی شود.

جشن 116 سالگی سینمای ایران

یکشنبه شب، ساعات خاطره‌انگیز و زیبایی در موزه سینما و باغ فردوس رقم خورد و برخی از اهالی سینمای ایران به دعوت حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی گردهم آمدند تا 116 سالگی ورود سینما به کشور را جشن بگیرند. چشم که می‌چرخاندید از استادان و پیران بازیگری تا حرفه‌ای‌های نسل‌های بعدی سینما را می‌دیدید. بعید است فیلمی ساخته شود که این همه ستاره را یکجا در خود جا دهد، اما چنین جشنی، فرصت یک قاب مشترک بی‌مثال و بی‌تکرار را فراهم می‌کند.

عزت‌الله انتظامی و جمشید مشایخی به عشق سینمایی که مویشان را در آن سپید کردند، به مراسم آمده بودند و به عنوان نورانی‌ترین چراغ‌های جشن جلوه‌گری می‌کردند. آنها درحالی به مراسمی آمدند که جای یکی از یاران قدیمی‌شان، داوود رشیدی بسیار خالی بود. آقای بازیگر در حالی که روی ویلچر نشسته بود، به جشن سینمای ایران آمد، اما باوجود کسالت هنوز چهره بویژه چشمانش، نشان واضحی از آن نقش‌ها و بازی‌های ماندگار گذشته را داشت و خاطره خوش آنها را برای همکاران و دوستدارانش تداعی و زنده می‌کرد.

دیدن رضا رویگری و منیژه حکمت هم که مدتی قبل به دلیل بیماری، بستری شده بودند، حال آدم را خوب می‌کرد.

مواجهه با جمشید هاشم‌پور، ستاره دهه‌های 60 و 70 هم با شمایل جدید و محاسنی فراوان، از نکات قابل اشاره این جشن بود که کنار سیروس گرجستانی نشسته بود.

در جشن 116 سالگی سینمای ایران، هنرمندانی بجز اهالی سینما هم به چشم می‌خوردند؛ از جمله به عنوان مثال می‌توان به غلامحسین امیرخانی، استاد خوشنویسی اشاره کرد و پدر و پسر صاحب‌نام دنیای موسیقی، شهرام و حافظ ناظری که قطعاتی از آلبوم «ناگفته» را برای حاضران اجرا کردند که با استقبال رو به رو شد. شهرام ناظری، در این یکی دو ساله ارتباط مستقیم بیشتری با سینما پیدا کرد که نمونه آن، خواندن تیتراژ پایانی فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی است.

پخش کلیپ درگذشتگان یک سال اخیر سینمای ایران، یکی دیگر از بخش‌های این مراسم بود.

آیین نکوداشت 4 سینماگر

یکی دیگر از اخبار مهم اخیر سینما، آیین نکوداشت چهار سینماگر بود که شامگاه شنبه در تالار ایوان شمس برگزار شد و برخی هنرمندان و اصحاب رسانه جمع شدند تا از فاطمه معتمدآریا، منوچهر محمدی، سیدمحمد خادم و علیرضا رضاداد به پاس یک عمر فعالیت هنری تجلیل کنند.

در نخستین بخش این مراسم، محمد قاصد اشرفی، عبدالله علیخانی و محمد متوسلانی برای تجلیل از سیدمحمد خادم سینمادار قدیمی به صحنه آمدند. سپس سید محمد خادم روی صحنه آمد و گفت: امروز بر من منت گذاشتند که چنین مراسمی برای من تدارک دیدند. به نظرم جا دارد از بزرگان سینما مانند منوچهر شاهسواری، کمال تبریزی و ابراهیم مختاری که سال‌ها زحمت کشیدند و بزرگواری کردند، یادی کنیم. از همه تشکر می‌کنم.

جمشید مشایخی، ابوالحسن داوودی، ابراهیم مختاری و محمدمهدی حیدریان هم سینماگرانی بودند که برای تجلیل علیرضا رضاداد روی سن آمدند و چند جمله‌ای درباره این مدیر سینمایی صحبت کردند. در ادامه علیرضا رضاداد از این که اعضای هیات‌مدیره خانه سینما او را شایسته دریافت جایزه سیف‌الله داد دانستند، تشکر کرد و گفت: جا دارد از درگذشتگانمان مانند پدر و مادرانمان یادی کنیم. از خانواده و همسرم که همواره به عنوان یک مشاور و منتقد در کنار من بودند تشکر می‌کنم.

محمدمهدی عسگرپور، جهانگیر کوثری، کمال تبریزی، محمدرضا مویینی و حجت‌الاسلام دعایی هم در ادامه مراسم برای تجلیل از منوچهر محمدی، تهیه‌کننده قدیمی سینما به صحنه آمدند. منوچهر محمدی هم پس از دریافت جایزه‌اش گفت: دوست دارم این جایزه را با تمام وجودم به عشق تمام زندگی‌ام همسرم تقدیم کنم.

در ادامه مراسم علی نصیریان، آتیلا پسیانی، همایون اسعدیان، رخشان بنی‌اعتماد و علی ربیعی برای تجلیل از فاطمه معتمدآریا روی صحنه حاضر شدند.

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت در این بخش گفت: افتخار دارم تا در مراسمی که از فاطمه معتمدآریا تجلیل می‌شود حضور داشته باشم. معتمدآریا از برجسته‌ترین بازیگران خلاق است. عده‌ای فکر می‌کنند بازیگری حرفه‌ای ساده است، اما برای رسیدن به این سادگی مسیر خلاقانه‌ای وجود دارد که شاید همه نتوانند به آن برسند، خلاقیت یکی از امتیازات معتمدآریاست. او نشان داده هنرمندی ممتاز و شایسته هرگونه تجلیل است. او بواقع یک انسان بافرهنگ است.

وقتی فاطمه معتمدآریا برای دریافت جایزه‌اش روی صحنه آمد، گفت: می‌خواهم از حجت‌الاسلام دعایی که همیشه هوای ما را داشته است، خواهش ‌کنم انسان‌های پاک سینما را در گوشه عبای خود حفظ کند. در بین سینماگران چیزی بجز عشق وجود ندارد، بین اهالی سینما فقط عشق حکمفرماست در بین چشم‌های ما فقط عشق رد و بدل می‌شود، ما خدایگان روی زمین هستیم و تلاش می‌کنیم تا گوشه‌ای از عشق خداوند به بندگانش را به نمایش بگذاریم. از حاج آقا دعایی ممنونم که به ما یادآوری کردند که ما با هم هستیم.

3 سخنرانی برای سینما

در این مراسم، سه نفر به عنوان سخنران پشت تریبون قرار گرفتند؛ وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و جمشید مشایخی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اعلام این که شکافی میان دولت و هنرمندان وجود ندارد، گفت: ادعایی نداریم که به همه اهدافی که پیش از این ترسیم‌کرده بودیم رسیده‌ایم، ولی گام‌های بلندی برداشته ایم و در زمینه فرهنگ اتفاقات خوبی افتاده است.

علی جنتی افزود: امروز مدیران کنار هنرمندان هستند و در شادی و غم شما شریک‌ هستند. ما شاهد رونق سینما هستیم که راه‌اندازی گروه هنر و تجربه، موج ساخت و ساز سالن‌های سینما، موج حیرت‌انگیز فروش خوب در گیشه و ورود بخش خصوصی به سینما از نمادهای رونق است. امروز بخش خصوصی در حال ساخت صد سالن سینماست. این روزها جوانان ماهواره‌ها را خاموش کرده و در صف فیلم‌های سینمای ایران می‌ایستند تا فیلم‌هایی مانند ایستاده در غبار، لانتوری و فروشنده را ببینند.

وزیر ارشاد در پایان گفت: دیگر به هیچ نهاد یا فردی اجازه دخالت در کار این شوراها را نمی‌دهیم و ترکیب جدید این شوراها صددرصد مورد قبول وزارتخانه است و ما از کار آنها حمایت می‌کنیم. البته حساب فیلمی که از خط قرمز واقعی عبور کند، جداست.

رئیس سازمان سینمایی هم در این مراسم گفت: سینمای ایران توانسته با افتخار پرچم هویت ملی و اسلامی ما را برافراشته کند؛ امروز روز هویت ماست. ملت بافرهنگ ایران امروز صدوشانزدهمین سال سینمای خود را که به شیوایی و زیبایی با آن سخن می‌گویند، جشن می‌گیرد.

حجت‌الله ایوبی، در ادامه به این نکته اشاره کرد که سینمای متفاوت ایران، موفق شد مرزهای سلطه سینمای آمریکا و هالیوود را در جهان عقب براند. او افزود: روزها و ماه‌های درخشانی در انتظار سینمای ایران است و نهضت تولید محتوا ادامه دارد.

جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت سینما هم در این جشن، ضمن تبریک روز ملی سینما، زنان هنرمند و سینماگر حاضر در مراسم را به گردآفرید تشبیه کرد و آنها را قهرمانان ایران خواند.

معرفی برگزیدگان جشن خانه سینما

برگزیدگان جشن خانه سینما هم شب گذشته طی مراسمی که در میدان مشق برگزار شد، معرفی شدند. گزارش جزئیات این مراسم و نام برگزیده‌ها، فردا در همین صفحه منتشر خواهد شد.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها