در فقه امامیه خرید و فروش بعضی از مراکز حرام است؛ مثلا مسجد، بویژه مسجدالحرام و بیوتات و مراکز قدیمی قابل خرید و فروش نیست، چون این مکان‌ها متعلق به پروردگار متعال بوده و در راه خداست.
کد خبر: ۹۴۴۱۰۴

بر این اساس سرزمینی مثل مکه و مدینه سرزمینی متعلق به کل مسلمانان است و حج ازجمله عباداتی است که به کل مسلمین جهان مربوط می‌شود و متعلق به یک گروه یا فرقه خاص نیست.

بنابراین کسانی که در چنین مکان مقدسی حضور دارند باید به‌عنوان خادم دو حرم به مردم خدمت کنند اما در وضعیت کنونی حرمین در اختیار یک فرقه خاص قرار گرفته است. امروز گروه‌های وهابی حزبی سیاسی در درون اسلام به‌وجود آورده‌اند و با تسلط بر مکه و مدینه می‌خواهند خط فکری و سیره خود را از طریق این دو مکان مقدس و ائمه جماعات بر کل جهان اسلام گسترش بدهند؛ طبیعتا جهان اسلام اعم از مکاتب اهل سنت و شیعیان این فکر را نمی‌پذیرد.

در چنین شرایطی باید از طریق سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی مذاکره آغاز شود و از آنجا که آل‌سعود در حج سال گذشته نشان داد لیاقت مدیریت فریضه مناسک حج را ندارد، لذا باید سایر کشور‌های مسلمان اعم از ترکیه، ایران، عراق و سوریه در این زمینه فکری بکنند. بی‌کفایتی و غرور محض و تعصب جاهلی آل‌سعود باعث شد سال گذشته حجاج در گرما و ازدحام جمعیت از بین بروند و رفتار خصمانه و برخاسته از تعصب جاهلی به این فاجعه منتهی شد. ایران در موضعگیری در قبال حوادث منا نشان داد دغدغه حفظ حرمت همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی را دارد. این درحالیست که بی‌کفایتی آل‌سعود امروزه گریبانگیر همه مسلمانان جهان است.

بررسی دقیق رفتار ریاض در قبال کشورمان نشان می‌دهد باید در برابر سیاست‌های این کشور ایستاد. بی‌حرمتی در فرودگاه جده به زوار ایرانی و کم‌توجهی به سقوط جرثقیل در مسجدالحرام از اتفاقاتی است که شائبه عمدی بودن دارد. کسانی که میلیاردها دلار در کنار خانه خدا هتل و آپارتمان بنا می‌کنند قطعا باید بحث ایمنی تاسیسات مخصوصا در ایام حج واجب را دقت کنند.

ما اعتقاد داریم حجی که ایمنی را برای حجاج ما به همراه نداشته باشد برای ما نه تنها واجب نبوده، بلکه مستحب هم نیست وحتی حرام است. وقتی جان مسلمان در خطر بیفتد چه ضرورتی دارد حجی بر پا شود؟ جهان اسلام باید تاکید کند زائران کشور‌های اسلامی برده یا کالای عربستان نیستند که هرطور می‌خواهد با آنها برخورد کند.

حسن نوروزی / سخنگوی کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها