بسیاری از ما به دنبال میوه‌ها و سبزیجاتی هستیم که لکه نداشته باشند. وجود لکه‌ها و قسمت‌های نرم در میوه‌ها و سبزیجات این تصور را در ما به وجود می‌آورند که محصولات، تازه نیستند و مهم‌تر این که شاید زیاد سالم نباشند.
کد خبر: ۹۳۹۳۲۸
آیا میوه و سبزیجات لکه‌دار سالم نیستند؟

به گزارش جام جم آنلاین ، معمولا میزان زیادی از میوه‌ها و سبزیجات به خاطر وجود چنین لکه‌هایی، دورریخته می‌شوند، اما محققان کالیفرنیای جنوبی می‌گویند میوه‌ها و سبزیجات لکه‌دار برای ما ضرری ندارند و دیدگاهی که نسبت به این دسته از محصولات وجود دارد باید از بین برود.

به گفته این پژوهشگران، پاتوژن‌ها یا عوامل بیماری‌زایی که میوه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بر انسان‌ها تاثیری ندارند. این لکه‌ها در واقع حاصل مبارزه گیاه با میکروب‌ها هستند. گیاهان نیز مثل انسان‌ها با میلیاردها قارچ و باکتری همزیستی دارند. برخی از این میکروب‌ها برای گیاه مفید واقع می‌شوند، اما برخی دیگر، پاتوژن‌هایی هستند که حتی در مغازه و در یخچال ما نیز به زندگی با میوه ادامه می‌دهند. بیشتر این پاتوژن‌ها به هیچ وجه ضرری برای ما ندارند.

میکروب‌هایی که لکه‌های نرم در میوه ایجاد می‌کنند، معمولا بعد از این که میوه از گیاه جدا شد، آن را مورد حمله قرار می‌دهند. اگر هنگام انتقال، میوه‌ها زخمی شوند، قارچ‌های نکروتیک از این بخش‌های زخمی وارد میوه شده و با کشتن سلول‌ها، مواد مغذی آنها را جذب می‌کنند و باعث لک‌دار و قهوه‌ای شدن میوه می‌شوند.

از آنجا که این بخش ها، بافت‌های مرده و تجزیه شده هستند مزه بدی دارند، اما کافی است این قسمت‌ها را از میوه جدا کرده و باقی میوه را مصرف کنیم. برخلاف پاتوژن‌های گیاهی، میکروب‌هایی مثل باکتری E.coli یا سالمونلا، در میوه لکه‌ای ایجاد نمی‌کنند، اما به طور نامرئی در سطح میوه وجود دارند. بنابراین به جای دقت کردن به ظاهر میوه، باید در شست و شوی آن دقت کافی به خرج دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها