برجام نه فقط از فشارهای سیاسی ـ رسانه‌ای علیه برنامه موشکی کشورمان نکاسته، بلکه گاه شاهد شدت یافتن این فشارها نیز هستیم. هرچند برجام، مستقیما نقشی در حل و فصل مسائل موشکی ایران نداشت، اما به‌نظر برخی صاحب‌نظران، انتظار واشنگتن برای تکمیل برجام به‌وسیله مذاکره در باب برخی مسائل مانند برنامه‌های دفاعی کشورمان، می‌تواند نگرانی از آینده توافق هسته‌ای را افزایش دهد.
کد خبر: ۹۳۲۹۹۰

در همین رابطه سردار یدالله جوانی، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر این که برنامه موشکی ایران در قالب سیستم تدافعی کشور طراحی شده، به جام‌سیاست می‌گوید: اتهام‌زنی آمریکا نسبت به پیشرفت‌های دفاعی کشور، فضاسازی سنگینی است که در راستای بهانه‌جویی‌ها برای ایجاد تحریم‌های جدید طراحی شده است.

از فردای برجام تندروهای غربی نسبت به برنامه موشکی ایران اعتراض کردند. دلیل افزایش حساسیت برای توانمندی دفاعی ایران در دوران پسابرجام چیست؟

افزایش فشار از سوی غربی‌ها در موضوع موشکی بعد از توافق برجام این واقعیت را آشکار می‌کند که اساسا غربی‌ها با سلسله بهانه‌هایی دنبال این هستند که با فشار، ملت ایران را از مسیری که در پیش گرفته باز بدارند و خواست خودشان را تحمیل کنند. اگر از اول انقلاب تا الان بررسی داشته باشیم، می‌بینیم که چند موضوع از طرف غربی‌ها همیشه بهانه‌ای بود تا با تمرکز بر آن در هر مقطع، مجموعه فشارهایی را بر ملت ایران تحمیل کنند. این موضوعات عبارت است از: موضوع حقوق بشر که با متهم ساختن ایران به نقض حقوق بشر تحریم‌هایی را وضع کنند؛ موضوع تروریسم، که با متهم ساختن جمهوری اسلامی به دفاع، حمایت و پشتیبانی از گروه‌های تروریسمی مجموعه‌ای از تحریم‌های مربوط به این مساله را وضع کنند؛ موضوع بعدی سلاح هسته‌ای و برنامه هسته‌ای کشور بود که ما را نشانه گرفت تا با این ادعا جمهوری اسلامی مدافع سلاح هسته‌ای وکشوری به دنبال دست یافتن به سلاح‌های کشتار جمعی معرفی شود تا بر این اساس مجموعه‌ای از تحریم‌ها وضع شود و موضوع بعدی برنامه نظامی و قدرت دفاعی ماست که مشخصا بحث موشکی را مورد توجه قرار داده تا بر این مبنا تحریم‌هایی اعمال شود. در سال‌های گذشته تمرکز غربی‌ها و مشخصا آمریکایی‌ها روی موضوع برنامه هسته‌ای ایران بود و تحریم‌های هسته‌ای بشدت افزایش یافت و پرونده هسته‌ای ایران، از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به شورای امنیت برده شد تا تحریم‌هایی وضع شود. این تحریم‌های دوجانبه و چندجانبه علیه کشور، زمینه‌ای را فراهم کرد که جمهوری اسلامی مذاکراتی را در زمینه هسته‌ای در پیش بگیرد تا مذاکرات منتهی به برجام شود. در برجام ابتدا تصور این بود که دشمنان با توافق هسته‌ای تحریم‌ها را بردارند و از حجم فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران بکاهند، اما دیدیم که بلافاصله بعد از این‌که جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات عمل کرد، آنها نه‌تنها تعهدات خود را که اصلی ترینش برداشتن تحریم‌ها بود عمل نکردند، بلکه با فضاسازی سنگین، بر برنامه موشکی کشور تمرکز کردند. غرب وقتی از موضوع هسته‌ای خیالش راحت شد و در توافق با ایران محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای اعمال شد، تصور کرد می‌تواند موضوع موشکی را مورد توجه قرار دهد لذا به بهانه آزمایشات موشکی ایران، مدعی شد که ایران نقض برجام کرده و به این بهانه فشارهای جدیدی را برخلاف برجام تحمیل کرد. این مساله نشان می‌دهد که غرب اصل را بر فشار بر ملت ایران گذاشته و با متمسک شدن به این بهانه‌ها و خواسته‌ها قصد دارد حرکت ملت ایران را،که حرکتی مستقل، در منطقه راهبردی غرب آسیاست متوقف کند. جمهوری اسلامی ایران بارها گفته برنامه موشکی کشور کاملا جنبه دفاعی داشته و موشک‌ها متعارف هستند، اما آنها همان طور که در گذشته به دروغ مطرح می‌کردند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی است الان هم به دروغ مدعی می‌شوند که این موشک‌ها با هدف حمل کلاهک هسته‌ای ساخته شده تا بتوانند زمینه‌های فشار را فراهم کنند. بنابراین باید گفت که این حرکت غربی‌ها ادامه حرکت پیشین آنان است منتها اگر بر موضوع موشکی تمرکز پیدا کردند دلیل این است که به زعم خودشان برنامه هسته‌ای ایران به نوعی حل شده و الان نوبت فشار بر برنامه موشکی ایران است.

آیا آمریکا می‌تواند توانمندی ایران را در بحث نظامی و موشکی بهانه‌ای برای نقض برجام قرار بدهد؟

در خلال مذاکرات هسته‌ای آمریکایی‌ها و برخی شرکا و متحدین اروپایی این کشور تلاش کردند که به موازات مذاکرات هسته‌ای موضوعات دیگری ازجمله برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران و همین طور مسائل منطقه را وارد مذاکره کنند، اما سیاست نظام جمهوری اسلامی در این زمینه روشن بود و تاکیدات پی‌درپی مقام معظم رهبری مبنی بر این‌ که در مذاکرات جز موضوع هسته‌ای در هیچ موضوع دیگری مذاکره نخواهد شد باعث شد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی صرفا در موضوع هسته‌ای با آمریکایی‌ها و 5+1 مذاکره کند و به هیچ عنوان موضوع دیگری وارد مذاکرات نشود گرچه خواست غربی‌ها این بود که چنین اتفاقی بیفتد. فلذا در برجام تمام آنچه مطرح شد تعهدات طرفین در مورد مسائل هسته‌ای است که از طرف جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ای از محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای پذیرفته شد و در عوض آنها متعهد شدند تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای را مرتفع کنند، لذا طرح این موضوع که جمهوری اسلامی با آزمایشات موشکی خودش نقض برجام کرده بسیار بی‌پایه و اساس است چون برجام هیچ ارتباطی با برنامه موشکی ایران ندارد، اما قطعنامه‌ای که غرب به آن استناد می‌کند قطعنامه‌ای کاملا متفاوت با بحث توافقنامه برجام است، چیزی که برای ایران الزام‌آور است تعهداتی است که در متن برجام آمده و در این تعهدات هیچ اشاره‌ای به موضوع برنامه موشکی یا برنامه‌های دیگری نشده لذا این از آن بهانه‌هایی است که غربی‌ها می‌آورند تا وانمود کنند که ایران نقض برجام کرده در حالی که این آمریکایی‌ها هستند که نقض برجام کردند و تعهداتشان را عمل نکرده و در عوض تحریم‌های جدیدی را به بهانه‌های دیگر وضع کردند. آمریکایی‌ها متعهد شده بودند که هیچ تحریم جدیدی با هر عنوان دیگری مجاز به وضع شدن نیست، اما در عوض شاهدیم که آنها به بهانه آزمایشات موشکی جمهوری اسلامی تحریم‌های جدیدی را وضع کردند که به صراحت می‌توان گفت خلاف برجام اقدام شده است.

رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی خود گفت که مهم‌ترین دستاورد برجام این بود که سایه شوم جنگ از سر ایران برداشته شد. به عنوان صاحب‌نظر در مسائل دفاعی بفرمایید آیا پیش از برجام تهدید حمله به ایران وجود داشت و جدی بود و آیا این تهدید در پسابرجام از بین رفته است؟

معتقد هستم این سخن رئیس‌جمهور و کسانی که دفاع جدی‌ از برجام و دستاوردهای برجام دارند با واقعیت‌ها خیلی همخوانی ندارد. در واقع می‌توان گفت در دنیای امروز چیزی که می‌تواند سایه شوم جنگ را از ملتی دور کند و ملتی را در امنیت قرار بدهد قدرت دفاع از خود، خصوصا با داشتن دشمنان سرسخت است. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بارها و بارها ما را تهدید به اقدامات نظامی کردند و اگر طی این سال‌ها تهدیدات خود را عملی نکردند تنها دلیلش قدرت دفاع ملت ایران از خود بوده و آنها با هزینه فایده کردن همواره به این جمع‌بندی رسیدند که هر گونه اقدام نظامی در برابر جمهوری اسلامی به ضررشان خواهد شد چراکه ملت ایران قدرت پاسخگویی از خود را دارد. ملت ما در یک جنگ نابرابر هشت ساله که جنگی جهانی علیه ملت ایران بود آزموده شد و در این سال‌ها قدرت سرپنجه‌های مقتدر و توانمند جمهوری اسلامی در منطقه ازجمله حزب‌الله لبنان در خلال جنگ سی و سه روزه به نمایش درآمد، بنابراین دشمنان امروز بشدت وحشت دارند که گلوله‌ای را به سمت سرزمین عزیز ایران اسلامی شلیک کنند، چون می‌دانند بلادرنگ پاسخ دریافت خواهند کرد و ملت ایران قادر است ضربه متقابل را در لحظه وارد کرده و متجاوز را از کرده خود پشیمان کند. این‌که گفته شود برجام برای ما امنیت آورده و سایه جنگ را از سر ملت ایران دور کرد به نظر حرف درستی نمی‌رسد و آن چیزی که سایه شوم جنگ را از سر ملت ایران دور کرد قدرت دفاعی کشور است. اگر آمریکایی‌ها قدرت پیدا کرده و احساس کنند با جنگ می‌توانند به اهداف خود در قبال ملت ایران برسند برای گرفتن مجوز مشکلی ندارند،اما چیزی که آقای روحانی مطرح کردند بحث تغییرات در قطعنامه‌ها بود که با این قطعنامه جدید و برجام توانست قطعنامه‌های قبلی را ملغی کند و از ذیل فصل هفتم خارج شود فلذا امنیت برگشت و تهدید خارج شد. فکر می‌کنم اگر آمریکایی‌ها روزی احساس کنند که می‌توانند به جمهوری اسلامی حمله کنند با یک بهانه و یک حادثه می‌توانند جنجال رسانه‌ای به پا کنند و از طریق شورای امنیت مجوز بگیرند. مجوز گرفتن برای آمریکایی‌ها که شورای امنیت و سازمان ملل به نوعی در نفوذشان است مشکلی ندارد و همان‌طور که 11 سپتامبر مشکوک را به وجود آوردند و به بهانه جنگ با تروریسم به منطقه لشکرکشی کردند، در مورد ایران هم می‌توانند همان کار را بکنند. این‌که فکر کنیم چون قطعنامه‌ها ملغا شده ما دیگر امنیت داریم و خیالمان راحت است این‌طور نیست. اگر می‌خواهیم خیالمان آسوده باشد و ملت ایران آرامش داشته باشد همواره باید قدرت دفاع از خود را حفظ کنیم و آن را تقویت نماییم که دشمن در هر لحظه برآوردش این باشد که اگر زد محکم خواهد خورد و خوردن هم خسارت‌هایش به گونه‌ای است که به مراتب بیش از فواید آغاز جنگ است.

به‌نظر شما ایران باید در برابر بدعهدی‌های واشنگتن در قبال برجام چه واکنشی داشته باشد؟

مقام معظم رهبری بارها بر ظرفیت ملت ایران ازجمله نیروی انسانی، منابع وسیع سرزمینی، معادن و ذخایر اشاره فرمودند، اما مهم این است که مسئولان، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی از دشمن غیرقابل اعتماد، قطع امید کنند و به برجام بی‌اعتنا باشند و حل مشکل را، توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور بدانند. امروز باید ضمن نگاه به داخل و استفاده از ظرفیت‌های داخلی با فشار بر آمریکا از آنان بخواهیم که به تعهدشان عمل کنند چون اگر فشارها بر آمریکا کم شود و مطالبه‌گری نداشته باشیم آنها دست پیش می‌گیرند و ما را به نقض برجام متهم می‌کنند و فشارهای دیگری را تحمیل واضافه می‌کنند. بر این اساس به نظر می‌رسد مسئولان ما خصوصا در حوزه دیپلماسی و دولتمردان باید مقداری جدی‌تر عمل کرده و این طور صحبت نکنند که برجام دستاوردهای خیلی ارزشمندی داشته است چون برجام قرار بود به تحریم‌ها پایان دهد. دستگاه دیپلماسی باید مطالبه کند و آمریکا را تحت فشار قرار دهدتا به تعهداتش عمل کندو اگر ما در این زمینه کم کاری و کوتاهی کنیم آنها نقشه و اهدافی دارند که دست پیش را بگیرند و با متهم کردن ما به نقض برجام تحریم‌های دیگری را اضافه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها