داوری آثار بیش از 700 جوان هنرمند در بیست و سومین جشنواره تجسمی جوانان آغاز شد

ج مثل جوان مثل جشنواره

نام‌های درخشان هنرهای تجسمی در قامت داور گردهم آمده‌اند تا از بین بیش از 2700 اثر جوانان 15 تا 24 ساله در رشته‌های مختلف آثار برگزیده بیست و سومین جشنواره تجسمی جوانان را معرفی کنند. در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند جشنواره‌ها باید راه رسیدن به هدف باشند و نه خود هدف. از سوی دیگر دبیر این رویداد هم بر حمایت از برگزیدگان و رها نکردن آنها تاکید می‌کند.
کد خبر: ۹۳۲۲۰۸

کمتر از یک ماه دیگر بیست و سومین دوره جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در سنندج برگزار خواهد شد. با پایان مهلت ارسال آثار، تعداد آثار به تفکیک بخش‌های مختلف جشنواره اعلام شد و داوران در بخش‌های مختلف کار بررسی آثار را آغاز کردند.

این جشنواره با هدف رقابت در عرصه خلاقیت‌های هنری، ارتقای سطح تخصصی هنرجویان و به منظور شناسایی، تربیت و معرفی جوانان متعهد با توجه به مؤلفه شایستگی و ارتباط هنری هنرمندان جوان سراسر کشور، با حضور استادان با سابقه دانشگاهی و هنرمندان سرشناس، در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، از تاریخ چهاردهم تا هفدهم شهریور برگزار می‌شود.

ارتباط تصویری (پوستر)، تصویرسازی، حجم (آهن، گچ، گل و سفال)، خوشنویسی (نستعلیق)، طراحی، عکاسی، کاریکاتور (کارتون، چهره)، نقاشی و نگارگری (نگارگری، گل و مرغ، تذهیب) بخش‌های مختلف جشنواره امسال هستند.

پیشتازی عکس

با پایان مهلت ثبت‌نام بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان 719 نفر با 2759 اثر در این رویداد هنری شرکت کردند. بر این اساس بیشترین آثار متعلق به بخش عکاسی بود که در آن 923 اثر رقابت دارند. بخش‌های نقاشی با 445 اثر، طراحی با 399 اثر، پوستر با 343 اثر، تصویرسازی با 262 اثر، حجم با یکصد اثر، خوشنویسی با 98 اثر، کاریکاتور با 97 و نگارگری با 92 اثر در این جشنواره حضور دارند.

جوانان 15 تا 24 ساله از 31 استان در بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان شرکت کرده‌اند که بیشترین شرکت‌کنندگان از استان‌های تهران، اصفهان، کردستان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی هستند. استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی و جنوبی هم کمترین هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد را دارند.

از نظر تفکیک جنسیتی، 401 نفر از هنرمندان حاضر در جشنواره مرد و 318 نفر زن هستند، ضمن این‌که از نظر مدرک تحصیلی هنرمندان شرکت‌کننده هم بیشترین تعداد با 327 نفر متعلق به هنرمندان دارای مدرک کارشناسی است.

ضعف در حمایت

رضوان صادق‌زاده، دبیر این دوره از جشنواره توجه به هنرمندان جوان بخصوص در شهرستان‌ها و تشویق آنها را از جمله اهداف این جشنواره ذکر می‌کند، اما در عین حال می‌گوید که این جشنواره باید در حلقه سوم خود که حمایت از جوانان برگزیده است، کار کند. به گفته او، این بخش جشنواره با کاستی‌هایی روبه‌روست و هنرمندان برگزیده بعد از مدتی رها می‌شوند یا در بهترین حالت حمایت به شکل برگزاری نمایشگاه برای برگزیدگان، نمی‌تواند حمایت کافی از آنها باشد.

جشنواره هدف نباشد

سیدعباس میرهاشمی، هنرمند عکاس نیز می‌گوید: جشنواره‌ها می‌توانند اثرات مثبتی داشته باشند، به شرط آن‌که جشنواره‌ها هدف نباشند، بلکه مسیری برای رسیدن به هدف باشند؛ به عبارت دیگر جشنواره‌ها پروسه باشند و نه پروژه که این می‌تواند ادامه‌دار باشد و آثار مثبتی داشته باشد.

او می‌افزاید: شورای سیاستگذاری و برگزارکنندگان جشنواره می‌توانند در تبیین اهداف و برنامه‌ها دخالت جدی داشته باشند تا آثار خوب در اقصی نقاط کشور دیده شوند.

این هنرمند که تجربه دبیری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در چند دوره را هم عهده‌دار بوده است، بیان می‌کند: هر چقدر جشنواره‌ها در شهرستان‌ها برگزار شود، می‌تواند ضمن تمرکززدایی فضا را برای شکوفایی خلاقیت هنرمندان شهرستانی بیشتر فراهم کند.

این عکاس درباره استقبال زیاد در بخش عکس توضیح می‌دهد: اقبال به عکس خیلی زیاد شده است. بخشی از این اقبال به ابزار کار و راحتی عکاسی بازمی‌گردد.

اما باید توجه داشت عکس گرفتن به معنی عکاسی نیست. حتما باید مطالعه جدی پشت هر عکس باشد. عکاسی با عکسبرداری فرق می‌کند. پشت هر عکس باید تفکر وجود داشته باشد تا عکاسی باشد؛ وگرنه ثبت یک لحظه می‌شود عکسبرداری.

سکوی پرتاب برای موفقیت‌های دیگر

جلیل جوکار از هنرمندان پیشکسوت نگارگری و از اساتید کارگاه‌های آموزشی جشنواره امسال هم معتقد است: جشنواره تجسمی جوانان یکی از قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین جشنواره‌های تجسمی ماست و در طول زمان امتحان خود را پس داده است. بسیاری از بزرگان تجسمی ما روزگاری در این جشنواره شرکت کردند و بسیاری هم به عنوان داور در این رویداد حضور داشتند.

بنابراین مبرهن است چنین جشنواره‌ای توانسته نقش خود را ایفا کند.

او که پنج دوره داور جشنواره بوده است، اضافه می‌کند: تجربه نشان داده که جشنواره توانسته هنرمندان جوان خوبی را کشف کند که همین‌ها در جشنواره‌های دیگر ملی و بین‌المللی خوش درخشیدند. بنابراین تبعات بسیار خوبی را برای جامعه تجسمی کشور در پی خواهد داشت.

جوکار درباره کیفیت آثار نگارگری جوانان می‌گوید: طبعا این بخش دارای افت و خیزهایی است. در دوره‌هایی کار تنزل پیدا می‌کند و برخی سال‌ها هم آثار خوبی ارائه می شود. برخی قلم ضعیف‌تری دارد و برخی کارشان از استحکام بیشتری برخوردار است. اما همنشینی اینها در کنار هم در قالب جشنواره می‌تواند نتایج خوبی را رقم بزند.

چهره‌ها در میان سیاستگذاران و داوران جشنواره

در این دوره از جشنواره مجید ملانوروزی ریاست شورای سیاستگذاری را به‌عهده دارد و در میان اعضای شورا، نام‌هایی مانند محمدعلی بنی‌اسدی، صداقت جباری، فرهاد سلیمانی، عبدالرحیم سیاهکارزاده، رضوان صادق‌زاده، بهمن عبدی و احمد وکیلی به چشم می‌خورند. در میان داوران نیز در بخش‌های مختلف، نام‌هایی چون قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، بهزاد غریب‌پور، مهنوش مشیری، کوروش گلناری، محمدحسین عماد، نادر قشقایی، علی شیرازی، سیف‌الله صمدیان، بهرام عظیمی، معصومه مظفری و جلیل جوکار دیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها