درست 71 سال پیش ششم آگوست 1945، ساعت 8 و 15 دقیقه به وقت محلی،‌ یک فروند بمب‌افکن مدل بی 29 آمریکایی با نام Enola Gay روی شهر هیروشیمای ژاپن یک بمب اتمی با نام «پسر کوچک» پرتاب کرد و سه روز پس از آن نیروی هوایی آمریکا با بمب اتمی دیگری با نام «مرد چاق» شهر ناکازاکی را هدف قرار داد که به تسلیم ژاپن در 15 آگوست 1945 و پایان جنگ جهانی دوم منجر شد.
کد خبر: ۹۲۹۳۲۵

بمب اتمی هیروشیما گرمای محل انفجار را به 4000 درجه رساند و موجب کشته شدن 140 هزار نفر شد. 70 هزار نفر نیز در ناکازاکی کشته شدند و فقط در سال گذشته 5511 نفر به دلیل تاثیر درازمدت تشعشعات اتمی در شهر هیروشیما جان خود را از دست دادند. بیشتر قربانیان حملات اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی غیرنظامی بودند و هنوز پس از سال‌ها آمریکا حاضر به عذرخواهی از این جنایت نشده است.

به همین مناسبت ژاپنی‌ها دیروز با نواختن زنگ در ساعت 8 و 15 دقیقه صبح، ساعتی که بمب آمریکا بر سر مردم هیروشیما فرو افتاد، مراسمی را برگزار کردند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن سخنان خود را در این مراسم با عباراتی چون صلح جهانی و خلع‌سلاح اتمی آغاز کرد و از همه کشورهای دنیا خواست عزم خود را برای تحقق این اهداف جزم کنند.

نخست‌وزیر آبه گفت، ژاپن تنها کشوری است که مورد حمله بمب اتمی قرار گرفت و به تعهد خود مبنی بر تولید نکردن و عدم مالکیت سلاح هسته‌ای پایبند است.

حال پس از هفت دهه از بمباران این دو شهر، خلع‌سلاح جهانی این روزها تبدیل به واژه‌ای سرگرم‌کننده و دهان پر کن شده که تقریبا هیچ‌کدام از پنج قدرت اتمی جهان به آن پایبند نیستند. نه‌تنها رهبران قدرت‌های اتمی این روزها به خلع سلاح اعتقادی ندارند بلکه همین کشورها سالانه میلیاردها دلار برای نوسازی تجهیزات هسته‌ای هزینه هم می‌کنند. همچنین این کشورها با تاسیس سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برگزاری کنفرانس بازنگری ان.پی.تی که هر ده سال یک‌بار در سازمان ملل بر گزار می‌شود و تدوین توافق‌نامه‌هایی همچون منع اشاعه هسته‌ای (ان.پی.تی) یا منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (سی.تی.بی.تی) بر آن هستند تا به بهانه مقابله با اتمی شدن جهان از حرکت دیگر کشورها در مسیر دانش هسته‌ای ممانعت کنند.

خلاصه این‌که شعار جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای، کلاهی است که بر سر کشورهایی رفته که به دنبال دانش هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز هستند و به بهانه‌های مختلف در برابر آنها موانعی ایجاد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها