نقش رسانه ملی در ترویج حجاب و عفاف

زنان محجبه و قدرتمند در قاب سیما

بدون تردید رسانه ملی با تولید آثاری در شکل‌ها و قالب‌های مختلف و متنوع بیشتر از هر رسانه دیگری به حجاب و عفاف آن‌گونه که در دین مبین اسلام تعریف شده، پرداخته است، اما با این همه مدیران و برنامه‌سازان این رسانه معتقدند می‌توان از قدرت این ابزار بزرگ رسانه‌ای و میزان نفوذ آن در جامعه بیشتر از آنچه طی این سال‌ها دیده‌ایم، برای ترویج حجاب و عفاف بهره گرفت.
کد خبر: ۹۲۰۵۵۰

فصلی برای رویکردهای تازه

عصمت سپهری، مشاور امور بانوان صداوسیما و رئیس امور بانوان و خانواده رسانه ملی پرداختن به موضوع حجاب و عفاف در رسانه ملی را نیازمند رویکردهای تازه می‌داند.

او معتقد است که جامعه بشری زمانی می‌تواند نسبت به اجتماع و مسائل حوزه زنان و خانواده به کمال مطلوب دست پیدا کند که دیدگاه‌های اسلام را بدون افراط و تفریط در جامعه پیاده کند و یکی از این دیدگاه‌ها که در سلامت اجتماع نقش مستقیم دارد، مساله حجاب و عفاف است.

سپهری با تاکید بر این نکته که رسانه ملی به عنوان یکی از رسانه‌های فرهنگ‌ساز، می‌تواند نقش قابل‌توجهی در ترویج حجاب داشته باشد، توضیح داد: رسانه به عنوان بازوی نظام، تلاشش را در این زمینه کرده اما نیاز به تلاش بیشتر داریم. با دیدگاه و رویکرد بهتر در این باره و همچنین با توجه به رویکردهای موثرتر می‌توان به نتایج بهتری هم رسید.

وی ادامه داد: در کنار وسایل ارتباط جمعی، تلویزیون به‌دلیل حجم قابل توجه تماشاگرانش و راه‌یابی آسان به دورترین و محروم‌ترین مناطق و همچنین تنوع در برنامه‌ها بیشتر موردنظر قرار می‌گیرد و نیز اثرگذارترین آنهاست. معتقدیم ما با یک جنگ نرم مواجه‌ایم که هم مقام معظم رهبری در این باره هشدار داده و هم می‌دانیم در این جنگ دشمن در صدد استحاله فرهنگ اسلامی ما است و می‌کوشد که نهاد خانواده را به ابتذال کشیده و متزلزل کند.

به اعتقاد رئیس امور بانوان و خانواده رسانه ملی، ترویج حجاب و عفاف اسلامی از طریق رسانه ملی راهکارهای متعددی می‌تواند داشته باشد، اما وقت آن رسیده که در دیدگاه‌ها و شیوه‌های برنامه‌سازی نوآوری و تازگی ایجاد شود.

نیاز به الگو

براساس اظهارات رئیس امور بانوان و خانواده رسانه ملی، کشورهای سلطه‌گر برای استیلای سیاسی از راه تسلط فرهنگی وارد شده‌اند و برای مقابله با آنها رسانه ملی می‌تواند از چند روش وارد عمل شود که از آن جمله می‌توان به جذب مخاطب بیشتر، نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف و از همه مهم‌تر الگودهی و آموزش اشاره کرد. وی در این باره توضیح می‌دهد: ارزش‌گذاری حجاب با شیوه‌هایی مانند تقدیر و تکریم حجاب در جامعه بسیار مهم است، اما الگو‌آفرینی و طرح الگوهای شخصیتی که برای زنان و بخصوص دختران نوجوان الهام‌بخش باشد، نتایج قابل‌توجهی به دنبال خواهد داشت.

سپهری با تاکید بر نقش آموزش و اطلاع‌رسانی و اهمیت این دو مقوله، به ضرورت و تاثیر الگوسازی اشاره می‌کند و می‌افزاید: می‌شود رویدادهای مرتبط با زنان مسلمان در کشورهای مختلف دنیا را به وسیله میزگردها، کارگروه‌ها یا تبلیغات تجاری در تلویزیون مطرح کنیم، اما در کنار آن باید الگوهای مناسب هم ارائه دهیم.

به عنوان مثال جوانان و نوجوانان ما از رفتار، گفتار، پوشش و عفاف بازیگران و مجریان تلویزیون الهام می‌گیرند و از کسانی که مورد علاقه‌شان هستند در این باره پیروی می‌کنند. بنابراین ما باید بتوانیم در این باره الگوهای مناسبی را به آنها معرفی کنیم.

همه با هم در یک راستا

تشریح و تعریف حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام و نیز توضیح ضروریات و اهمیتش و نیز ارائه اخبار داخلی و خارجی مرتبط با آن از جمله اقداماتی است که تا امروز در تلویزیون بارها و بارها شاهد بوده‌ایم، اما ترویج حجاب و عفاف به کمک ابزاری چون رسانه ظرافت‌هایی دارد که از نگاه عصمت سپهری، همگاهی و همسویی برنامه‌های تلویزیونی و نیز همکاری همه رسانه‌ها و نهادها و سازمان‌های متولی فرهنگ از این ظرافت‌هاست. مشاور امور بانوان در صداوسیما، در این باره توضیح می‌دهد: مقام رهبری تاکید دارند که برنامه‌های صدا و سیما همدیگر را خنثی کنند؛ این امر شامل آموزه‌های دینی هم می‌شود و این آموزه‌ها وقتی اثربخشی خواهند داشت که گفتمان‌سازی و برنامه‌سازی در یک مسیر باشد تا فرهنگ حجاب و عفاف را تقویت کند.

او بر شخصیت‌پردازی‌های درست از بانوان محجبه در آثار نمایشی تاکید دارد و ترویج مدگرایی براساس آموزه‌های اسلامی، معرفی الگوهای مناسب و جدید در امر حجاب و عفاف در کنار تاکید بر نقش حجاب و بویژه حجاب برتر را لازم می‌داند. سپهری توضیح می‌دهد: می‌توانیم بر پوشش مناسب و حجاب برتر که مدنظر پیشوایان دینی و همین‌طور امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است، تاکید کنیم و توضیح حریم ارتباط زنان و مردان را در آثار تلویزیونی اعم از نمایشی و غیرنمایشی مدنظر قرار بدهیم.

سپهری ضمن اشاره به برنامه‌های متعددی که مرکز امور بانوان و خانواده صداوسیما، هرساله برای هفته حجاب و عفاف در نظر گرفته و امسال نیز نمایشگاه‌هایی در این زمینه دارد، همکاری و همراهی همه نهادها با سازمان صداوسیما را در ترویج حجاب و عفاف ضروری دانست.

یک الگوی در دسترس

تاکنون مستندهای زیادی با موضوع حجاب و عفاف ساخته شده، همچنین در همه برنامه‌های تلویزیون و نیز در سریال‌های تلویزیونی مقوله حجاب و عفاف به‌طور کامل در چارچوب آموزه‌های اسلامی مطرح شده است، اما به نظر می‌رسد ترویج حجاب در جامعه همان‌طور که رئیس امور بانوان و خانواده رسانه ملی تاکید کرده، نیازمند نوآوری و الگودهی است.

ابوذر پورمحمدی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که ساخت مستندی با عنوان «سریر حجاب» را در کارنامه دارد، از برنامه‌سازانی است که ارائه چنین الگویی را بهترین یا شاید تنها راه موثر برای ترویج حجاب و عفاف در جامعه می‌داند. او در این باره می‌گوید: در تمام ادیان و اقوام از قدیم حجاب وجود داشته و کاملا با فطرت در ارتباط است اما به مرور و با غلبه زندگی ماشینی که مسکن، خوراک، سبک زندگی و همه چیز ما را تغییر داده، مساله حجاب نیز با تغییراتی مواجه شده است. بنابراین ما نیازمند ارائه یک الگوی در دسترس هستیم که جوانان و نوجوانان ما به آن جلب شوند و از این الگو برای برقراری ارتباط با ذات و فطرت الهی خود بهره بگیرند.

این برنامه‌ساز تاکید می‌کند: نیاز به هنرمندانی داریم که در کسوت زنانی نمونه و الگو در قاب تلویزیون به مخاطبان معرفی شوند و چنین هنرمندانی در قالب شخصیت‌های قوی، موثر، تعیین‌کننده و در عین حال عفیف و محجبه در قالب سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی می‌توانند برای دختران جوان و نوجوان بسیاری الهام‌بخش باشند که البته طراحی و معرفی چنین شخصیت‌هایی کار ساده‌ای نیست.

این بانوان چادری

یک بانوی جوان، به روز، آگاه و تحصیلکرده که با همه نجابتش دل در گرو یکی از همکلاسی‌هایش دارد، در سریال «در پناه تو»، دختران زیادی را متوجه چادر کرد که البته در فرهنگ ما پوششی تازه نیست اما این سریال توانست نگاهی تازه به آن ایجاد کند و دختران زیادی بعد از این سریال، پوشیدن چادر به همان زیبایی و دقتی را که مریم به سر می‌کرد مد نظر قرار دادند.

این نگاه به چادر به عنوان حجاب برتر بعدها در سریال‌هایی مانند «در قلب تو» هم ادامه پیدا کرد و یک بار دیگر توانست با همان شکوه و زیبایی در سریال‌ «دوران سرکشی» هم توجه‌ها را به خود جلب کند. لادن مستوفی در نقش یک بانوی پویا، توانمند و تا حدی سرکش خاطره خوشی از یک بانوی چادری در اذهان ایجاد کرد و همین طور بعدها در سریال‌هایی چون «مدینه» و «تنهایی لیلا» هم شاهد توجه به پوشش چادر بوده‌ایم که البته به قدرت سریال‌های «در پناه تو» و «دوران سرکشی» نبودند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها