بتازگی یک شرکت انگلیسی، موفق به تولید لامپ گرافنی به عنوان رقیب جدیدی برای لامپ‌های ال‌ای ‌دی شده‌است.
کد خبر: ۹۱۴۲۰۰

به گزارش ایرنا، فروش 500 هزار نمونه از این لامپ‌ها ـ که توسط یک شرکت انگلیسی درچین تولید می‌شود ـ پیش‌بینی شده است.

طول عمر این لامپ‌ها از لامپ‌های موجود در بازار بیشتر و هزینه آنها کمتر است. انتظار می‌رود این لامپ گرافنی 80 واتی قیمتی در حدود پنج تا شش پوند (2/7 تا 8/8 دلار) داشته باشد، در حالی که لامپ‌های ال‌ای ‌دی با همین کارایی قیمتی در حدود 20 پوند دارند.

گربه‌ها وتشخیص حضور اشیای نامرئی

محققان ژاپنی با انجام آزمایشی متوجه شدند گربه‌ها می‌توانند حضور اشیای نامرئی را با توجه به قوه شنوایی خود تشخیص دهند.

به گزارش مهر، محققان ژاپنی با انجام آزمایش روی گربه‌ها متوجه شدند این حیوانات می‌توانند اصول علت و معلول و قواعد علم فیزیک را بخوبی متوجه شوند.در واقع گربه‌ها با بهره بردن از این توانایی و تلفیق آن با حس تیز شنوایی خود می‌توانند مکانی را که طعمه آنها احتمالا مخفی شده است، پیش‌بینی کنند.

محققان بر این باورند گربه‌ها برای تشخیص حضور اجسام از قوانین فیزیک استفاده می‌کنند تا به استنباط حضور یک شیء برسند. در حقیقت گربه‌ها از قوه درک منطق تصادفی صدا برای تشخیص ظاهر شدن اشیاء استفاده می‌کنند. بر همین اساس، محققان دانشگاه کیوتو می‌گویند، سبک شکار گربه‌ها بر پایه توانایی استنباط صداست.

افزایش قدرت باتری‌ها با محلول نمک

محققان استرالیایی، باتری‌هایی تولید کرده‌اند که با استفاده از محلول نمک از بازدهی بی‌نظیری برخوردار هستند.

به گزارش مهر، محققان استرالیایی با استفاده از محلول خاص نمک در باتری‌های لیتیوم توانستند جلوی فرسایش الکترودها را به طرز قابل توجهی مهار کنند.

با استفاده از این تکنیک، بعد از هزار مرتبه شارژ باتری، بازدهی باتری لیتیومی بیش از 5/99 درصد گزارش شد.

محققان معتقدند با به کارگیری این شیوه می‌توان انقلابی در باتری‌های خودروهای الکتریکی به وجود آورد و عمر این باتری‌ها را به طرز چشمگیری افزایش داد تا دیگر نگرانی برای این نوع خودروها وجود نداشته باشد. باتری‌های تولید شده با این شیوه حتی بعد از 2500 ساعت استفاده اثری از کاهش بازدهی در آنها دیده نشد.

کشف مواد آتشفشانی در مریخ

کشف مواد آتشفشانی در مریخ ویژگی‌های این سیاره را برای محققان پیچیده‌تر از گذشته کرد.

به گزارش مهر، کاوشگر کنجکاوی ناسا در آخرین بررسی‌های خود از سطح سیاره مریخ موادی را کشف کرد که حاکی از انفجار آتشفشان در گذشته روی این سیاره است که با موادی در سطح زمین شباهت دارند.

این مواد روی کره زمین با دمای بالا و فشار پایین بر اثر انفجار آتشفشان روی صخره‌ها شکل می‌گیرند که به نظریه plate tectonics (یعنی سطح زمین از چند صفحه عظیم تشکیل شده که مرتب در حرکت هستند و موجب زلزله و به وجود آمدن کوه‌ها و... می‌شوند) برمی‌گردد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین نظریه‌ای در مورد مریخ صدق نمی‌کند. محققان ناسا معتقد هستند، این کشف جدید از فعالیت‌های مرموز و پیچیده در زیر سطح مریخ نشان دارد و ممکن است لایه‌های درونی سیاره سرخ نسبت به آنچه پیش از این تصور می‌شد، متفاوت باشد.

اختراعی برای المپیکی‌ها

محققان آمریکایی عینک آفتابی هوشمند با نمایشگر پیشرفته را برای استفاده
دوچرخه سواران در المپیک ریو تولید کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، با کمک عینک هوشمند Solos، دوچرخه‌سواران علاوه بر این که اطلاعات حیاتی را بدون تغییر وضعیت سر و کاهش توجه از مسیر دریافت می‌کنند، پیام مربی نیزبه صورت تصویر در اختیار دوچرخه ‌سوار قرار می‌گیرد. قیمت عینک هوشمند ویژه المپیک ریو 499 دلار (حدود یک میلیون و 700 هزار تومان ) ‌است.

چین در پی پیوند کل بدن انسان

دانشمندان چینی قصد دارند برای اولین بار در یک عمل جراحی پیوند کل بدن انسان را انجام دهند.

به گزارش سیناپرس، این عمل جراحی که در آن هر بخش از بدن فرد اهداکننده جایگزین بخش‌هایی از بدن فرد گیرنده می‌شود، می‌تواند برای کمک به افراد معلول بسیار مفید باشد.

دکتر شیائوپنگ رن، جراح ارتوپد در دانشگاه علوم پزشکی هاربین که در اولین پیوند دست در آمریکا سال 1999 مشارکت داشت، اظهار کرد: ما در حال حاضر این روش را روی موش‌ها و اجساد آزمایش کرده و مشاهده کردیم این موش‌ها فقط یک روز بعد از انجام عمل پیوند زنده می‌مانند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که امکان اتصال دوباره نخاع وجود ندارد. عده‌ای دیگر این کار را در زمینه‌های اخلاقی بررسی کرده و به آن لقب بی‌پروایی را دادند؛ چرا که در صورت شکست در انجام این عمل، شخص دریافت کننده اعضا زنده نخواهد ماند.

رکورد گرمای زمین در ماه گذشته شکسته شد

زمین در ماه می،‌ گرم‌ترین دوره را در 36 سال اخیر به خود اختصاص داد.

به گزارش مهر، محققان انستیتو مطالعات فضایی گادارد ناسا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کردند، ماه گذشته میلادی یعنی می‌، گرم‌ترین ماه می از سال 1880 میلادی به بعد محسوب می‌شود. براساس نقشه‌های به‌دست آمده، ‌میزان گرمای ماه می یک درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد نرمال ماه‌های می‌ در 36 سال اخیر اعلام شد.

همچنین سیزدهمین ماه متوالی است که گرمای کره زمین بیش از حد معمول در مقایسه با سال‌های قبل است. به گفته محققان، کشور آلاسکا هم بهار سال جاری میلادی گرم‌ترین زمان را تجربه کرد و دمای آن 32 درجه فارنهایت اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها