یادداشت2

شناسایی سرنخ‌های قاچاق لوازم خانگی

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره حمایت از تولید داخلی و کنترل قاچاق، لازم است امسال اقدامات جدی‌تری در مهار قاچاق کالا صورت گیرد. گرچه استان تهران مبدأ ورود کالاهای غیرقانونی نیست، اما مقصد اصلی آن شناخته شده است. بنابراین تصمیم بر آن شده تا این بازار جذاب برای کالاهای قاچاق ناامن شده و جذابیتش به حداقل برسد.
کد خبر: ۹۱۳۹۵۹

این در حالی است که همه می‌دانیم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانونی کامل و جامع است ولی از آنجا که این قانون از سال 1392 ابلاغ شده هنوز جوان است و برای به ثمر رسیدن کامل آن لازم است ارگان‌ها و دستگاه‌هایی در سطح ملی وارد عمل شده و در این زمینه گام بردارند چون اجرایی شدن این قانون می‌تواند هزینه قاچاق را برای افراد سودجو آنچنان بالا ببرد که در نهایت از این کار منصرف شوند.

به همین دلیل از ابتدای سال 1395 طرحی برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری آغاز شده که در آن قرار است شناسایی و برخورد با کالاهای قاچاق با قوت بیشتری صورت بگیرد و شاهد مثال آن افزایش دو برابری میزان کشفیات دوماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته است.

از آنجا که یکی از قربانیان قاچاق، لوازم خانگی است، امسال طرح یاد شده را در منطقه امین حضور تهران اجرایی کردیم تا با شناسایی انبارهای نگهداری کالاهای لوازم خانگی بتوانیم مبادی و عوامل واردات کالاهای قاچاق در این صنف را شناسایی کنیم. بنابراین با شناسایی انبارهای نگهداری کالاها توانستیم به سرنخ‌های قابل توجهی از جمله در استان مازندران برسیم.

یکی از معضلات قاچاق کالاهای لوازم خانگی در ایران مربوط به ورود قطعات لوازم خانگی با تعرفه پایین و مونتاژ آنها با استفاده از بدنه‌های داخلی است. با توجه به رسالت اصلی ستاد، این کالاها نیز جمع‌آوری شده است و حجم قابل توجهی از این لوازم در سازمان اموال تملیکی موجود است که برای بررسی قاچاق بودن آنها ارگان‌های دیگری باید حضور پیدا کنند تا بتوانیم اصالت محصول را تائید یا رد نماییم که این امر کمی باعث کند شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها شده است.

طرح برخورد با لوازم خانگی قاچاق، با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلیس آگاهی، گمرک و قوه قضاییه اجرایی شده که هم‌اکنون نیز ادامه دارد و در مراحل اولیه با شناسایی انبارهایی در منطقه یاد شده حتی با معضل تغییر کاربری برخی منازل یا اماکن عمومی نیز برخورد کردیم. در یکی از آنها پارکینگ عمومی واقع در منطقه با تغییر کاربری خود به محلی برای نگهداری کالاهای لوازم خانگی شده بود. در این بازرسی‌ها یخچال ساید‌بای‌ساید، ماشین لباسشویی، تلویزیون، اتو، کولر گازی و مقادیر بسیار زیادی دستگاه‌های کوچک مثل بخارشو، سرد کن و از این دست اقلام کشف شد.

اما نکته جالب این است که در ادامه طرح به انباری با 2000 کولر گازی قاچاق مواجه شدیم که رد فروش محصولات موجود آن در استان مازندران مشخص شد.

علی‌اکبر پوراحمد‌نژاد

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها