jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۹۱۰۱۷۹   ۱۳ خرداد ۱۳۹۵  |  ۱۳:۴۹

محققان به روشی دست یافته اند که سبب می شود سیستم ایمنی بدن تومورها را مانند ویروس مورد حمله قرار دهد. این روش گامی موثر در جهت تولید واکسن جهانی سرطان است.

واکسن سرطان؛ یک گام تا واقعیت

به گزارش جام جم آنلاین ، در این روش که توسط یک تیم بین المللی از محققان به رهبری یکی از اساتید دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در آلمان توسعه یافته است، تکه هایی از کد ژنتیکی اسید ریبو نوکلئیک RNA سرطان با نانوذرات چربی ترکیب شد و به جریان خون سه بیمار که به سرطان پیشرفته مبتلا بودند، تزریق شد.

سلول های ایمنی بیماران این عامل خارجی را شناسایی کرد و با تولید سلول ها قاتل (سلول های T) ، عامل خارجی را مورد حمله قرار داد.

این روش همچنین در موش هایی که به سرطان تهاجمی مبتلا بودند، مثبت گزارش شده است.

محققان بر این باورند که این روش بسیار سریع و با صرفه بوده و می توان هر آنتی ژنی را با اسید ریبو نوکلئیک (RNA) رمزگذاری کرد.

گزارشات نشان می دهد سیستم ایمنی سه بیمار سرطانی به این روش پاسخ داده است؛ ولی این واکنش دال بر درمان سرطان نیست و محققان در انتظار پاسخ بیشتر سیستم ایمنی و نتیجه آزمایشات هستند.

ایمونوتراپی یا تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق برخی داروها به روشی بسیار مقبول در درمان سرطان بدل شده است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

منبع: ایرنا