مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با قرائت پیام مقام معظم رهبری و با حضور رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی دیگر از مقامات ارشد کشوری و لشکری برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۸۷۱۰

به گزارش جام‌جم، در مراسم روز گذشته که با حضور اکثریت منتخبان در صحن سبز بهارستان برگزار شد، با نواختن زنگ شروع مجلس دهم در ساعت 8 و 45 دقیقه صبح دیروز، نخستین نشست علنی با انتخاب هیات‌رئیسه سنی و تحلیف منتخبان مردم در پارلمان انجام شد.

اجرای سرود جمهوری اسلامی توسط ارکستر سمفونیک صداوسیما و سپس انتخاب هیات رئیسه سنی با حضور عبدالرضا هاشم‌زایی منتخب مردم تهران متولد 1323 به عنوان رئیس، سیدمصطفی ذوالقدر منتخب مردم میناب متولد 1325 به‌عنوان نایب‌رئیس، سیده فاطمه حسینی منتخب مردم تهران متولد 1364 و سمیه محمودی منتخب مردم شهرضا متولد 1363 به عنوان دبیران هیأت رئیسه سنی مجلس دهم، ‌فضای رسمی به تشکیل مجلس دهم بخشید.

دستور کار ‌اولین جلسه علنی مجلس دهم

در ابتدای نشست، عبدالرضا هاشم‌زایی رئیس سنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی زنگ آغاز نخستین جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد و اولین جلسه نمایندگان دوره دهم با حضور 265 نفر از منتخبان ملت به‌صورت رسمی آغاز شد. بر اساس اعلام هیأت رئیسه سنی مجلس، قرائت آیات 36 تا 43 سوره شورا، ارائه گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، قرائت پیام مقام معظم رهبری، انجام مراسم تحلیف نمایندگان مجلس دهم، ارائه گزارش وزیر کشور از انتخابات دهمین دوره پارلمان، سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور، تعیین شعب برای بررسی و تائید اعتبار‌نامه‌های نمایندگان و حضور در مرقد مطهر امام‌خمینی(ره) دستورکارهای اولین جلسه رسمی مجلس دهم اعلام شد.

در ادامه علی افراشته معاون اجرایی مجلس طی گزارشی به اقدامات این معاونت در فرآیند بازگشایی مجلس دهم پرداخت و سپس پیام مقام معظم رهبری به مجلس دهم از سوی حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، قرائت شد و عبدالرضا رحمانی‌فضلی به ارائه گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس دهم پرداخت.

گزارش وزیر کشور از برگزاری انتخابات

رحمانی‌فضلی با بیان این‌که وزارت کشور در طراحی انتخابات محکمات شرعی و آموزه‌های اخلاقی را مبنای خود قرار داد، تاکید کرد که رعایت حق‌الناس، بی‌طرفی، استقلال و امنیت کامل انتخابات از برنامه‌های وزارت کشور بود.

رحمانی‌فضلی به تعامل حداکثری وزارت کشور با رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی در پوشش انتخابات اشاره کرد و در مورد ترکیب جنسیتی مجلس دهم خاطرنشان کرد که 271 نفر مرد و 17 نماینده از بانوان کشور هستند.

وی درباره منتخب سوم اصفهان (مینو خالقی) خاطرنشان کرد: ‌درباره منتخب سوم اصفهان مطابق اعلام شورای نگهبان اقدامات قانونی انجام شد و با نظر رئیس مجلس پرونده به هیات حل اختلاف قوا فرستاده شد، اما کماکان منتظر حل و فصل قانونی موضوع هستیم.

رحمانی‌فضلی با بیان این‌که 111 نفر از منتخبان مدرک دکترا، 105 نفر کارشناسی ارشد و 35 نفر مدرک معادل دارند، اظهار کرد: در این انتخابات فقط صندوق‌های یک حوزه (بندرلنگه) باطل شد در حالی که در 9 دوره گذشته میانگین 12 صندوق ابطال می‌شد.

وی با بیان این‌که مجموعه قوانین فعلی برگزاری انتخابات پاسخگوی نیازها نیست و باید اصلاح شود، اظهار کرد: امیدواریم با اقدامات لازم و تعامل بین دولت یازدهم و مجلس شاهد تدوین قانون جدید انتخابات در مجلس دهم باشیم.

مراسم تحلیف منتخبان ملت

پس از گزارش وزیر کشور مراسم تحلیف منتخبان ملت برگزار و منتخبان طبق اصل 67 قانون اساسی به قرآن مجید و خداوند ‏ قادر و متعال‏ سوگند یاد کردند که با تکیه‏ بر شرف‏ انسانی‏ خویش‏‏ پاسدار حریم‏ اسلام‏ و نگهبان دستاوردهای‏ انقلاب‏ اسلامی‏ ملت‏ ایران‏ و مبانی جمهوری‏ اسلامی‏ بوده و همواره‏ به‏ استقلال‏ و اعتلای کشور و حفظ حقوق‏ ملت‏ و خدمت‏ به‏ مردم‏ پایبند باشند و از قانون‏ اساسی‏ دفاع‏ کرده و در گفته‏‌ها و نوشته‏‌ها و اظهارنظرها، استقلال‏ کشور و آزادی مردم‏ و تأمین‏ مصالح‏ آنها را مد نظر داشته‏ باشند.

اجرای قانون، گاهی کمی تلخ است

در ادامه مراسم، رئیس‌جمهور با بیان این‌که اراده دولت حسن سلوک با سایر قواست، گفت: اجرای قانون گاهی کمی سخت و کمی تلخ است، اما ضروری و الزامی است و در آخر ما همه تسلیم قانون هستیم.

حسن روحانی با بیان این‌که امام(ره) به ما یاد داد که میزان رأی ملت است و بر این نکته تاکید فرمودند که مجلس شورای اسلامی در جایگاه رفیعی تحت عنوان رأس امور قرار دارد، افزود: من برای وزیر علوم پنج بار و برای وزیر ورزش و جوانان چهار بار به مجلس آمدم، ممکن است با انتظارات مطابق نباشد اما باید در نهایت تسلیم قانون باشیم؛ چراکه با اجرای قانون است که می‌توانیم از مشکلات کشور بخوبی عبور کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به افتخارآفرینی مردم در انتخابات 7 اسفند گفت: هیچ گروه و جناحی انتخابات را تحریم نکرد و همه، قوانین انتخاباتی را رعایت کردند و حتی مردم در این انتخابات از جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها با نام‌های معمول کمی پا را فراتر گذاشتند و فهرست‌هایی درست کردند از ترکیب جناح‌ها و گروه‌ها و گویی مردم و نمایندگانی که خود را در معرض آرای مردم قرار داده بودند، این بار قبل از بحث احزاب و جناح‌ها، به فکر همگرایی بیشتر و همکاری بیشتر بین قوا برای حل مسائل کشور بودند.

روحانی با تاکید بر این‌که اگر مشکلی هم در این کشور باشد، با اتحاد و وحدت، با رهنمودهای رهبری و انسجام و مقاومت می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم، یکی از اهداف دولت را عبور از رکود نام برد و گفت: ان‌شاءالله در سال جاری به رشد 5 درصدی خواهیم رسید و همه برنامه‌ها بر این است که مردم ما از لحاظ فقر و بیکاری در امان باشند.

حل مشکلات در چارچوب اقتصاد مقاومتی

رئیس‌جمهور با بیان این‌که هیچ کشوری بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی مناسب دست نخواهد یافت، گفت: ما در چارچوب اقتصادمقاومتی که اقتصادی درون‌زا و برون‌گراست، اقتصادی که زایش او در درون است، اما گرایش و نگاهش به بیرون است و در سایه یک رشد مناسب می‌توانیم تحول اقتصادی ایجاد کنیم و برای این رشد 8درصدی نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم.

وی تاکید کرد: ما در برجام به این نقطه رسیدیم که اگر وحدت و انسجام میان مردم باشد، همکاری و هماهنگی میان قوا باشد، خطوط قرمزی که رهبری آن را ترسیم کرده‌اند، مراعات شود و افراد شایسته برای انجام کار انتخاب شوند، می‌توانیم مشکلات بزرگی مانند مذاکرات هسته‌ای و یک مساله پیچیده و معضل بزرگ را با تدبیر حل و از آن عبور کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که امروز در سایه برجام می‌توانیم از سرمایه‌گذاری‌های خارجی استفاده کنیم، گفت: در فضایی که ایجاد شده، می‌توانیم بخوبی از فناوری و سرمایه خارجی استفاده کنیم و به بازارهای جهانی برای صادرات کالاهای خود دست یابیم.

وی با بیان این‌که رهبر انقلاب در چند نوبت اقتصاد را اولویت اول کشور نامیدند، افزود: این کار برای کشور یک ضرورت است که به رشد مناسب دست یابیم.

وی همچنین با اشاره به این مطلب که مردم ما در انتخابات، آری‌ها و نه‌هایی گفتند، خاطرنشان کرد: مردم در این انتخابات خواستار بهبود وضع زندگی و روابطی توأم با آرامش و عزت بودند.

روحانی با تاکید بر لزوم تصویب قوانین شفاف در جامعه تصریح کرد: ما قوانینی را می‌خواهیم که راه را بخوبی برای بازیگران مشخص کرده باشد و ما نیاز به تنقیح قوانین داریم.

وی با بیان این‌که من خود را فرزند مجلس می‌دانم و بیست سال در مجلس تجربه دارم، ادامه داد: مجلس دهم باید از تجربه 9 دوره قبل خود بخوبی استفاده کند تا شاهد مجلسی بهتر باشیم.

شعب 15گانه مجلس دهم تشکیل شد

پس از سخنان مدعوین جلسه، قرعه‌کشی برای حضور منتخبان در شعب پانزده‌گانه صورت گرفت تا مشخص شود که اعتبارنامه هر یک از منتخبان در کدام شعبه باید مورد بررسی قرار گیرد.

از آنجایی‌که مجلس شورای اسلامی دارای 13 کمیسیون تخصصی است و نمایندگان باید براساس تخصص خود به عضویت این کمیسیون‌ها در آیند بنابراین شعبات پانزده‌گانه در واقع قدم اول برای مشخص شدن حضور نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی خواهد بود.

مبارزه با تحجر در کنار دینداری شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی است

منتخبان مجلس دهم در ساعت 10 و 30 دقیقه، اولین جلسه مجلس را ختم کردند وبرای تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، عازم مرقد امام(ره) و گلزار شهدای بهشت زهرا(س) شدند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید بیعت منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: انقلابیون هیچ آبشخور متحجرانه نداشته‌اند و مبارزه با تحجر در کنار دینداری، شاکله اصلی نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان این‌که نفی مشکلات باعث رفع آن نمی‌شود افزود: همه باید برای به اوج رسیدن نظام اسلامی و رفع مشکلات از دوش آن، تلاش موثر و جدی کنیم.

سیدحسن خمینی با اشاره به خون دل خوردن امام خمینی(ره) از تفکرات متحجرانه گفت: انقلاب اسلامی از تفکرات افراطی که منطقه را به آشوب کشیده اند از جمله داعش فاصله زیادی دارد و این انقلاب مبتنی بر نفی تحجر فکری، دینی و اصل نقادی در جامعه بنا شده است.

تمرکز کمیسیون‌ها بر اقتصاد مقاومتی

علی لاریجانی روزگذشته پس از تجدید میثاق منتخبان مجلس دهم با آرمان‌های امام راحل در جمع خبرنگاران تصریح کرد: امام خمینی(ره) ستون اصلی انقلاب بودند و این حضور هم نمادین بوده و هم واقعیت‌هایی در آن است که در ابتدای کار همه نمایندگان با ارواح مطهر امام(ره) و شهدا پیمان ببندند تا از استقلال و دستاوردهای انقلاب و آرمان‌های شهدا دفاع کنند، از این رو امیدوارم مجلس دهم پایبندی جدی خود را در این زمینه‌ها در زمان تصویب لوایح،‌ طرح‌ها و رفع مشکلات مردم نشان دهد.

وی تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به مسائل فرهنگی را اولویت اصلی مجلس دهم خواند و گفت: رهبری در پیامشان بر این دو موضوع مهم تاکید کردند و قطعا هر دو وجه مهم است، زیرا فرهنگ زیربنا بوده و اقتصاد مساله مهم برای کشور است از این رو در ابتدای کار مجلس، کمیسیون‌ها با استراتژی روشن می‌توانند بر موضوع اقتصاد مقاومتی متمرکز شوند.

حاشیه‌های افتتاح دهمین دوره مجلس

مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حواشی‌ جالبی همراه بود که یکی از جذاب ترین آن دعوت رئیس سنی جلسه از حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری جهت قرائت پیام ایشان بود که به اشتباه، عبدالرضا هاشم زایی اسم محمدی گیلانی را اعلام کرد که منتخبان یکصدا فریاد زدند محمدی گلپایگانی و هاشم‌زایی بلافاصله اشتباه خود را تصحیح کرد. پس از این سخن، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی پشت تریبون قرار گرفت و با لبخند گفت: خدا آقای محمدی گیلانی را بیامرزد. فکر کردم ایشان چگونه از آن عالم قرار است تشریف بیاورند و صحبت کنند، من نمی‌دانم!

قرار بود جلسه افتتاحیه دهمین دوره مجلس راس ساعت 8 صبح دیروز آغاز شود، اما تاخیر گریبان مجلس دهم را هم گرفت و این جلسه با تاخیر 40 دقیقه‌ای آغاز شد و قبل از شروع مراسم،منتخبان مجلس دهم ترجیح دادند که با هم خوش و بش و احوالپرسی کنند که در این میان حضور محمدرضا باهنر، نایب رئیس و نماینده مجلس نهم جالب توجه بود.

حضور دو رقیب اصلی ریاست مجلس دهم، یعنی علی لاریجانی و محمدرضا عارف ومحل استقرار آنها در این مراسم موضوعی بود که حضار جویای آن بودند که سرانجام علی لاریجانی به همراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی و برادرش آیت‌الله آملی‌لاریجانی وارد صحن پارلمان شدند و درجلوی مجلس استقرار پیدا کردند و عارف هم در میان منتخبان ودر صندلی‌های میانی حضور داشت.

طبق اعلام هیات‌رئیسه سنی مجلس دهم 265 نفر هنگام آغاز جلسه حضور داشتند، در حالی که باید شاهد حضور 288 منتخب بودیم، پس از قرائت پیام رهبر انقلاب توسط حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، عبدالرضا هاشم‌زایی، رئیس سنی مجلس از وزیر کشور خواست که برای ارائه توضیحاتی پشت تریبون قرار گیرد که در این هنگام بهروز نعمتی، منتخب تهران با صدای بلند گفت الان موقع تحلیف است و نباید وزیر کشور صحبت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها