jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۹۰۵۶۶۵   ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵  |  ۱۰:۲۹

در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

عامل اصلی سردرد های گردنی را بشناسید !

در سالهای اخیر گسترش زندگی شهری، اداری و ماشینی و در نتیجه کم تحرکی انسانها و عادت به نشستن های طولانی برای انجام کارها موجب شیوع روزافزون نوعی سردرد جدید و ناشناخته شده است که منشا آن گردنی و معادل عبارت انگلیسی آن (Cervicogenic Headache) است.

عامل اصلی سردرد های گردنی را بشناسید !

دکتر نوید ابوالاحرار فلوشیپ فوق ‌تخصصی درد در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : وقتی سر و گردن به‌ مدت طولانی در یک وضعیت نامناسب قرار می‌گیرند به عبارتی از حالت 90 درجه یعنی از حالت عمودی خودش خارج می شود به ساختارهای گردنی نیروها و فشارهای بیش از حد و نا بجا وارد می‌شود. نمونه‌ای از این وضعیت‌های نامناسب سر و گردن در بعضی از افراد پشت میز نشین و برخی از کاربران رایانه دیده می‌شود که در آنها سر نسبت به گردن و شانه به سمت جلو متمایل می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد : اختلاف عمده ای که اینگونه سردردها با سردردهای میگرنی دارند یکی محدودیت دامنه حرکتی سر بیمار در جهات مختلف است و اینکه تغییر وضعیت سر و گردن بیمار موجب تشدید سردرد شده و یا حتی شروع سردرد را به همراه دارد ولی این سردردها مانند سردرد میگرنی شروع ناگهانی و حمله ای ندارند.

این متخصص درباره راه های درمان این سردرد بیان کرد : نکته مهمتر از درمان، انجام روش های پیشگیری و رعایت قوانین کار با هر دستگاه است. این قوانین کار، «ارگونومی» نام دارند و شامل دستورالعمل هایی برای حفظ صحیح وضعیت بدن در هنگام انجام هر کار هستند تا ضمن حفظ سلامت و تندرستی، کارآیی و بازده فرد افزایش یابد .

بیمار باید سر و گردن خود را همواره در وضعیت مناسب و صحیح نگه دارد و به مدت طولانی سر و گردن خود را خم نکند نهایت زمان مجاز برای خم قرار گرفتن سر و گردن 10 الی 15 دقیقه است و بعد از آن باید به حالت طبیعی همراه با نرمش قرار بگیرد .

ابوالاحرار در رابطه با نرمش های گردنی اظهار کرد : چند حرکت بسیار ساده که به آنها ورزش های مقاومتی می گویند باعث میشود ماهیچه ها منقبض بمانند و تقویت شوند ، بدین صورت که دست ها زیر چانه قرار میگیرند و سعی می کنیم که سر را به سمت پایین خم کنیم ولی با دست از خم شدن آن ممانعت می کنیم.

حرکت بعدی ،دست جلوی پیشانی قرار می گیرد و سعی می کنیم که سر را به جلو خم کنیم و باز با دست مقاومت می کنیم .

حرکت بعدی ، دست پشت سر قرار می گیرد و سعی می کنیم سر را به پشت خم کنیم و با دست از خم شدن آن جلوگیری می کنیم .به همین ترتیب این کار را برای سمت چپ و راست سر و گردن نیز انجام می دهیم .

وی افزود : این ورزش ها باعث می شود ماهیچه ها و مفاصل قدرت و مقاومت بیشتری داشته باشند و قوی ترعمل کنند .

این متخصص اظهار کرد: ماساژ، مسکن دیگری برای این افراد می باشد بطوری که به دو طریق عمل میکند : نخست برای رفع گرفتگی ها و اسپاسم ماهیچه های گردن و یا گردش خون در ماهیچه و بافت های اطراف گردن و کم شدن التهاب .

این پزشک متخصص یادآور شد:ماساژ را به دو صورت می توان انجام داد ؛یا با دست و یا دستگاه های محرک عصبی .این دستگاه ها مزیتی که نسب به ماساژ با دست دارد این است که باعث می شود ماهیچه ها بصورت خودکار کار کنند و مهم ترین کارایی آنها تقویت ماهیچه ها است . وقتی ماساژ با دست انجام شود ماهیچه هیچ کاری را انجام نمی دهد بلکه ما آن را با دست نرمش می دهیم .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

ساعت چهار بار نواخت.../به مادرم گفتم: «دیگر تمام شد»/گفتم: «همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد/باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم...»

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر