پرتغال؛ غرب اروپا

سفر به سرزمین آفتاب +عکس

ارمنستان؛ آسیای مرکزی

سفر به کشور صومعه‌ها +عکس

شاید کشوری که این نوبت قصد نوشتن از آن را داریم برای تعطیلات آخر هفته از نظر بسیاری از مردم کشورهای مختلف، یک مقصد توریستی ویژه نباشد، اما ارمنستان گوهری است که بازدیدکنندگان خود را بی‌نصیب نمی‌گذارد با گشت و گذار در قلعه‌های جذاب، کلیساها و صومعه‌های شهیر این کشور که بیشتر در مناظر طبیعی خیره‌کننده قرار گرفته‌، گویی در تاریخ باستانی ارمنستان پیاده‌روی می‌کنید!
کد خبر: ۹۰۴۱۲۱
سفر به کشور صومعه‌ها +عکس

گردشگری در ارمنستان بخش کلیدی اقتصاد را تشکیل می‌دهد به این ترتیب که از دهه‌ 90 میلادی تقریبا هر سال نزدیک به نیم میلیون نفر از این کشور بازدید می‌کنند، البته بیشتر ارامنه‌ خارج از کشور هستند. وزارت اقتصاد ارمنستان در گزارشی اعلام کرد که بسیاری از گردشگران از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، بویژه روسیه و گرجستان، کشورهای اتحادیه‌ اروپا، ایران و ایالات متحده‌ آمریکا هستند.

به‌طور دقیق و براساس آمار سال 2014، 44 درصد آنها از روسیه، 28 درصد از گرجستان، 12 تا 14 درصد از اتحادیه اروپا و 7 درصد از ایران بودند.

از عوامل موثر در رونق صنعت گردشگری در این کشور می‌توان به توسعه زیرساخت‌های لازم، تنوع‌بخشی به محصولات گردشگری، شناساندن مناسب این کشور در رسانه‌های جهان، لغو روادید برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها و اعطای آسان ویزا برای مسافران بیشتر کشورها اشاره کرد.

نوبت به معرفی اماکن زیبای ارمنستان می‌رسد. در میان کوه‌های سر به فلک کشیده در نزدیکی روستای تاتو در استان سیونیک در جنوب شرقی ارمنستان، اگر مسیر چشمنواز ایجاد شده در دل کوه را طی کنید به نقطه‌ اوجی خواهید رسید که همچون پرنده می‌توانید دره‌ها و کوه‌های اطراف را ببینید. پس از پیمودن راه سنگی، بنایی مجلل به چشم می‌خورد که همان صومعه‌ تاتو است.

این صومعه مرتبط با کلیسای حواری ارمنی متعلق به سده‌ نهم میلادی است که در سده‌های چهاردهم و پانزدهم میزبان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های قرون وسطی به نام «دانشگاه تاتو» بوده است.

ساناهین روستایی در شمال استان لوری کشور ارمنستان است که با یک تله‌کابین با شهر الله‌وردی (آلاوردی) متصل می‌شود و امروزه بخشی از این شهر به‌شمار می‌آید. شهرت ساناهین به خاطر صومعه معروف آن است که به همراه صومعه هاغپات که در نزدیکی آن واقع شده در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.

صومعه ساناهین در سده 10 میلادی بنا شد و به‌عنوان کانون آموزش تذهیب و خوشنویسی بنام بوده‌است.

نام ساناهین در ارمنی به معنای «کهن‌تر از آن یکی» است و فرض بر این است که منظور، قدیمی‌تر بودن صومعه ساناهین از صومعه هاغپات است. دو روستای ساناهین و هاغپات در دو سوی دره‌ای ژرف و روی دو دشت قرار گرفته‌اند و دید زیبایی به همدیگر دارند.

این صومعه‌ها متعلق به کلیسای حواری ارمنی هستند و در محدوده آنها چلیپاسنگ‌های زیادی پراکنده ‌است.

صومعه‌ بعدی، گغارد در استان کوتایک ارمنستان قرار دارد. این صومعه بخشی از کوه مجاور آن است که از سنگ تراشیده شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

نمازخانه اصلی این صومعه سال 1215 میلادی ساخته شد و در سده چهارم میلادی در بخش چشمه مقدس آن به دست گریگور روشنگر تکمیل شد.

گارنی نام یکی از آثار باستانی در استان کوتایک ارمنستان در 32 کیلومتری ایروان و همچنین نام روستای نزدیک آن است.

روستای گارنی مناطق گردشگری بسیاری دارد که از میان آنها، ساختمان گارنی شهرت بیشتری دارد. عده‌ای این بنا را بازمانده دوران مهرپرستی دانسته‌اند که برای نیایش خورشید و به‌عنوان مهرابه ساخته شده بود.

«معبد گارنی» برای نزدیک به 300 سال خراب بود تا این‌که بین سال‌های 1968 تا 1974 میلادی بازسازی شد. در آن منطقه شمار زیادی چارچوب در و پنجره، سنگ نبشته یا گچبری بالای دیوار پیدا شد که آنها بی‌گمان مربوط به بناهای تاریخی گوناگونی است.

با وجود این همه آثار تاریخی شاید مهم‌ترین مکان تاریخی گردشگری ارمنستان، زوراتس کارر یا کاراهونج است.

«کاراهونج» یکی از مجموعه بناهای یادبود پیشاتاریخ از دنیای باستان در حوالی شهر سیسیان استان سیونیک واقع است.

این امر به اثبات رسیده که مجموعه «زوراتس کارر» در هزاره ششم (پیش از میلاد) بنا شده و به‌عنوان رصدخانه اخترشناسی مورد استفاده قرار گرفته است. در بسیاری از این بناها شکاف‌هایی ایجاد شده است که دقیقا با ترتیب قرارگیری ستارگان آسمان در آن دوران مطابقت دارد.

چطور برویم؟

برای سفر به ارمنستان، ویزا برای اتباع کشورهای مختلف داستان جداگانه‌ای دارد. به‌عنوان مثال، شهروندان استرالیا، کانادا، ژاپن و کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند هنگام ورود ویزا تهیه کنند؛ قیمت ویزای 120 روزه حدود 15000 درام ارمنستان است.

بازدیدکنندگان کشورهای مشترک‌المنافع برای اقامت تا 90 روز نیاز به روادید (ویزا) ندارند دیگر کشورها از جمله ایران برای ورود به ارمنستان باید از سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌ها ویزا تهیه کنند.

سفارتخانه‌ ارمنستان در خیابان جمهوری تهران قرار گرفته است. تورهای مسافرتی هم به مقصد این کشور بسیار است که می‌توانید از طریق آنها راهی ارمنستان شوید.

نرگس انصاری - ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اسداله
-
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
۰
۰
سلام در مرز هم ویزا برای ایرانیان می دهند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها