رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در کنار برخی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، حسن روحانی را در سفر به استان کرمان همراهی کرده بود، به‌عنوان نماینده وی‍ژه رئیس‌جمهور از شهرستان بم بازدید کرده و از پایان مرمت ارگ بم تا سال 2017 خبر داده است. به گفته سلطانی‌فر، بر اساس طرح جامع مدیریتی منظر فرهنگی بم، بازسازی ارگ تا سال 2017 باید به پایان برسد و هم‌اکنون با در نظرگرفتن این طرح جامع، 80 درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته است. . به همین بهانه با افشین ابراهیمی مدیر پایگاه جهانی بم درباره روند مرمت این بنای تاریخی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۹۰۳۹۲۳

چه خبر جدیدی از مرمت ارگ بم برای ما دارید؟ آیا پیشرفت تازه‌ای ایجاد شده که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از پایان مرمت این بنا تا سال 2017 میلادی سخن می‌گوید؟

همچنان در حال مرمت بخش‌هایی هستیم که کار روی آنها را از سال گذشته آغاز کرده بودیم و طبق برنامه در حال انجام اقدامات لازم هستیم.

یعنی هنوز مرمت هیچ یک از این بخش‌ها پایان نیافته تا امکان بازدید از این بخش‌ها برای مردم فراهم شود؟

اگر ارگ بم را به دو قسمت حاکم‌نشین و عامه‌نشین تقسیم‌بندی کنیم ، تقریبا از نیمه‌های سال گذشته از بخش عامه‌نشین حرکت کرده‌ایم به سمت حاکم‌نشین ارگ و اکنون اقدامات حفاظتی و مرمتی این بخش را ادامه می‌دهیم. تاکنون بخش‌هایی از حصار حاکم‌نشین ارگ بم و بخشی از خانه حاکم این ارگ مرمت شده است. این روند ادامه دارد و امیدواریم تا پایان امسال مسیر بازدید به سمت قسمت حاکم‌نشین باز شود.

یعنی پیش از این مردم نمی‌توانستند از این بخش بازدید کنند؟

تاکنون فقط بازدید از سربازخانه برای گردشگران و مردم عادی امکان داشت و به دلیل خطرناک بودن ادامه مسیر، اجازه بازدید از قسمت‌های جلوتر داده نمی‌شد و فقط نیروهای پایگاه ارگ بم می‌توانستند برای انجام امور حفاظتی و مرمتی در آن قسمت‌ها تردد کنند. اما با مرمت بخش‌هایی از قسمت حاکم‌نشین امیدواریم پس از 13 سال مردم نیز بتوانند از این قسمت بازدید کنند و منظره شهر را از فراز ارگ ببینند.

اقدامات فعلی از طرح جامع مدیریت حفاظتی بم عقب نیست؟

طرح جامع مدیریت حفاظتی بم که مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی است، نقشه راه پایگاه به شمار می‌آید و نه فقط وظایف سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی بلکه نقش دیگر سازمان‌ها نیز در آن مشخص شده است. تقریبا می‌توان گفت از این طرح عقب نیستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اشاره کرده است که «همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط با دست‌اندرکاران مرمت ارگ در سرعت مرمت ارگ موثر است». آیا این دستگاه‌ها همکاری مداومی با پایگاه ندارند؟

بر اساس ثبت جهانی منظر فرهنگی شهر بم، دیگر دستگاه‌ها از جمله شهرداری، شورای شهر، سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و... نیز در حفظ و مرمت ارگ بم و دیگر آثار تاریخی و فرهنگی شهر بم مانند قنات‌ها، باغ‌ها و نخلستان‌ها نقش دارند. این دستگاه‌ها از ابتدای کار با ما همکاری داشتند. تاکید رئیس سازمان برای همکاری بیشتر این دستگاه‌هاست تا کار مرمت ارگ و دیگر آثار تاریخی شهر سرعت بگیرد.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها