حمله گروه‌های تروریستی به شهرک خان طومان و به شهادت رساندن تعدادی از طیف مقاومت از جمله نیروهای مستشاری ایران موجب شده تا جبهه مقاومت در کمین تروریست‌ها نشسته و برای آزادسازی خان‌طومان و فرود آوردن ضربه‌ای سنگین بر آنها لحظه‌شماری کند. این درحالی است که تروریست‌ها همچنان به نقض آتش‌بس در حلب و حومه دمشق ادامه می‌ دهند و سران کشورهای اروپایی نیز برای نجات تروریست‌ها از گرداب مهلکه‌ای که در انتظارشان است، یک بار دیگر نشستی سیاسی را در پاریس برگزار کردند. هدف از این نشست بازگرداندن دوباره گروه‌های مخالف سوریه به گفت‌وگوهای ژنو 3 عنوان شده است.
کد خبر: ۹۰۳۰۹۲

جدیدترین خبرهای رسیده از جبهه خان طومان در ریف جنوبی حلب حاکی از آن است که ارتش سوریه و متحدانش از حالت تدافعی جمعه گذشته خارج و به حالت هجومی تغییر وضعیت داده‌اند. ارتش و متحدانش پیشروی ائتلاف جیش الفتح را کاملا متوقف کرده‌اند. جنگنده‌های روسیه همچنان در حال بمباران مواضع تروریست‌ها در بخش‌های اشغالی خان طومان هستند و در طول شبانه روز گذشته بیش از 50 بار مواضع تروریست‌ها را هدف قرار دادند.

در پی نقض آتش‌بس از سوی تروریست‌ها، ظاهرا ارتش سوریه در مقابل اعلام آتش‌بس‌ها بسیار محتاط شده است. خبرها حکایت از آن دارد که فرمانده میدانی داعش در خان طومان به‌دست نیروهای سوری افتاده است.

عناصر ائتلاف تروریستی جیش الفتح بیشتر در جبهه شمال شرق و بخش غربی خان طومان متمرکزند و طی دو سه روز گذشته بشدت تلاش کردند به سمت منطقه راشدین چهارم و پنجم و محور الزربه پیشروی کنند، اما موفق نشدند. در خبر دیگری گفته شد در نتیجه حملات هوایی و موشکی به شهرک خان طومان نزدیک به 400 تروریست کشته یا زخمی شده‌اند.

این روزها غوطه شرقی دمشق نیز شاهد درگیری شدید گروه‌های تروریستی با یکدیگر از یک سو و درگیری‌های ارتش سوریه با تروریست‌ها از سوی دیگر است. غوطه شرقی که در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه واقع شده به طور کامل تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد و به دلیل تجمع هزاران نفر از عناصر تروریستی «جیش الاسلام، جبهه النصره و فیلق الرحمن» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از این رو آزادسازی آن با پاکسازی یک استان برابری می‌کند.

نقض مکرر آتش‌بس

روز گذشته، اسپوتنیک به نقل از مرکز آشتی و مصالحه وزارت دفاع روسیه گزارش کرد طی 24 ساعت گذشته شش مورد نقض آتش‌بس در سوریه ثبت شده است.

به گزارش این منبع، تقریبا در همه استان‌های سوریه نقض آتش‌بس ثبت شده است که بیشترین آن چهار مورد در استان دمشق و دو مورد نیز در استان حلب بوده است. این درحالی است که گفته می‌شود جبهه النصره همچنان به بمباران خود در حلب ادامه می‌دهد.

روز جمعه گذشته تروریست‌ها بدون توجه به شرایط آتش‌بس در حلب به خان‌طومان حمله کرده و تعدادی از نیروهای مقاومت را به شهادت رساندند.

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان، اقدام تروریست‌ها‌ در اشغال خان طومان سوریه را محکوم کرد و گفت: اقدام مشترک تروریست‌ها و گروه‌های مسلح بی‌مسئولیتی که به غلط، معارضه معتدل خوانده می‌شوند، در سوء استفاده از فضای آتش‌بس در سوریه، اثبات می‌کند که این جریان‌ها با حمایت خارجی به دنبال تداوم اقدامات نظامی هستند و هیچ اعتقادی به راه حل سیاسی ندارند.

نشست حامیان در پاریس

در تحولی دیگر در سوریه روز گذشته وزرای خارجه چند کشور اروپایی و غیراروپایی ازجمله آمریکا در پاریس گرد آمدند.

به گزارش سایت شبکه الجزیره، در این نشست ریاض حجاب، رئیس هیات عالی مذاکرات مخالفان سوریه سخنرانی کرد. پیشتر منابعی در هیات مخالفان سوریه گفته بودند، هدف از این نشست بررسی پرونده آتش‌بس، ارسال کمک‌های انسانی و تعهد نظام سوریه به قطعنامه‌های بین‌المللی است.

منذر ماخوس، عضو هیات عالی مذاکرات گفت: این نشست با هدف ایجاد اهرم فشار جدید کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی بعلاوه ترکیه و کشورهای دیگر خاورمیانه بر آمریکا در خصوص مواضع روسیه است. فدریکو موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور داشت که دیروز در خصوص سوریه و در چارچوب گروه موسوم به دوستان سوریه، برگزار ‌شد.

فیصله غائله زندان «حماه» در سوریه

زندانیان زندان مرکزی «حماه» که شماری از زندانبان‌ها را گروگان گرفته بودند پس از تفاهم با دولت به غائله خود پایان دادند. دولت سوریه شماری از زندانیان زندان مرکزی حماه را عفو کرد.

گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه ـ وابسته به مخالفان ـ اعلام کرد چند روز پیش، زندانیان زندان مرکزی حماه، شماری از زندانبان‌ها را گروگان گرفتند. در مقابل مسئولان زندان نیز آب و برق این زندان را قطع کردند و 800 نفر از زندانیان دچار شرایط طاقت فرسایی شدند. سپس یک گروه میانجی، خواسته‌های زندانیان را به گوش بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه رساند. در مقابل این اقدام، دولت سوریه دستور داد شورش زندانیان پایان یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها