با رسانه‌های روز دنیا

«افغانستان» وتمرین بی‌طرف بودن

روزنامه افغانستان از روزنامه‌های شناخته شده کشور افغانستان است که از سال 2006 میلادی (برابر با 1385 شمسی) در این کشور به صورت روزانه منتشر می‌شود. افغانستان از اولین روزنامه‌هایی در این کشور است که کوشیده خود را از هر گونه جناح‌بندی و جهت‌گیری‌های مختلف سیاسی به دور نگه داشته و سیاست خود را صرفا بر «آگاهی دهی و اطلاع به عموم مردم» معطوف بدارد.
کد خبر: ۹۰۳۰۲۸

روزنامه افغانستان جزو پرتیراژترین و نیز پرخواننده‌ترین جراید کشور افغانستان است که توانست بعد از سقوط حکومت طالبان با امکانات بسیار محدودی که در اختیار داشت، آغاز به کار کند. روزنامه اگرچه ابتدا توسط دکتر حسین یاسا پایه‌گذاری شد، اما امروزه صاحب امتیاز اصلی‌اش «گروه نشریات افغانستان» است که علاوه بر افغانستان، مالکیت روزنامه انگلیسی زبان «آوت‌لوک افغانستان» را نیز عهده‌دار است. مدیر مسئول روزنامه محمدرضا هویداست و سردبیری‌اش را نیز حفیظ‌الله ذکی انجام می‌دهد. دفتر مرکزی و ساختمان تحریریه نشریه در شهر کابل، پایتخت این کشور واقع شده و علاوه بر این شهر در دیگر شهرها و ولایات بزرگ کل کشور هم توزیع می‌گردد. این روزنامه که به زبان فارسی پشتو منتشر می‌شود، همان‌طور که گفته شد عمومأ به پوشش اخبار داخلی و خارجی و تحلیل رویدادهای روز می‌پردازد و همچنین بعد از مدت‌ها، پوشش مربوط به اخبار ورزشی و صفحات تفریح و سرگرمی را هم به حوزه مطبوعات و رسانه‌های افغانستان یادآوری کرده است. روزنامه ‌ در هر شماره هشت تا ده صفحه دارد و صفحات اول و آخر آن به صورت رنگی و در صفحات میانی که به موضوعاتی همچون سیاست، اجتماع، اقتصاد، فرهنگ، ورزش و هنر می‌پردازد، به صورت تک‌رنگ منتشر می‌شود. افغانستان هم مثل هر روزنامه و جریده دیگری از تبلیغات مبرا نیست . و به گفته صاحبان و گردانندگانش توانسته جزو معدود نشریاتی در این کشور باشد که با چاپ تبلیغات تجاری به نوعی خودکفایی مالی دست پیدا کند و نیز به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد خود از آن سود جوید.

افغانستان گرچه کوشیده از هر گونه جهت‌بندی و طرفداری‌های گوناگون سیاسی به دور بماند، با این حال نگاه نقادانه خود را نسبت به سیاست‌های دولت افغانستان و نیز اوضاع جاری این کشور همچنان محفوظ نگه داشته است. به گفته مسئولان این روزنامه، خط مشی اصلی روزنامه افغانستان را اصلاح‌گری در جامعه در مسیر گسترش ارزش‌هایی چون حقوق بشر، مسائل مربوط به زنان و ارزش‌های مدنی و دموکراتیک تشکیل می‌دهد. روزنامه افغانستان در رابطه با فساد گسترده و دستگاه‌های آلوده به فساد و همچنین سیاست افغانستان که به دلیل ضعف حاکمیت قانون در معرض آسیب‌های ناشی از عدم تبعیت از قانون قرار دارد، اغلب رویکرد منتقدانه‌ و نکته‌سنجی را در پی گرفته است. مسئولان روزنامه افغانستان می‌گویند: «این روزنامه از ابتدا با هدف انتقال آزاد، شفاف و بی‌طرفانه اطلاعات و ارتقای سطح آگاهی و دانش اجتماعی ـ سیاسی شهروندان، و نیز تقویت حاکمیت ملی افغانستان و گسترش ارزش‌های دموکراتیک، فرهنگ مدنی و حقوق بشر، همراه با رعایت قانون اساسی این کشور و احترام به حاکمیت نظام دموکراتیک و ارزش‌های ملی افغانستان شروع به کار کرده و به فعالیت مشغول است.»

حالا افغانستان در هر شماره تیراژی 4800 نسخه‌ای را تجربه می‌کند و به دست علاقه‌مندان خود می‌رسد. این روزنامه همچنین از اولین نشریاتی در این کشور است که توانسته یک سایت خبری را هم برای خود راه‌اندازی کرده و از به روزترین پایگاه‌های خبری در انتشار اخبار روز باشد. همچنین نسخه مجازی روزنامه هم همه روزه از این پایگاه قابل دسترسی و در اختیار مخاطبان است.

زهرا غفاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها