چند روز پس از صدور رای دیوان عالی آمریکا و تائید حکم مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران، همزمان با افزایش واکنش‌ها در کشورمان، وزارت امور خارجه دیروز اعتراض شدید ایران به آرای دادگاه‌های آمریکایی را به حافظ منافع آمریکا در تهران ابلاغ کرد.
کد خبر: ۸۹۹۲۷۶

به گزارش وزارت امور خارجه، پس از آن‌که دیروز سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا در ایران برای ابلاغ اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد، محمد کشاورززاده مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه، با ارائه دو یادداشت رسمی به سفیر سوئیس، اعتراض رسمی کشورمان را به رای صادره دیوان عالی آمریکا درخصوص پرداخت غرامت به اتباع آمریکایی از محل دارایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. کشاورززاده حکم دیوان عالی آمریکا را نقض صریح و آشکار تعهدات قراردادی دوجانبه از جمله عهدنامه 1955 دو کشور و نیز تعهدات حقوقی بین‌المللی آمریکا و مصونیت قضایی و مصونیت اموال و دارایی‌های دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. وی همچنین با اشاره به رای دادگاه محلی نیویورک مبنی بر اتهام مشارکت کشورمان در حملات تروریستی 11 سپتامبر با اعتراض شدید نسبت به انتساب این اتهامات بی‌پایه و اساس به کشورمان، با وجود هیچ‌گونه مدارک و شواهد و قرائنی مبنی بر مشارکت جمهوری اسلامی ایران یا اتباع ایرانی در این حادثه، این ادعاها را مضحک و خلاف رویه‌های پذیرفته شده حقوقی بین‌المللی مبنی بر رعایت مصونیت قضایی دولت‌ها دانست.

سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران هم اعلام کرد مراتب اعتراض ایران را سریعاً به وزارت خارجه آمریکا منعکس و نتیجه را اعلام خواهد کرد. وزیر خارجه کشورمان هم روز دوشنبه اعلام کرده بود در جلسه هفته گذشته با وزیر خارجه آمریکا، اعتراض کشورمان به رای دیوان عالی آمریکا را به وی اعلام کرده است.

مأموریت ویژه 5 عضو کابینه

محمدجواد ظریف همچنین از تشکیل کارگروهی ویژه در هیات دولت برای پیگیری ماجرای اموال مصادره شده کشورمان خبر داده بود که روز گذشته جزئیات بیشتری از این کارگروه منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، پنج عضو کابینه از سوی هیات وزیران ماموریت یافته‌اند حکم توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا و استیفای این حقوق را پیگیری کنند. این کارگروه که مسئولیت آن با دکتر طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی است، متشکل از وزرای امورخارجه، اطلاعات، دادگستری و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. براساس آنچه در جلسه هیات وزیران مقرر شده، این کارگروه موظف شده تا جلسه بعدی هیات دولت روز یکشنبه، حکم دادگاه آمریکایی را از ابعاد مختلف از جمله تعیین عوامل دخیل در این خصوص به صورت جامع و دقیق بررسی و برای پیگیری و استیفای حقوق دولت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد لازم را ارائه کند.

نامه دادستان کل کشور به وزارت امور خارجه

دادستان کل کشور هم در خصوص بررسی و پیگیری مصادره و ضبط غارتگرانه اموال جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا به وزارت امور خارجه نامه نوشت. به گزارش ایسنا، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در این باره گفت: در این نامه درخواست شده است که با جدیت موضوع را از هر لحاظ مورد بررسی قرار دهند. وی پیشنهاد کرد با تشکیل کارگروه قضایی با مشارکت قضات عالی‌رتبه دیوان عالی و دادسرای دیوان‌ عالی موضوع از جنبه حقوق بین‌الملل نیز پیگیری و راهکارهای عملی مورد بررسی قرار گیرد.

همزمان محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس در نشست کمیته دائم امور اجتماعی و فرهنگی مجمع مجالس آسیایی (APA) برداشت دو میلیارد دلاری دیوان عالی آمریکا از ذخایر ارزی بانک مرکزی ایران را راهزنی آمریکا از ایران دانست.

به گزارش خانه ملت، وی افزود: اگر ملت‌ها در برابر راهزنی دیوان عالی آمریکا موضع جدی اتخاذ نکنند آمریکا مصالح ملت‌ها را به نفع منافع نامشروع خود مصادره خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها