یادداشت

پشتکار، پشت پرده موفقیت است

برای رسیدن به موفقیت در زندگی به دو چیز نیاز داریم، یکی هوش و دیگری پشتکار. متون علمی بصراحت تاکید دارند سهم هوش در موفقیت افراد 20 درصد و سهم پشتکار رقم درشت 80 درصد است‌.
کد خبر: ۸۹۸۰۵۰
پشتکار، پشت پرده موفقیت است

پس نتیجه این که گرچه برای موفق شدن هوش لازم است، اما آنچه انسان‌ها را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد پشتکار و حرکت هدفمند است. مدرک قاطعی که برای اثبات این گفته وجود دارد آدم‌های باهوشی است که یا هوش خود را به کار نگرفته‌اند یا از آن در مسیر نادرست استفاده کرده‌اند و در نتیجه هیچ‌کس از آنها با عنوان انسانی موفق یاد نمی‌کند. همچنین افرادی که هوش نرمال دارند، ولی با همت بلند به موفقیت رسیده‌اند.

به سخن دیگر، هوش باید در کانالی مشخص هدایت شود تا به هرز نرود و منتج به موفقیت شود البته به کمک همت و پشتکار. برای به وجود آمدن پشتکار اما باید هدف داشت چون این هدف است که در انسان‌ها انگیزه ایجاد می‌کند و این انگیزه است که باعث می‌شود پشتکار داشته باشند. پشتکار، اکتسابی است‌ یعنی همه ما اگر بخواهیم می‌توانیم فردی با پشتکار شویم. فقط کافی است به انسانی هدفمند تبدیل شویم و با ایجاد انگیزه درخود، هدف‌هایمان را پیگیری کنیم. پس ما باید بیاموزیم خودمان را مدیریت کنیم.

تفاوت انسان‌های موفق و ناموفق در این است که موفق‌ها دنبال لذت‌های دور هستند، ولی ناموفق‌ها در پی لذت‌های آنی، برای همین است که بیشتر آدم‌های ناموفق درحال وقت گذرانی دیده می‌شوند. پیگیری لذت‌های دور همان است که به آن می‌گوییم هدف. چیزی که مطلوب ماست، برآورده شدنش به زمان نیاز دارد و رسیدن به آن لذتی عمیق به ما می‌بخشد.

دکتر مریم شهیدی‌نژاد‌

روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها