ظریف: برجام به دنبال مداخله نکردن آمریکا در ارتباطات ایران با سایر کشورهاست

پول‌های آزاد شده ایران؛ فقط 3 میلیارد دلار!

حدود سه ماه پس از اجرا شدن برجام و در شرایطی که به‌دلیل کارشکنی‌های آمریکا، روند اجرای برجام با مشکلاتی مواجه شده، روز گذشته محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا در نیویورک دیدار کردند.
کد خبر: ۸۹۷۴۲۱

ظریف که برای شرکت در نشست توسعه پایدار و مراسم امضای تعهدات کنوانسیون تغییرات آب و هوا به نیویورک سفر کرده است، با اشاره به این که مدت هاست برای موضوع پیگیری اجرای برجام (از روز اجرایی شدن برجام تاکنون) ملاقات حضوری با وزیر امور خارجه آمریکا صورت نگرفته است و فرصتی برای این اقدام نداشتیم، تاکید کرد: لازم بود با توجه به ضرورت پیگیری اجرای جدی برجام توسط آمریکا، یک دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا صورت گیرد.

وزیر خارجه کشورمان پیش از این دیدار در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سوال که محور اصلی گفت‌وگو با کری چیست و آیا همان نقل قول شما در اشپیگل است که گفتید ما تنها از آمریکا یک چیز می‌خواهیم و آن این‌که مانع مراودات ما با اروپا نشود، گفت: ما دنبال این نبودیم که با آمریکا ارتباط اقتصادی داشته باشیم ضمن این‌که ما منعی هم برای ارتباط سالم اقتصادی با آمریکا نداریم، ولی آمریکایی‌ها مشکلاتی در مصوبات کنگره‌شان دارند.

ظریف تصریح کرد: برجام به‌دنبال تغییر آن مصوبات نبود بلکه به دنبال مداخله نکردن آمریکا در ارتباطات ایران با سایر کشورها بود. وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح پیگیری‌های انجام شده برای برجام گفت: یا بنده در نیویورک پیگیر شدم یا همکارم آقای دکتر سیف در واشنگتن مذاکرات داشتند و پیگیری‌هایی نیز از طریق ایمیل و سایر ارتباطات داشتیم و کمیسیون مشترک نیز روز جمعه در وین با هدف جلوگیری از مداخله آمریکا، تشکیل جلسه می‌دهد.

وی درباره هدف این پیگیری‌ها افزود: باید از مقرراتی که قبلا آمریکایی‌ها در مورد ارتباطات بانکی و مالی سایر موسسات پولی و مالی در اروپا و آسیا با جمهوری اسلامی داشتند که ممانعت از این ارتباطات بود، جلوگیری کنیم. در طول سال‌های گذشته آمریکایی‌ها مجموعه‌ای مقررات و موانع ایجاد کردند که به علت برجام از نظر قانونی رفع شده و حالا لازم است همه موسساتی که از این مقررات در گذشته خسارت دیده‌اند، اطمینان حاصل کنند که در آینده خسارت نخواهند دید. ظریف همچنین درباره اهداف سفرش به نیویورک گفت: این سفر فرصتی است تا با حضور در مجامع فکری و مصاحبه‌ها از اقداماتی که گروه‌های معاند ایران برای فضاسازی و ادامه فضای ایران هراسی قبل از برجام طراحی و اجرایی کردند، پیشگیری کنیم.

کری: آنچه ما می‌گفتیم
درست بود

همزمان با نشست دیروز وزیران خارجه ایران و آمریکا، جان کری طی سخنانی در نشست جی استریت، گروه حامی اسرائیل به وجود مشکلات در اجرای برجام اعتراف کرد. به گزارش فارس، کری درباره پول‌های آزادشده ایران در نتیجه برجام با رد اظهارات برخی منتقدان داخلی آمریکا که این پول را بین صد تا 150 میلیارد دلار برآورد می‌کردند، گفت: برآورد ما حدود
55 میلیارد دلار بود.

وی افزود: می‌دانید آنها تا الان که من اینجا ایستاده‌ام، چقدر دریافت کرده‌اند؟ حدود سه میلیارد دلار، بنابراین آنچه ما می‌گفتیم درست بود.

این اظهارات کری در حالی بود که روزنامه نیویورک تایمز هم در مقاله‌ای نوشت: ایران از زمان اتمام توافق هسته‌ای با آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی در جولای سال گذشته هنوز از مزایای اقتصادی مورد انتظارش برخوردار نشده است. این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: ایرانی‌ها ناامید شده‌اند، اما تا اندازه‌ زیادی باید خودشان را سرزنش کنند. ایران می‌دانست که رفع تمامی تحریم‌های آمریکا هرگز جزو توافق هسته‌ای نبود.

نامه دولت آمریکا به ایالت‌ها

همزمان با این اظهارات و ارزیابی‌ها از روند اجرای برجام، مجموعه‌ای از اقدامات مثبت و منفی در آمریکا جریان دارد که ادامه توافق هسته‌ای را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. از یک سو جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده، دولت اوباما نامه‌هایی به مسئولان 50 ایالت این کشور فرستاده است تا آنان را با برجام آشنا و تغییرات ناشی از شرایط پسابرجام را در قوانین و مقررات ایالتی مطرح کند. به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا، جان کربی در نشست مطبوعاتی خود گفت: در این نامه‌ها تغییراتی که برجام در پی خواهد داشت، قید شده و منابع لازم برای آگاهی بیشتر ایالات در این مورد فهرست شده است. از سوی دیگر پاول رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: اوباما نباید به هیچ‌وجه بگذارد ایران به دلار یا نظام مالی آمریکا دست یابد.

واکنش دوباره آمریکا درباره سامانه اس300

شاید همسو با همین فشارها باشد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل خرید سامانه موشکی اس‌300 از روسیه خبر داده است.

به گزارش فارس، در نشست خبری دیروز جان کربی، یکی از خبرنگاران با اشاره به نمایش بخش‌هایی از تجهیزات سامانه دفاع موشکی اس300 در مراسم رژه روز ارتش، موضع دولت آمریکا را در این‌باره خواستار شد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما قبلا مخالفت خود را با هرگونه فروش سامانه موشک اس300 به ایران اعلام کرده‌ایم. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا شما انتظار دارید که این اقدام با تحریم روبه‌رو شود، جواب داد: بله؛ می‌تواند، اما من در جایگاهی نیستم که حدس بزنم این اتفاق می‌افتد یا خیر.

جهانگیری: آمریکا دست از فشار بردارد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد دولت آمریکا در زمینه مبادلات بانک‌های غیرآمریکایی با ایران، دست از سختگیری‌های خود بردارد.

به گزارش نسیم آنلاین، وی با تاکید بر این‌که آمریکایی‌ها باید از فشارهای خود دست بردارند، خاطرنشان کرد: قادریم برجام را کامل اجرا کنیم و از سوی دیگر نیز مطمئنیم طرف مقابل تعهدات خود را انجام می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها