«مولود کاووس اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه اظهار امیدواری کرده که تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه براساس روابط دوجانبه گردشگری ‌افزایش یابد.
کد خبر: ۸۹۴۹۳۱

یک دیپلمات ترک به نشریه «حریت دیلی نیوز» گفت: وزیر امور خارجه ترکیه در ملاقات با محمود واعظی، وزیر ارتباطات و اطلاعات و فناوری ایران عنوان کرده که مایلیم شرکت‌های هواپیمایی ایران اجازه پرواز به نقاط مختلف ترکیه را داشته باشند تا گردشگران ایرانی از این طریق سفر راحت‌تری در ترکیه داشته باشند.

روسیه پس از انهدام جت جنگی خود توسط ارتش ترکیه در ماه نوامبر، تحریم‌های اقتصادی را علیه ترکیه اعمال و تمام پروازهای چارتر به مقصد ترکیه را لغو کرد و یکباره صنعت گردشگری ترکیه که وابستگی فراوانی به گردشگران روس دارد را با چالشی بی‌سابقه مواجه کرد، بحرانی که امروز تا حدی سخت و زیان‌آور شده که مقامات عالی‌رتبه ترکیه را مستاصل در پی یافتن راه برون‌رفتی از این شرایط قرار داده و در این میان افزایش گردشگرانی از ایران و کشورهای عربی استراتژی جدید ترکیه برای جبران کمبود خود در صنعت گردشگری است.

براساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری روسیه، تعداد گردشگران خارجی ترکیه در ماه فوریه 2016 در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته میلادی با نزول 10 درصدی به 1.24 میلیون نفر رسید که این کاهش در ده سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

نمایشگاه باکو، فرصتی برای توسعه گردشگری سلامت

«قابلیت‌های ایران بویژه استان‌های شمال غرب کشور ازجمله اردبیل، از نظر تاریخی و طبیعی و میراث معنوی و گردشگری سلامت برای شهروندان جمهوری آذربایجان منحصربه‌فرد است.»

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، «کریم حاجی‌زاده»،‌ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در بازدید الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان و وزیر گردشگری این کشور از غرفه استان اردبیل در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری باکو افزود: حضور استان اردبیل در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری باکو، فرصت مناسبی برای شناسایی قابلیت‌های گردشگری استان به شهروندان آذری است.

وی یادآور شد: حضور ایران برای دومین‌بار متوالی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری جمهوری آذربایجان فرصت مناسبی برای تبلیغ و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل و دیگر استان‌ها بویژه در حوزه توریسم درمانی است.

گردشگری، صنعتی اشتغالزا

براساس گزارش «تأثیر اقتصادی شورای جهانی سفر و گردشگری»، گردشگری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع جهان ‌سال 2015 در مجموع توانسته 7.2 میلیون اشتغال ایجاد کند.

در این گزارش سالانه، اطلاعات اقتصادی پیرامون نقش صنعت گردشگری در 184 کشور و 24 منطقه جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

جالب است بدانید با وجود بی‌ثباتی در اقتصاد جهانی و همچنین چالش‌های خاص پیش روی سفر و گردشگری ‌ سال 2015، صنعت گردشگری در مجموع 3.1 درصد رشد داشته و توانست 9.8 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص دهد. صنعت گردشگری در‌سال گذشته میلادی حامی 284 میلیون شغل در سراسر جهان بود که در مقایسه با سال گذشته از ایجاد 7.2 میلیون شغل جدید است و بر این اساس از هر 11 شغل در سیاره زمین یک شغل به طور مستقیم یا غیرمستقیم با گردشگری در ارتباط است.

نقش مستقیم صنعت گردشگری در رشد تولید ناخالص داخلی در مجموع در 127 کشور از میان 184 کشور سرعتی بیشتر از رشد تولید ناخالص ملی در این کشورها داشته است و ژاپن، مکزیک، نیوزیلند، قطر، عربستان، تایلند و اوگاندا ازجمله کشورهایی هستند که در آنها گردشگری عملکرد بهترین در مقایسه با اقتصاد داشته است.

به گزارش هافینگتون پست، ازجمله دلایل رشد گردشگری ‌سال 2015 می‌توان به افزایش جهانی خانواده‌هایی با درآمد متوسط، افزایش سن جمعیت جهان که علاقه بیشتری به سفر دارند و همچنین رشد ارتباطات میان مقاصد اشاره کرد که موجب شده سفر به امری در دسترس‌تر و امکان‌پذیرتر تبدیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها