حیقوق نبی از پیامبران دوازده‌گانه بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت موسی(ع) است که حدود سال 700 قبل از میلاد زندگی می‌کرده و نگهبان معبد بزرگ یهودیان در اورشلیم بوده است. نامش در کتاب تورات ذکر شده و همچنین در شرح دعای ام داوود، امام صادق(ع) از او نام برده ‌است.
کد خبر: ۸۹۰۸۱۸
آرامگاه حَیقوق نبی

به گزارش جام جم آنلاین ، آرامگاه حیقوق نبی، یکی از بناهای دیدنی شهرستان تویسرکان و یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران است که در خیابان چهارباغ شهید اشرفی اصفهانی در انتهای خیابان حیقوق نبی قرار دارد. این آرامگاه مربوط به دوره سلجوقیان است و از فاصله دور مانند یک برج مدور با سقفی مخروطی شکل به نظر می‌رسد.

روی دیوارهای خارجی بنا با طاق‌نماها و کاشیکاری‌های متعدد تزئین شده که در عین سادگی و زیبایی، دارای برخی خطوط و نقوش جالب و ستاره‌های شش ضلعی معروف به «ستاره داوود»است و نماد دین یهود هم به شمار می‌رود.

حیقوق(ع) را با نام «حبقوق» به معنی در آغوش گرفته شده نیز می‌نامند و در زبان عبری با نام «حبکوک» نیز شناخته می‌شود. دلیل این نامگذاری این بوده که او در زمان کودکی از دنیا می‌رود و الیاس نبی(ع) او را در آغوش خود گرفته و دعا می‌کند و از خدای متعال می‌خواهد که آن حضرت را دوباره زنده کند.

درباره آرامگاه این پیامبر، روایت‌های مختلفی است. براساس یکی از روایت‌ها حدود سال 590 قبل از میلاد، بخت‌‌النصر، پادشاه کلده به اورشلیم حمله کرد و گروهی از یهودیان را به قتل رساند و نزدیک به 20 هزار نفر از آنان را اسیر و به شهر بابل، پایتخت کلده انتقال داد که نزدیک بغداد فعلی قرار داشت. حیقوق نبی نیز در میان اسرا بود و مدت طولانی در زندان به سر برد. در سال 548 قبل از میلاد، کوروش هخامنشی، پادشاه ایران به کلده حمله برد و بابل را تصرف و طی فرمانی، دستور آزادی اسرا و زندانیان یهود را صادر کرد. پس از آزادی از بند اسارت بابلیان، حیقوق پیامبر به ایران مهاجرت کرد و در شهر تویسرکان یا رودآور سکنی گزید و پس از رحلت نیز در همین مکان مدفون شد.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها