حیقوق (حبقوق) در زبان عبری به معنی «در بغل کشیده‌شده» است. وی یکی از پیامبران بنی اسرائیل است و نامش در عهد عتیق نیز آمده است.
کد خبر: ۷۴۸۶۴۴
مقبرۀ حیقوق‌النبی(ع)/ عکس

ایشان در حدود ۶۵۰ الی ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در اواخر سلطنت یوشیاهو و در عصر دانیال نبی(ع) و الیاس نبی(ع) می‌زیست و زمانی مدیر و نگهبان مراسم مذهبی معبد حضرت سلیمان(ع) در بیت‌المقدس بوده است.

حیقوق بعد از اشعیا نبی، به پیامبری مبعوث شد و پس از آنکه بخت‌النصر ــ پادشاه بابل ــ این شهر را تسخیر کرد، حبقوق نبی‌(ع) همراه عدۀ زیادی از یهودیان و از جمله حضرت دانیال(ع) به اسارت سپاهیان بخت‌النصر درآمد و آنها را به بابل انتقال دادند و سال‌های طولانی در اسارت ماندند تا آنکه در سال ۵۳۸ ق.م، کوروش به عنوان پادشاه ایران و مؤسس سلسلۀ هخامنشی، بابل را فتح کرد و دستور آزادی همۀ اسرا و زندانیان بنی‌اسرائیل را صادر و آنها را برای بازگشت به بیت‌المقدس تشویق نمود. گفته شده است که حبقوق نبی بعثت پیامبر گرامی اسلام را نوید داده بود.

مقبرۀ حبقوق نبی(ع) از قدیمی‌ترین آثار تاریخی تویسرکان است که حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. ساختمان آرامگاه حبقوق نبی(ع) یکی از بناهای قدیمی ایرانیان است که با توجه به سبک معماری جالب آن به احتمال زیاد به دورۀ سلجوقیان مربوط است. این بنا که در جنوب غربی تویسرکان واقع است، تا چند سال پیش خارج از شهر بود و با گسترش تویسرکان در محدودۀ شهر قرار گرفت. بنای آرامگاه که از فاصلۀ دور مانند یک برج مدور با سقف مخروطی به نظر می‌رسد، بدنۀ هشت‌سطحی دارد و ارتفاع آن به دوازده۲ متر می‌رسد.

مقبره حیقوق النبی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها