گفت‌وگو با حمید ابراهیمی، بازیگر سریال «سال‌های ابری»

نقش‌های منفی را خاکستری بازی می‌کنم

با حمید ابراهیمی‌بازیگر باسابقه تلویزیون و تئاتر

سرم برای نقش‌های چند لایه درد می‌کند

حمید ابراهیمی‌بازیگر قابل و توانایی است که بیش از سه دهه تجربه در تئاتر دارد. او انواع و اقسام نقش‌های مثبت، منفی و خاکستری را در قاب کوچک تلویزیون، پرده نقره‌ای سینما و صحنه تئاتر چیره‌دستانه ایفا کرده است.
کد خبر: ۸۸۹۸۰۸
سرم برای نقش‌های چند لایه درد می‌کند

به گزارش جام جم سیما،ابراهیمی‌از دوران نوجوانی با بازی در تئاتر دانش‌آموزی موفق به کسب رتبه نخست بازیگری کشور شده و چهار جلد نمایشنامه با نام‌های «آوای‌ باد»، «سیاریحون»، «پندار زنده کفتار مرده» و «ته خط» از او به چاپ رسیده است.

اغلب مخاطبان ابراهیمی‌را با سریال‌های جذابی مثل صاحبدلان، فرات، گاو صندوق و مثل هیچ کس می‌شناسند.

ابراهیمی ‌چندی پیش دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره فیلم‌های پلیسی مسکو برای فیلم «تعبیر خواب» دریافت کرد.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

مشغول بازی در یک سریال اپیزودی به کارگردانی داوود بیدل هستم که قرار است در سال 95 از رسانه ملی پخش شود. در دو اپیزود این سریال بازی می‌کنم. در اپیزود اول شخصیت یک مرد نانوا را بازی می‌کنم .

تا به حال نقش نانوا را بازی کرده بودید؟

نه، این اولین تجربه بازی در نقش نانواست و یکی از دلایلی که این نقش را برای بازی انتخاب کردم همین مساله و چند لایه بودنش بود. سرم برای بازی در این نوع نقش‌ها درد می‌کند.

نانوا‌ها معمولا بواسطه شغلشان آدم‌های کم‌حرفی هستند ...

این آدم در گذشته یکسری خطاها را مرتکب شده است و بواسطه این اعمالش با خود درگیر است و دست آخر گره‌های زندگی‌اش را باز می‌کند.

پس گذشته این آدم بدجوری یقه‌اش را چسبیده است...

نمی‌گذارد دمی‌آسوده باشد.

یعنی این آدم شخصیت منفی است؟

منفی نیست، خاکستری است. همیشه هر نقشی حتی اگر مثبت یا منفی باشد در حین بازی تلاش می‌کنم خاکستری‌اش کنم. این خاکستری شدن شخصیت هم می‌شود با اضافه کردن شیرینی‌هایی کامل بشود.

در مورد این نقش‌ها مثالی هم ارائه می‌کنید؟

در صاحبدلان نقش منفی بازی کردم، اما طوری شیرین بازی‌اش کردم که مخاطبان نه‌ تنها از این شخصیت بدشان نمی‌آمد بلکه دوستش هم داشتند.

برخی از نانواها لهجه دارند. نقشی که شما بازی می‌کنید لهجه دارد؟

درگیر نقش هستم و بالا و پایین‌اش می‌کنم که چه ویژگی‌هایی برای جذاب‌تر شدنش اضافه کنم و تمام تلاشم رئالیستی اجرا کردنش است و طوری بازی‌اش کنم که مابه ازا داشته باشد و اگر مخاطبی کار را دید بگویید چقدر شبیه نانوای سر کوچه ماست.

احتمالا بعد از قطعی شدن حضورتان در نقش نانوا، رفتید با دقت بیشتر نحوه کار و برخوردهای نانوای محلتان را رصد کردید.

در همه نقش‌هایم چنین رجوعی دارم و می‌روم با صاحب مشاغلی که قرار است بازی کنم از نزدیک صحبت می‌کنم و معاشرتی به وجود می‌آید.

فیلمی‌که ساخته بودیدچه زمانی به نمایش در خواهد آمد؟

فیلم عموجان هیلتر که مضمونی کمدی دارد قرار است به‌زودی در شبکه نمایش خانگی به نمایش درآید. گوهر خیراندیش، رضا بابک و ناصر‌هاشمی‌ در آن بازی می‌کنند. موضوع اصلی فیلم داستان درگیری دو مدیر پارک برای ریاست است.

در مقطع فعلی، کارگردانی برایتان جذابیت دارد یا بازیگری؟

همیشه کارگردانی برایم جذابیت داشته است. برای سال 95 برنامه‌ریزی انجام داده‌ام که اولین فیلم سینمایی کارنامه کاری‌ام را بسازم.

در زمینه تئاتر امسال پرکار بودید؟

بله، دو نمایش را روی صحنه داشتم. در نمایش نسیان به کارگردانی محمدرضا مهدوی به‌عنوان بازیگر حضور داشتم که در برج آزادی روی صحنه رفت و نمایش دوم هم مضمونی دینی داشت و درباره امام حسین(ع) بود که پاییز امسال در تماشاخانه مهر روی صحنه بردم.

شما در سریال‌های مناسبتی زیادی از قبیل صاحبدلان، سال‌های ابری و... بازی کرده‌اید. بازی در این سریال‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟

به‌عنوان بازیگر بیشترین حضور را در کارهای مناسبتی دارم و خوشحالم در ایامی‌ مثل ماه رمضان یا ماه محرم با این کارهای ارزشی با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنم.

البته برای من کیفیت نقش مهم است و مناسبتی یا غیرمناسبتی بودن در اولویت دوم قرار دارد.

به نظر شما تلویزیون چقدر باید متناسب با تحولات و اتفاقات روز جامعه سریال‌سازی کند؟

این رویکرد جزو رسالت‌های اصلی تلویزیون است. من متن سریالی نود قسمتی (سیزدهمین روز ماه) با مضمون کمدی آماده دارم و محمدعلی اسلامی‌ به عنوان تهیه‌کننده پیگیر روند تولیدش است.

در داستان این سریال به انواع و اقسام مسائل اجتماعی از قبیل انتخابات، مشکلات اقتصادی چالش بین نسل‌ها پرداخته شده است.

مدتی پیش هوش سیاه با بازی شما در حال پخش بود چقدر از این تجربه در یک اثر پلیسی رضایت داشتید؟

برای من یک تجربه موفق و متفاوت بود، بیشتر نقش من در بخش زندان بود و خیلی‌ها به من گفتند بازی‌ام در هوش سیاه جزو نقش‌های موفق کارنامه بازیگری‌ام است. در این سریال در قالب یک کاراکتر نو و تیپ جدید و متفاوت بازی کردم.

درباره شکل‌گیری نقش با مسعود آب‌پرور چه تعاملاتی داشتید؟

به‌عنوان بازیگری که پیشینه تئاتری دارم، مهم‌ترین اولویت کاری‌ام تعامل با کارگردان و دیگر عوامل است.

در مورد این نقش طبق هماهنگی که با مسعود آب‌پرور داشتم دوبار رفتم سریال فرار از زندان را دیدم. در این سریال آدم منفی و منفوری وجود داشت که یک دستش را هم از دست داده بود.

به این نقش توجه کردم و از ویژگی‌های بازیگری‌اش مثل شیوه راه رفتن و نوع نگاه کردن در ایفای نقشم بهره بردم. البته این ویژگی‌ها را ایرانیزه کردم .

معمولا نقش‌های خاکستری برای بازیگر جای کار زیادی دارد؟

بله، درباره بازی در نقش‌های مثبت یکسری قواعد وجود دارد که نمی‌شود از آنها عدول کرد، اما درباره نقش‌های خاکستری و منفی این‌گونه نیست و بازیگر می‌تواند مانور بدهد و نقش را تغییر بدهد.

آیا پیش از حضور در هوش سیاه با مسعود آب‌پرور همکاری کرده بودید؟

نه، تجربه بسیار خوبی بود و مسعود آب‌پرور تبحر خاصی در طراحی فضاهای پلیسی دارد.

سریال‌های پلیسی برای مخاطبان جذابیت‌های زیادی دارند؟

بله، بواسطه جذابیت‌ها، تعلیق و درگیری‌های داستانی و محتوایی مخاطبان به دیدن سریال‌های پلیسی علاقه خاصی دارند.

تلویزیون برای جذب نظر تمام مخاطبان باید به تنوع ژانری تولیداتش توجه کند. سریال خوش آب و رنگ، اما مبتذل و مخرب شبکه‌های ماهواره‌ای در کمین جوان‌ها و خانواده‌های‌ ایرانی هستند

و باید در مقابل این جنگ نرم هوشمندانه عمل کنیم و به تولید سریالی جذاب با مفهوم و آمیزه‌های اخلاقی و بومی ‌ایرانی ـ اسلامی ‌توجه ویژه داشته باشیم. به نظرم با توجه به پتانسیل‌های موجود می‌توانیم سالانه 200 سریال خوب تولید کنیم.

باید آن‌قدر برنامه و سریال‌های ایرانی جذاب و بامحتوا باشد که خانواده‌های ایرانی رغبت و میلی برای دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای نداشته باشند.

واکنش مخاطبان درباره بازیتان در این سریال چه بوده است؟

مردم همیشه ما را مورد لطفشان قرار می‌دهند و مهربانانه با من برخورد می‌کنند. خیلی از مخاطبان موقعی که با من حرف می‌زنند من را می‌شناسند و ناگهان می‌گویند آقای ابراهیمی‌ هستید؟ ما عاشق صدایتان هستیم.

هونام حقانی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها