رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور سوئیس:

حجم مبادلات تجاری ایران و سوئیس کم و نامتوازن است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار «یوهان اشنایدر آمان» رئیس‌جمهوری سوئیس با اشاره به سوابق ارتباط دو کشور و انعکاس مثبت رفتار دولت سوئیس در افکار عمومی ایران، از افزایش همکاری‌های اقتصادی و علمی استقبال و خاطرنشان کردند: حجم مبادلات تجاری ایران و سوئیس کم و نامتوازن است و تجّار و سرمایه‌گذاران سوئیسی با آگاهی از ظرفیت‌های فراوان ایران می‌توانند این تراز را بهبود بخشند.
کد خبر: ۸۸۵۱۶۹

رهبر انقلاب، نبود سابقه منفی از همراهی سوئیس با فشارها و تحریم‌های برخی دولت‌های غربی علیه ایران را از جمله زمینه‌های فرهنگی مناسب برای افزایش همکاریها برشمردند و افزودند: ما از گذشته سوئیس را به عنوان مرکز صلح، دوستی و همکاری می‌شناسیم البته برخی کشورهای اروپایی اینگونه نیستند و منافعشان در جنگ‌افروزی و ایجاد اختلاف است.

ایشان با اشاره به تجربه‌های مردم ایران از جنگ‌افروزی برخی دولت‌های اروپایی ازجمله در تحویل موشک‌ها و جنگنده‌های اروپایی به رژیم صدام در جریان جنگ تحمیلی علیه کشورمان، خاطرنشان کردند: این رفتار موجب ایجاد سابقه ذهنی منفی در مردم ما شد، اما چنین ذهنیتی در ایران نسبت به سوئیس وجود ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر پشتیبانی کامل اقتصادی و تضمین حقوقی دولت جمهوری اسلامی از توافقات دو کشور، افزودند: مهم این است که براثر همکاری‌های جدی و با عزم و اراده راسخ، این توافقات منجر به اقدامات عملی شود.

رئیس‌جمهور سوئیس: برای حل چالش‌ها نیازمند همکاری هستیم

در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای «یوهان اشنایدر آمان» رئیس‌جمهور سوئیس با ابراز خرسندی از سفر به ایران و با اشاره به سابقه طولانی روابط دوستانه دو کشور گفت: برای ما افتخار است که در ایران، و شاهد حرکت رو به جلو در روابط دو کشور هستیم.

آقای اشنایدر آمان از همراهی دو هیات علمی و اقتصادی سوئیسی در این سفر خبر داد و افزود: در این سفر درباره نقشه راه همکاری‌های گسترده و متنوع ایران و سوئیس گفت‌وگو کردیم و امضای این نقشه راه می‌تواند به توسعه روابط و مناسبات منجر شود.

رئیس‌جمهوری سوئیس با اشاره به وجود چالش‌های بزرگ در جهان، افزود: دامنه این بی‌ثباتی و چالش‌ها امروز حتی اروپا و اطراف سوئیس را در برگرفته و برای حل این چالش‌های بزرگ نیازمند همکاری هستیم.

همکاری ایران و سوئیس برای مبارزه با تروریسم

یوهان اشنایدر آمان، رئیس‌جمهور سوئیس یکی دیگر از رهبران اروپایی است که در دوره پسابرجام به کشورمان سفر کرده است. وی دیروز در مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد تهران مورد استقبال حسن روحانی قرار گرفت و سپس هیأت‌های ایرانی و سوئیسی، مذاکرات خود را در زمینه‌های مختلف آغاز کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی دیروز در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و سوئیس با بیان این‌که روابط دو کشور بسیار باسابقه، دوستانه و دارای قدمتی 140 ساله است، گفت: امروز در فضای پسابرجام و پساتحریم، فرصت خوبی برای توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌ها با یکدیگر داریم که باید در این جهت بیشتر تلاش کنیم.

رئیس‌‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که ایران و سوئیس باید در زمینه حل و فصل مسائل منطقه‌ای، رایزنی‌های بیشتری با هم داشته باشند، تصریح کرد: برای تقویت ثبات و امنیت در سراسر جهان بویژه در منطقه خاورمیانه و مبارزه با گروه‌های خطرناک تروریستی، همه کشورها باید تلاش کنند.

وی افزود: امروز تروریست‌ها در منطقه، مدرن‌ترین تسلیحات را دریافت می‌کنند و نفت سرزمینی را که اشغال کرده‌اند، استخراج و آشکارا آن را به کشوری دیگر منتقل می‌کنند.

اشتراک‌نظر درباره مسائل منطقه‌ای

روسای جمهور دو کشور همچنین در نشست خبری دیروز خود تاکید کردند که ایران و سوئیس در زمینه مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، اختلاف‌نظری ندارند و با اشتراک‌نظر، به توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های خود در عرصه‌های مختلف مصمم هستند.

روحانی در این نشست عنوان کرد: فعال شدن بانک‌های سوئیسی در ارتباط با بانک مرکزی و سایر بانک‌های کشورمان و بیمه صادراتی، از پایه‌های اصلی توسعه روابط اقتصادی تهران ـ برن است که در مذاکرات خود آن را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزایش همکاری‌های صنعتی، کشاورزی، حمل ‌و نقل، فعال شدن خطوط هوایی و همکاری‌های فرهنگی، علمی، تحقیقاتی و فناوری‌های نو و نیز گردشگری را از دیگر موضوعاتی دانست که درباره آنها بحث و گفت‌وگو شد.

یوهان اشنایدر آمان، رئیس‌جمهور کنفدراسیون سوئیس نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به این‌که این اولین سفر یک رئیس‌جمهور سوئیس به ایران است، گفت: سوئیس آماده و علاقه‌مند به ارائه خدمات مالی و بانکی کارآمد در جهت گسترش روابط با ایران است.

وی اظهار امیدواری کرد در جهت بهبود روابط دوجانبه، پرواز مستقیم تهران ـ ژنو، بزودی برقرار شود تا علامت شاخصی بر عزم دو طرف برای ارتقای سطح روابط باشد.

حمایت سوئیس از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

در جریان سفر رئیس‌جمهور سوئیس به کشورمان، افزون بر امضای شش تفاهم‌نامه برای توسعه همکاری‌های مشترک، ایران و سوئیس برای توسعه و نهادینه کردن یک چارچوب همکاری مشترک و درازمدت در حوزه‌های دوجانبه، ‌منطقه‌ای و چندجانبه، یک نقشه راه تدوین کردند.

به گزارش مهر، در این سند که در 13 بند تنظیم شده، آمده است: سوئیس ضمن تاکید مجدد بر آمادگی خود برای حمایت از فرآیند پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، با ریاست خود بر کارگروه مربوط، پس از حصول اتفاق نظر در میان اعضای این سازمان، فرآیند پیوستن ایران را به این سازمان از سرخواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها