درحالی که وزارت خارجه سوریه از ورود نیروهای ترکیه به خاک خود خبر می‌دهد، وزیر دفاع ترکیه این موضوع را تکذیب می‌کند. این درحالی است که تنش‌ها همچنان در مرزهای دو کشور بالاست و برخی منابع از کشته شدن یک سرباز ترکیه در این منطقه خبر می‌دهند. همزمان مسکو نیز می‌گوید همچنان به حملات هوایی خود در خاک سوریه ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۸۸۱۹۹۳

به گزارش رویترز، وزارت خارجه سوریه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد 12خودروی جنگی ترکیه به همراه صد فرد مسلح که به نظر می‌رسد جزو نیروهای ترکیه هستند، از طریق گذرگاه مرزی باب‌السلامه وارد خاک سوریه شدند. ترکیه طی روز‌های شنبه و یکشنبه پایگاه‌های کردها در شهر اعزاز واقع در حومه شمالی استان حلب را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داد. حملات ترکیه به نیروهای کرد در خاک سوریه با مخالفت‌های بین‌المللی مواجه شد و مقامات کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار توقف این حملات شدند. از چند روز پیش به دنبال پیشروی‌ها و موفقیت‌های چشمگیر ارتش سوریه در سرکوبی تروریست‌ها، حامیان منطقه‌ای آنها از جمله ترکیه و عربستان سعودی بر طبل جنگ کوبیده و می‌گویند در سوریه دخالت نظامی خواهند کرد. بسیاری از تحلیلگران این تهدیدها را توخالی ارزیابی کرده و می‌گویند ورود هرگونه نیروی نظامی خارجی به خاک سوریه بحران این کشور را پیچیده‌تر خواهد کرد.

روز گذشته عصمت یلماز، وزیر دفاع ترکیه تائید کرد که «در پاسخ به حملات حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، ارتش ترکیه مجددا پایگاه‌های این حزب در شمال حلب را مورد حمله قرار داده است».

وی درباره رسیدن جنگنده‌های عربستان به ترکیه نیز گفت: هنوز هیچ جنگنده‌ای وارد ترکیه نشده است، اما منتظریم چهارجنگنده اف ـ16 وارد ترکیه شود. این درحالی است که اخیرا منابع نظامی از رسیدن جنگنده‌های عربستان و قطر به پایگاه اینجرلیک ترکیه خبر دادند و حتی خود عربستان نیز خبر فرستادن جنگنده‌هایش را تائید کرد. از سوی دیگر قطر نیز دیروز رسما اعلام کرد، اگر ریاض بخواهد، دوحه آماده مداخله زمینی در سوریه است. با این اوصاف به نظر می‌رسد اظهارات وزیر دفاع ترکیه نوعی عقب‌نشینی باشد. در مقابل این اظهارات سامح شکری، وزیر خارجه مصر گفته است حمله نظامی به سوریه راهکار بی‌حاصلی است و درعوض راهکار سیاسی بهترین گزینه برای حل بحران سوریه است. در رویدادی دیگر در همین ارتباط دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه‌ای با مجله آمریکایی تایم گفته است: روسیه برنامه‌ای برای توقف بمباران مواضع مخالفان سوری ندارد، مگر آن که متحدان مسکو در دمشق بتوانند به توافق صلحی که مورد قبول باشد، دست یابند. انتشار این مصاحبه که پس از گفت‌وگوی تلفنی اوباما و پوتین صورت گرفته بخوبی می‌تواند موضوع این گفت‌وگو و حد و حدودی که روسای جمهوری روسیه و آمریکا درباره آن صحبت کرده‌اند، روشن کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها