بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید دخالت نظامی عربستان و ترکیه بدون اجازه اربابانشان غیرممکن است. وی جنگ در سوریه را نه یک جنگ داخلی بلکه جنگی خارجی و جهانی می‌داند که از آن سوی مرزها هدایت می‌شود. وی معتقد است تا گروه‌های تروریستی سلاحشان را زمین نگذارند، نمی‌توان با آنها گفت‌وگو کرد. به گفته او در چنین وضعیتی برقراری آتش‌بس در سوریه ممکن نیست.
کد خبر: ۸۸۲۴۷۹
بشار اسد: گزینه‌ای جز پیروزی نداریم

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، رئیس‌جمهور سوریه که در حضور اعضای شورای سندیکای وکلای مرکزی و شوراهای فرعی استان‌ها در دمشق سخنرانی می‌کرد، گفت: در حقیقت وقتی که ما درباره حمله ترکیه یا عربستان صحبت می‌کنیم؛ یعنی ما آنها را خیلی بزرگ کرده‌ایم، گویی آنها تصمیم‌گیرنده هستند و اراده جنگ در اختیار دارند، درحالی که این دو کشور فقط دستورات (اربابانشان) را اجرا می‌کنند.

آتش‌بس؛ ماموریت غیرممکن

اسد در بخش دیگری از سخنانش افزود: دشوار است که ظرف یک هفته آتش‌بس در سوریه برقرار شود. همه می‌گویند خواهان توقف درگیری‌ها ظرف یک هفته هستند. بسیار خوب چه کسی قادر است تمامی شروط یا خواسته‌ها را ظرف یک هفته برآورده سازد؟ هیچ‌کس. چه کسی با تروریست‌ها صحبت خواهد کرد؟ در صورتی که یک گروه تروریستی با آتش‌بس مخالفت کند، چه کسی او را محاکمه خواهد کرد؟

اسد همچنین درباره احتمال انتقال قدرت سیاسی در کشورش گفت: هرگونه انتقال سیاسی در کشور باید از طریق قانون اساسی کنونی صورت بگیرد. درواقع پیشنهاد تشکیل هیات دولت انتقالی خروج از قانون اساسی محسوب می‌شود. وی گروه مخالفانی را که در ریاض جمع شده‌اند، خیانتکار و تروریست خواند و اضافه کرد: از نظر ما هر کسی علیه حکومت و مردم سلاح در دست بگیرد، تروریست است و هیچ حکومتی نمی‌پذیرد که با تروریست‌ها گفت‌و‌گو کند و ما نیز نخواهیم پذیرفت.

رئیس‌جمهور سوریه در ادامه خاطرنشان کرد: جنگ سوریه یک جنگ داخلی نیست، بلکه یک جنگ جهانی است که تا دریای چین نیز کشیده شده است. آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، یک جنگ خارجی است که از سوی مزدوران دشمنان سوریه به وقوع پیوسته است. بشار اسد تأکید کرد: ما هیچ گزینه‌ای جز این‌که پیروز شویم نداریم، حق گرفتنی است، اما هزینه بسیار بالایی نیز دارد.

موقعیت برتر ارتش سوریه در حومه حلب

اظهارات بشار اسد درحالی است که این کشور همچنان آبستن تحولاتی مهم است. عصر یکشنبه استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه به صورت سرزده وارد سوریه شد. وی دیروز با ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. هدف از این مذاکرات توقف درگیری‌ها در سوریه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به شهرک‌های محاصره شده، عنوان شده است. از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواستار توافق ائتلاف ضد اسد و حامیان وی بر سر تشکیل یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه شد. صدراعظم آلمان به این ترتیب برای نخستین بار با پیشنهادی که ترکیه از مدت‌ها پیش آن را مطرح کرده بود، موافقت کرده است؛ هرچند می‌گوید بهتر است تشکیل چنین منطقه‌ای با نظر موافق دولت دمشق باشد.

از سوی دیگر، روز گذشته نیروی هوایی ترکیه و عربستان رزمایش‌های مشترکی را بر فراز آسمان ترکیه به مدت پنج روز آغاز کردند. این رزمایش درحالی برگزار می‌شود که اخیرا مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا و ریاض احتمالا در عملیات نظامی زمینی علیه داعش در سوریه شرکت خواهند کرد. البته ترکیه گفته است فقط با همراهی متحدانمان به سوریه حمله می‌کنیم.

در مقابل این تحرکات روز گذشته نیروهای دموکرات سوریه موفق شدند شهر تل‌رفعت در نزدیکی مرز ترکیه را به طور کامل به کنترل خود درآورند. به این ترتیب منطقه مهم دیگری در شمال استان حلب و نزدیک مرز سوریه از اشغال گروه‌های تروریستی خارج می‌شود. ترکیه نیز برای چهارمین روز متوالی با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، مواضع کردها در سوریه را گلوله‌باران کرد. همچنین شورای امنیت سازمان ملل دیروز اعلام کرد: قرار است به درخواست روسیه در جلسه‌ای، بمباران اهدافی در سوریه توسط ترکیه را بررسی کند.

مخالفت السیسی با دخالت نظامی در سوریه

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در گفت‌وگو با «ژون افریک» نشریه فرانسوی زبان، مخالفت کشورش را با دخالت نظامی در سوریه اعلام کرد و گفت: حل سیاسی بحران سوریه که ضامن سلامت اراضی ملی سوریه شود، تنها راهکار این بحران خواهد بود.

وی افزود: بازسازی سوریه نیازمند صدها میلیارد دلار است و نمی‌توان اجازه داد مانند لیبی گروهک‌های تروریستی در آن گسترش پیدا کنند؛ زیرا این مسأله به تهدیدی برای کل منطقه تبدیل خواهد شد. السیسی تصریح کرد: به بحران سوریه بی‌توجهی کرده‌ایم و حالا وضع پیچیده شده است. اگر دو سال پیش برای حل آن راهی پیدا می‌کردیم به وضعیت امروز نمی‌رسیدیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها