وزیر راه و شهرسازی که به علت تشدید رکود مسکن با فشار انتقادات مردمی مواجه است، مجددا با اظهاراتی حاشیه‌ساز و نظریه‌پردازی برای نظام اقتصادی کشور تلاش کرد توجهات را از حوزه وظایفش به مشکلات دیگر بخش‌های اقتصادی کشور منحرف سازد. اواخر آذرماه عباس آخوندی برای نخستین‌بار از اندیشه‌های سوسیالیستی حاکم بر بازار انتقاد و موضوع انحلال سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را مطرح کرد.
کد خبر: ۸۷۱۹۷۲

اظهارات وی با انتقادات گسترده‌ای حتی از درون دولت مواجه شد به طوری‌که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، انتقادات آخوندی از نهادهای قیمت‌گذاری و کنترل بازار را ناشی از عصبانیت او دانست.

از سوی دیگر، برخلاف نظریه‌پردازی‌های آخوندی علیه سازمان حمایت، موضوع انحلال سازمان حمایت با رای اخیر هیات وزیران، از لایحه برنامه ششم توسعه حذف شد.

اما انتقادات اخیر نیز سبب نشد تا وزیر راه از اظهارات حاشیه‌ساز خود دست بکشد، به‌طوری‌که روز یکشنبه در نشست اتاق بازرگانی، از فرصت حضور در جمع تجار برای نظریه‌پردازی‌های فیلسوفانه و حمله به نهادهای مختلف اقتصادی کشور استفاده کرد.

آخوندی در مقام یک مورخ به مرور تاریخ تحولات سیاسی و اقتصادی کشور در یک قرن اخیر پرداخت و مدعی شد ساختار اقتصادی ایران بر مبنای افکار سوسیالیستی بنا نهاده شده است. او سپس نظریات خود برای حل معضلات اقتصادی کشور در حوزه یارانه، بدهی دولت، ساختار نظام بانکی و... را ارائه کرد.

مسکن از دایره ذهنی آخوندی خارج شده است؟

به گزارش جام‌جم، چندی پیش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم هفته حمل و نقل اظهار کرد که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یک سازمان کمونیستی است و نباید در اقتصاد فعالیت داشته باشد و هر چه زودتر باید منحل شود.

اما سوال اینجاست که آقای وزیر آیا وزارتخانه شما در سلامت و بهبود کامل به سر می‌برد که برای کل اقتصاد کشور نظریه‌پردازی می‌کنید؟

برخی کارشناسان می‌گویند که آقای وزیر راه و شهرسازی به جای اظهارنظر در مورد بخش‌های دیگر بهتر است به حوزه خود بپردازد و مشکلات حوزه راه و شهرسازی را حل کند. برخی دیگر نیز عقیده دارند که وعده‌های آقای آخوندی توخالی بوده و نتوانسته عملکرد خوبی برای وزارتخانه خود رقم بزند. همچنین عنوان شده که وزیر راه و شهرسازی وعده‌ها و صحبت‌هایش قبل و بعد از رای اعتماد، چه در ابتدای فعالیت دولت یازدهم و چه در زمان استیضاحش تفاوت دارد.

آقای آخوندی به وظیفه خود عمل کند

افشین پروین‌پور، کارشناس مسکن به جام‌جم گفت: وزیر محترم راه و شهرسازی کارهای مهم‌تری مانند تامین مسکن اقشار جامعه را دارد و به جای این‌که به بخش‌های دیگر پیشنهاد دهد، به کار خود بپردازد.

وی افزود: نگاهی به عملکرد آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد که قبل از رای‌گیری برای وزیر شدن در مجلس اظهار کرد که مسکن مهر یکی از ایده‌های بنده برای اجرا شدن بود، اما به محض این‌که رای اعتماد گرفت، انتقادات از مسکن مهر شروع شد.

پروین‌پور تصریح کرد: قبل از وزیر شدن، وی مبارزه با سوداگری را از برنامه‌های مهم خود در زمان صدارتش در وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد، اما بعد از انتخاب شدن، یک نامه به آقای لاریجانی نوشت که ما برای شناسایی و مبارزه با سوداگران مسکن هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

این کارشناس مسکن گفت: مسکن اجتماعی قرار بود جایگزین مسکن مهر شود، اما هنوز خبری از این پیشنهاد دولت برای خانه‌دار شدن مردم نیست. اکنون بیش از دو سال است که آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی است، اما اقدامات وی نشان می‌دهد عملکرد مناسبی در این وزارتخانه نداشته است. وی اضافه کرد: دولت برای خروج از رکود مسکن می‌تواند سوداگران را از بازار حذف کند، اما اقدامات دولت در این زمینه نشان می‌دهد که قصد متضرر شدن این قشر را ندارد.

پروین‌پور ادامه داد: به طور معمول 20 تا 25 درصد درآمد خانواده باید صرف هزینه مسکن شود، اما در ایران با این استاندارد فاصله داریم و دولت هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند.

این کارشناس مسکن گفت: اکنون مسکن بالاتر از قیمت واقعی خود عرضه می‌شود و همین امر باعث شده تا قدرت خرید مردم کم شود و نتوانند مسکن تهیه کنند.

عملکرد وزارت راه و شهرسازی قابل دفاع نیست

سیدمهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: عملکرد وزارت راه و شهرسازی از سال 92 تاکنون در هیچ زمینه‌ای قابل دفاع نیست و در بخش‌های حمل و نقل، مسکن و راه اصلا نتوانسته خوب عمل کند.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی اگر نظریه‌ای درباره اقتصاد کشور دارد، بهتر است آن را در وزارتخانه خود عملی کند و مشکلات حوزه خود را حل کند و پیشنهاد وی با وجود این همه مشکل در حوزه راه و شهرسازی در آن حوزه کارسازتر است.

هاشمی اضافه کرد: دولت از همان ابتدای فعالیتش، موضوع مسکن اجتماعی را مطرح کرد، اما تاکنون حتی این موضوع در وزارت راه و شهرسازی تصویب نشده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: اگر قرار است وزیری نظریه‌ای درخصوص موضوعی بدهد، بهتر است مرتبط با وزارتخانه خود باشد، نه این‌که بخواهد سازمان‌های دیگر را زیر سوال ببرد که با وجود این سازمان‌ها اقتصاد پیشرفت نمی‌کند.

وی تاکید کرد: این صحبت‌ها قابل ارزشیابی نیست و بهتر است وزرا شرح وظایف خود را مطالعه کنند تا بدانند در وزارتخانه خود چه اقداماتی باید انجام دهند.

دولت وعده‌های مسکنی خود را اجرا کند

دکتر مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه‌سازان ایران هم به جام‌جم گفت: انتظاری که از آقای آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی می‌رود، بسیار بیشتر از این حرف‌هاست و دولت باید به وعده‌های مسکنی خود مانند مسکن اجتماعی، مسکن امید، صندوق توسعه زمین و مسکن، بورس مسکن و مسکن خانه اولی‌ها جامه‌عمل بپوشاند.

وی افزود: دولت با لابی خودروسازان چند هزار میلیارد تومان را به دست خودروسازان داد، اما بخش مسکن که بخش پیشران اقتصاد است، به حاشیه رفته و در هیات دولت هم توجهی به آن نمی‌شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این‌که اکنون عنوان می‌کنند در پساتحریم قیمت بلیت قطار چقدر باشد، خیلی دارای اهمیت نیست و باید به بخش اصلی اقتصاد کشور یعنی اشتغال توجه داشته باشیم که با توجه به آن، این مشکل هم رفع خواهد شد.

بیگدلی عنوان کرد: ما سالانه یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی نیاز داریم، اما رکود عمیق در این صنعت باعث شده تا افراد توانایی خود را برای ساخت مسکن به دلیل افزایش هزینه‌هایی مانند مالیات از دست بدهند. بهتر است این مشکلات را حل کنیم و بعد سراغ مسائل دیگر برویم.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها