نگهداری از سالمند به واسطه ورزش

آقای مهدوی می‌گوید: وقتی متوجه وخامت حال و روز پدرم شدم، با خودم عهد بستم که باید بیش از قبل برای رسیدگی به او وقت بگذارم، به همین دلیل پس از مشورت با پزشکش‌ تصمیم گرفتم روزانه او را مجبور به ورزش کنم، ابتدا با ورزش‌های خانگی مثل دوچرخه ثابت سپس با قدم زدن در پارک و بعدها با پیاده‌روی و حتی گاه با کوهنوردی، تحرک بدنی مورد نیاز او را تامین کردم و امروز از این که سلامت او را می‌بینم احساس رضایت و خرسندی می‌کنم، پزشک معالج پدرم معتقد است ورزش مانع از سیر پیشرونده برخی از بیماری‌ها در او شده است.
کد خبر: ۸۶۷۵۵۲

بسیاری از سالمندان از ترس زمین خوردن فعالیت بدنی‌شان را محدود می‌کنند، این در حالی است که ورزش کردن افراد سالخورده فواید جسمانی و روانی بیشماری دارد که ازجمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بهبود عملکرد جسمی، تقویت عضلات و استخوان‌ها، بهبود تعادل و کاهش دردهای آرتروز، افزایش جریان خون به تمام بدن از جمله مغز، بهتر شدن کیفیت خواب، تسریع بهبود زخم‌ها و جراحت‌ها، افزایش انرژی بدن، افزایش ظرفیت روانی، افزایش اعتماد به‌نفس، بهتر شدن خلق و خو، کاهش استرس و افسردگی، افزایش امید به زندگی و...

فرزندان به‌عنوان مراقبان اصلی باید سالمندان‌شان را به ورزش ترغیب کنند چه بسا با ورزش روزانه می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها جلوگیری کرده یا وقوع آنها را به تاخیر بیندازند. بی‌تردید اگر برای ورزش سالمندان برنامه مشخصی داشته باشید به‌طور منظم، با شدت و مدت معینی آنها را انجام دهید، بعد از مدتی کوتاه متوجه فواید آن در سلامت بیشتر عزیزانتان می‌شوید.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم:

اجازه ندهید سالمندان به مدت زمان طولانی‌تری بنشینند، چرا که بسیاری از سالمندان بیشتر از 10 ساعت می‌نشینند یا دراز می‌کشند. نشستن‌های طولانی‌مدت باعث افزایش ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت و چاقی می‌شود.

هفته‌ای 3 تا 5 روز و هر بار 30 دقیقه سالمندان را مجبور به ورزش کنید، (این زمان را می‌توانید به سه نوبت در روز تقسیم کنید؛ صبح، ظهر و شب به مدت 10 دقیقه)، توصیه می‌کنیم هر بار روی عضلات مختلفی از بدنشان کار کنید و به‌تدریج بر میزان فعالیت‌هایشان بیفزایید.

قبل از ورزش، به مدت ده دقیقه، بدن سالمندان را آماده و گرم کنید و پیش از اتمام ورزش نیز ده دقیقه بدن‌شان را سرد کنید چه بسا شروع یک باره ورزش یا توقف ناگهانی آن موجب تجمع خون در پاها و افزایش فشار بر قلب ‌شود که این خطری جدی برای سلامت سالمندان محسوب می‌شود.

تنفس صحیح را به سالمندان یاد دهید. به آنها متذکر شوید که هوا را باید ازطریق بینی وارد بدن کرده و از راه دهان آن را خارج کنند، حواستان باشد هرگز نفس‌شان را نگه ندارند.

طرز نشستن و ایستادن صحیح را در طول تمرینات ورزشی رعایت کنید، زیرا قرارگیری مناسب بدن از مفاصل سالمندان محافظت می‌کند و از وقوع هر پیشامد ناگواری جلوگیری می‌کند.

محققان معتقدند انجام ورزش‌های هوازی به مدت پنج بار یا بیشتر در هفته می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و تعریق بدن شود، لذا توصیه می‌کنیم ورزش‌های هوازی مناسب با وضعیت سلامت سالمندان را انتخاب کرده و آنها را مجبور به انجام آن فعالیت‌ها کنید. تندراه رفتن، ورزش‌های آبی، دوچرخه‌سواری، تنیس‌بازی و...

نیازهای غذایی سالمندان را جدی بگیرید

اگر چه بسیاری از سالمندان به واسطه بیماری‌های خاصی که به آن مبتلا هستند، از رژیم غذایی خاصی باید تبعیت کنند، اما لازم است با مشاوره از پزشک معالج ایشان، موارد ذیل را در تغذیه آنان لحاظ فرمایید:

دریافت روزانه حداقل 1500 میلی گرم کلسیم الزامی است، با مصرف لبنیات و سبزی‌های دارای برگ سبز یا مکمل‌های غذایی می‌توان این مقدار را به دست آورد.

دریافت روزانه 8 میلی‌گرم آهن، که برای تولید سلول‌های خونی مفید است. منابع سالم آهن شامل صبحانه غنی شده، غلات، اسفناج و حبوبات است.

از دریافت چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس باید به‌شدت پرهیز کنند.

دریافت نمک و قندهای اضافی را به حداقل برسانید.

برای سلامت سالمندان لازم است فیبرهای غذایی به مقدار کافی مصرف شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها