اوباما خطاب به اردوغان:

نظامیان ترکیه را از عراق خارج کنید

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق روز گذشته در واکنش به اعزام نیروهای ترکیه به شمال عراق، از دولت بغداد خواست هر گونه نقض حق حاکمیت کشور را تحمل نکند.
کد خبر: ۸۶۳۴۷۲

سخنگوی آیت‌الله سیستانی به نقل از وی گفت: همسایگان عراق نباید به بهانه مبارزه با تروریسم به این کشور نیرو اعزام کنند، مگر این که این کار با موافقت دولت بغداد انجام شود. همچنین به دنبال تهدید نیروهای مردمی عراق به اعمال زورعلیه ترکیه و هدف قرار دادن اهداف آنکارا در عراق برای واداشتن ترکیه به خارج کردن نیروهایش از این کشور، آیت‌الله سیستانی از شهروندان عراقی خواست نسبت به حضور اتباع خارجی در کشورشان خویشتنداری نشان دهند. امام جمعه نجف اشرف نیز در خطبه‌های نماز جمعه اعلام کرد دشمنی با عراق به نفع آنکارا نیست و دولت ترکیه باید در سیاست خارجی خود بازنگری کند. سیدصدرالدین قبانچی گفت: اگر هدف از اعزام نظامیان ترکیه به عراق مبارزه با داعش بوده است باید با موافقت بین‌المللی صورت بگیرد و اگر هدف، حمایت از اهل تسنن است این کار باید از طریق دولت عراق انجام شود. امام جمعه نجف از ترکیه خواست در سیاست خارجی خود با عراق بازنگری کند زیرا دشمنی با عراق به نفع ترکیه نیست.

شکایت از ترکیه

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی بیان کرد: حاکمیت عراق توسط کشور همسایه‌اش آشکارا نقض شده است، از این رو ما باید تمامی اقدامات را برای حمایت از حق حاکمیتی خود به کار بندیم. العبادی ادامه داد کشورش درخواست هیچ نیروی نظامی از خارج نداده است و تنها نیروی نظامی که اکنون در عراق حضور دارند، نیروهای ترکیه هستند. در همین حال سایت خبری شبکه المنار نوشت، دفتر نخست‌وزیری عراق روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد حیدر العبادی از وزارت امور خارجه خواست تا شکایت رسمی را از طرف دولت عراق درخصوص ورود ترکیه به خاک کشورش تنظیم و آن را به شورای امنیت ارسال کند. شورای امنیت جمعه شب پیامی را از مسئولان عراقی دریافت کرد که شامل اعتراض به نیروهای ترکیه‌ای در پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل می‌شود. در این نامه از شورای امنیت خواسته شده است تا از این نیروها بخواهد هرچه سریع‌تر و بدون هیچ قید و شرطی عراق را ترک کنند. در نامه مذکور حضور نظامی ترکیه در عراق نقض آشکار قوانین بین‌المللی خوانده شده است.

واکنش ترکیه

در مقابل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با الجزیره با بیان این که عراق می‌تواند به شورای امنیت برود و این حق طبیعی آن به شمار می‌آید، افزود: اما این اقدام یک گام صادقانه نیست و من خوشبین هستم که شورای امنیت این مساله را بداند. وی همچنین در کنفرانس خبری پیش از آن که کشورش را به مقصد ترکمنستان ترک کند، مدعی شد: عراق مرتع گروه‌های تروریستی شده است که ترکیه را تهدید می‌کند. آیا از ما می‌خواهید در صورت حمله به کشورمان منتظر دعوت از دولت مرکزی بغداد بمانیم؟ ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم و ترکیه تدابیری را برای حفظ امنیت خود اتخاذ خواهد کرد. وی با تاکید بر این که سربازان ترکیه‌ای در حال حاضر نمی‌توانند از عراق عقب‌نشینی کنند، افزود: استقرار این نیروها برای مبارزه و جنگ نیست بلکه برای حفاظت از سربازانی است که در آنجا در حال آموزش دادن نیروها هستند و ما با قاطعیت به آموزش‌ها ادامه خواهیم داد.

ابراز انزجار فعلا با تظاهرات

این اظهارات در حالی است که «یان کوبیچ» نماینده سازمان ملل در دیدار با ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق تاکید کرد ترکیه با استقرار نیروهای نظامی خود در شمال عراق حاکمیت این کشور را نقض کرده است. صدها نفر از اهالی بصره نیز در اعتراض به ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق، پرچم ترکیه را به آتش کشیدند. تظاهرکنندگان از کنسول ترکیه در شهر بصره خواستند تا 48 ساعت این شهر را همراه کارمندان کنسولگری ترک کنند. در همین رابطه مخالفان در بغداد نیز طی تظاهراتی خشم خود را از اشغال کشورشان اعلام کردند. در عین حال عراقی‌ها نسبت به برخورد آمریکا در بحث تنش میان عراق و ترکیه در شورای امنیت امید چندانی ندارند، به طوری که علی البدران، یک کارشناس سیاسی عراقی گفته است، آمریکا از حق وتو برای شکست هر تصمیمی علیه ترکیه در شورای امنیت استفاده خواهد کرد. سفارت آمریکا اگرچه طی روزهای گذشته اتهامات عراقی‌ها علیه واشنگتن را مبنی بر نیات این کشور در قبال عراق رد کرده است، اما تصمیم کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب طرح تسلیح مستقیم کردهای عراقی توسط آمریکا به بهانه جنگ علیه داعش، دیگر جای تردیدی برای عراقی‌ها نگذاشته است.

عراقی‌ها این تصمیم آمریکایی‌ها را در چارچوب طرح تجزیه می‌دانند که حضور نظامیان ترکیه تنها بخشی از آن محسوب می‌شود.

کشته شدن 5 سرباز ترکیه در شمال عراق

در ادامه تنش‌ها میان آنکارا و بغداد، پنج سرباز ترکیه‌ای به‌ضرب گلوله تک تیرانداز ناشناس در شمال عراق در دو روز گذشته کشته شدند.خبرگزاری عراقی اسکای پرس به نقل از منابع آگاه در حزب دموکرات کردستان عراق نوشت: ترکیه تلاش می‌کند این خبر را رسانه‌ای نکند و تدابیر امنیتی خود را در پادگان زلکان که در نزدیکی شهر بعشیقه عراق است افزایش داده است و به نظر می‌رسد کشته شدن پنج سرباز ترکیه‌ای، آنکارا را به زودی مجبور به خارج شدن از عراق کند.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها