جامعه وقتی بیمار اورژانسی داشته باشید و در کلانشهر شلوغی مثل تهران هم زندگی کنید، آن وقت هر لحظه افزایش ترافیک شهری می‌تواند با جان بیمار شما بازی کند. زمانی که آمبولانس در ترافیک‌های سنگین پایتخت و کلانشهرها گرفتار شود و نتواند خود را به موقع به بالین بیماران اورژانسی برساند، آن وقت بود و نبود آمبولانس زمینی برای ما فرق چندانی نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۵۶۰۹۶

به همین دلایل است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بهره‌گیری از اورژانس هوایی و موتوری برای نجات سریع جان بیمار و مصدوم به امری رایج و ضروری در شهرهای شلوغ تبدیل شده است.

اما در کشور ما امداد هوایی و موتوری با نقطه آرمانی فاصله زیادی دارد و به‌دلیل تخصیص پیدا نکردن اعتبارات کافی به این بخش، اورژانس هوایی و موتوری در طی سالیان سال، جدی گرفته نشده است. حتی در صورت وقوع زلزله احتمالی در پایتخت که چندان هم دور از انتظار نیست زیرساخت‌های امداد هوایی و موتوری ما قادر به پاسخگویی به حجم عظیم نیازهای اورژانسی در آن شرایط نخواهد بود.با اجرای طرح تحول سلامت، راه‌اندازی چندین پایگاه اورژانس هوایی و موتوری در دستور کار قرار گرفت تا امداد اضطراری در ترافیک های سنگین و مناطق صعب العبور در کشور احیا شود، ولی همچنان سطح نیازها و انتظارات در این حوزه با امکانات موجود اورژانس، همخوانی ندارد.

به 44 بالگرد امدادی نیاز داریم

هم اکنون 18 بالگرد امدادی اورژانس در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کنند. این بالگردها ماموریت دارند تا در مواقع بحران و در شرایطی که آمبولانس زمینی نمی‌تواند به هر دلیلی خود را به موقع به محل حادثه برساند، در صحنه حضور داشته باشند و جان بیمار را نجات دهند.

امین صابری‌نیا، رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی در گفت‌وگو با جام‌جم، این تعداد بالگرد امدادی را کافی نمی‌داند و خاطرنشان می‌کند: کشور ایران به دلیل پراکندگی خاص جمعیتی، کوهستانی و صعب العبور بودن برخی مناطق، پراکندگی روستایی بخصوص در مناطق جنوب‌شرقی کشور و گاهی به‌دلیل ترافیک سنگین شهری، نیاز جدی به اورژانس هوایی دارد، اما تعداد بالگردهای امدادی ما متناسب با نیاز واقعی کشور نیست، درواقع اگر می‌خواهیم خدمات امدادی در زمان طلایی به این بیماران و مصدومان اورژانسی ارائه شود، باید 44 بالگرد امدادی داشته باشیم.شعاع خدمت‌رسانی هر بالگرد، 150 کیلومتر تعریف شده است. با احتساب صحبت‌های رئیس اورژانس کشور، حداقل 26 بالگرد اورژانس دیگر لازم داریم تا بتوانیم به بیماران و حادثه دیدگان کمک کنیم؛ بیماران اورژانسی که مرگ و زندگی آنها به ثانیه‌ها بند است.

100 آمبولانس موتوری می‌خواهیم

همین الان هم خیلی‌ها برای خلاص شدن از ترافیک‌های طولانی تهران و سایر کلانشهرها، حاضرند چند برابر کرایه تاکسی، کرایه موتوری‌ها را پرداخت کنند تا ترافیک را دور بزنند و زودتر به کارشان برسند. دور زدن ترافیک برای بیمار بدحالی که هر لحظه به مرگ نزدیک می‌شود، صد برابر واجب‌تر از این حرف‌هاست.

صابری‌نیا یادآوری می‌کند که در شهری مثل تهران، همواره با محدودیت‌های ترافیکی روبه‌رو هستیم و به همین دلیل، نیاز مبرم به استفاده از خدمات آمبولانس موتوری داریم. این مقام مسئول تاکید دارد که شهر تهران به 100 موتور آمبولانس نیاز دارد تا بیمار اورژانسی به‌دلیل ترافیک سنگین از خدمات اورژانسی محروم نماند.

هم‌اکنون در 12 تا 15 منطقه تهران که ترافیک سنگین‌تر است، آمبولانس موتوری استقرار پیدا کرده است. نقطه ایده‌آلی که رئیس اورژانس کشور روی آن دست می‌گذارد، ایجاد یک پایگاه اورژانس موتوری به ازای هر پایگاه اورژانس زمینی در تهران است.

رسیدن به این نقطه مطلوب که اورژانس هوایی و موتوری ما توانایی بالایی در پاسخ سریع به حوادث غیرمترقبه داشته باشند، به اعتبارات ویژه‌ای نیاز دارد که این مقام مسئول امیدوار است پس از رفع تحریم‌ها، این کمبودهای حیاتی در بخش اورژانس کشور هم برطرف شود و بودجه‌های قابل توجهی به این بخش حساس تزریق شود.

جالب است که به گفته او، همین الان با وجود راه‌اندازی چند دستگاه آمبولانس موتوری، رضایت مردمی هم از خدمات اورژانس بالاتر رفته؛ طوری که حتی گاهی زمان رسیدن آمبولانس موتوری به بالین بیمار اورژانسی، به چهار دقیقه رسیده است.

بالگردهای 24 ساعته نداریم

با وجود تلاش‌های زیادی که برای ارتقای اورژانس هوایی در کشور انجام شده است، اما بالگردهای امدادی ما نمی‌توانند به‌طور 24 ساعته به بیماران اورژانسی خدمت کنند. صابری‌نیا توضیح می‌دهد که بالگردهای فعلی که ما در زمینه اورژانس از آنها استفاده می‌کنیم، در واقع برای این کار ساخته نشده‌اند و تغییر کاربری داده شده‌اند.

رئیس اورژانس کشور امیدوار است بتوانیم بالگردهایی به کشور وارد کنیم که مخصوص حوادث اورژانسی و از استانداردهای جهانی برخوردار باشد.

صابری‌نیا تائید می‌کند که بالگردهای امدادی ما فقط از طلوع صبح تا غروب خورشید در خدمت اورژانس هستند.

بالگردهای فعلی ما نیز برای کار 24 ساعته تعریف نشده‌اند، زیرا داشتن بالگرد امدادی 24 ساعته به تجهیزات، زیرساخت‌ها و آمبولانس‌های هوایی ویژه‌ای نیاز دارد که فعلا در اختیار اورژانس کشور نیست. البته صابری نیا تاکید دارد که نگاه وزارت بهداشت برای ارتقای زیرساخت‌های اورژانس، نگاه حمایتی است و او به آینده تجهیزات و امکانات اورژانس کشور بسیار خوشبین است.

از سوی دیگر، مردم ساکن کلانشهرها نیز این انتظار منطقی را دارند که اورژانس کشور، تحت هر شرایطی برایشان نماد آرامش و دلگرمی باشد. یعنی این امیدواری در ذهنشان وجود داشته باشد که در لحظات حادثه و بحران، اورژانس کشورشان، ترافیک را دور بزند و از هر طریقی اعم از آمبولانس زمینی و بالگرد و موتور، در نهایت خود را به بالین بیمار اورژانسی برساند و او را به جریان زندگی برگرداند.

مجلس آماده همکاری است

کمبودهای اورژانس، یکی دو تا نیست. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، 850 پایگاه پیش‌بیمارستانی در کشور از برنامه پنجم توسعه عقب هستیم و این زمان رسیدن آمبولانس به بیمار را با تاخیر همراه کرده است. همچنین به گفته محمد آقاجانی، هم‌اکنون هفت هزار تکنسین‌ اورژانس نیز در پایگاه‌های موجود کمبود داریم. شکی نیست که در وضعیت فعلی، بزرگ‌ترین مشکل اورژانس، کمبود اعتبارات است.

محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم پیشنهاد می‌کند که برای رفع این مشکل، مسئولان اورژانس باید ابتدا با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رایزنی کنند و در زمینه تخصیص بودجه با این سازمان به توافق برسند تا مجلس نیز بتواند در لایحه بودجه سال 95 و قانون برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است، اعتبارات قابل قبولی برای ارتقای اورژانس هوایی و موتوری به تصویب برساند. قربانی معتقد است که با توجه به ضرورت حیاتی این نوع اورژانس‌ها در شهرهای بزرگ، هم کمیسیون تلفیق مجلس و هم کمیسیون بهداشت و حتی صحن علنی مجلس این آمادگی را دارند که از افزایش اعتبارات اورژانس حمایت کنند.

امین جلالوند

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها