فوت و فن

قابلیت‌های دوربین خود را بشناسید

شناخت قابلیت‌های دوربین عکاسی و تلفن‌های همراه دوربین‌دار، کاری است که باید قبل از هرگونه استفاده از آن انجام دهید. دوربین‌های عکاسی دیجیتال بسته به میزان پیشرفته بودنشان از قابلیت‌های متفاوتی برخوردار هستند و کمابیش زمان می‌برد تا بتوان به تمام قابلیت‌های آن مسلط شد، اما تلفن‌های همراه هوشمند که این روزها نیز بسیار محبوبیت دارند، برای کاربران عادی به نسبت ساده‌تر است و خیلی زود می‌توان تمام ویژگی‌های آنها را کشف کرد.
کد خبر: ۸۵۰۲۹۷

یکی از مواردی که همیشه درباره عکاسی با تلفن همراه هوشمند بر آن تاکید می‌شود، این که قابلیت‌های تلفن همراه خود را بشناسید. علاوه بر دکمه شاتر که اصلی‌ترین بخش هر دوربین است و طبعا با آن آشنایی دارید، فلاش، تایمر، فیلترهای مختلف، HDR، پانوراما و خیلی چیز‌های دیگر، همگی به شما این امکان را می‌دهد که از یک زاویه واحد، عکس‌های متفاوتی را ثبت کنید، اما مهم است بدانید هر کدام از این قابلیت‌ها کجا بیشتر به درد شما خواهد خورد؛ این‌که فلاش دوربین برای روشن کردن سوژه‌های تاریک به کار می‌رود بسیار واضح است، اما شاید ندانید فلاش را نمی‌توان همیشه به کار برد. مثلا فلاش دوربین تلفن همراه شما این توانایی را ندارد که یک منظره یا یک سو‌ژه بزرگ را هنگام شب روشن کند. علاوه بر این می‌توانید از فلاش در طول روز به خصوص برای عکاسی از چهره افراد نیز استفاده کنید. هنگام روز که آفتاب مستقیم می‌تابد، بیشتر اوقات قسمتی از صورت افراد در سایه قرار می‌گیرد که با استفاده از فلاش می‌توان این اشکال را برطرف کرد. شناخت تایمر نیز به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از مونوپاد یا دست خودتان، سلفی‌های زیبا بگیرید.

توجه کنید زمان تایمر را می‌توان در اکثر تلفن‌های همراه هوشمند به دلخواه تغییر داد و آنها را کم و زیاد کرد. عکاسی HDR نیز تکنیک خاصی از عکاسی است که در آن با گرفتن چند عکس متوالی با میزان نوردهی‌های مختلف (معمولا سه تا پنج عکس) و در نهایت با ترکیب آنها می‌توان عکسی با وضوح و شدت رنگی بیشتر ثبت کرد؛ چراکه این تکنیک شدت نور‌های موجود در صحنه را چشمگیر‌تر نشان می‌دهد. این کار معمولا در نرم‌افزارهای مخصوص انجام می‌شود، ولی بعضی از تلفن‌های همراه نیز از این قابلیت برخوردار است و می‌توانند به خصوص در روزهای آفتابی و هنگام عکاسی از مناظر طبیعی به شما کمک کنند تا عکسی با رنگ‌های زنده و طبیعی بگیرید.قابلیت پانوراما نیز که قبلا با استفاده از لنزهای واید و نرم‌افزارهای عکاسی توسط عکاسان حرفه‌ای انجام می‌شد، با ورود تلفن‌های همراه هوشمند دچار تحول و البته محبوبیت بین کاربران عادی شد و این روزها بسیار پرطرفدار است.

گرچه توصیه عکاسان بزرگ این است که حتی‌الامکان عکس‌های ساده و خام بگیرید و آنها را بعد به سلیقه خود ویرایش کنید، اما فیلترهای رنگی و فیلترهای مات‌کننده (بلور) به صاحبان دوربین‌ این امکان را می‌دهند تا عکس‌های خود را حتی پیش از ثبت، به صورت رنگی یا مات دربیاورند.

حمیرا بنایی‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها