بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

مهران مدیری هیچ وقت عصبانی نمی‌شود

شبنم فرشادجو را اغلب مخاطبان با نقش مادر ساده‌لوح و حراف مجموعه شوخی کردم و سرپرستار و خواهر سربه هوای سیامک انصاری در مجموعه «در حاشیه» می‌شناسند و بابت همکاری با مهران مدیری شهرت و محبوبیت زیادی به دست آورد و همکاری‌اش با داوود میر‌باقری در سریال پر‌مخاطب شاهگوش باعث نشان دادن بیشتر توانایی‌هایش شد.
کد خبر: ۸۴۷۱۷۶
مهران مدیری هیچ وقت عصبانی نمی‌شود

به گزارش جام جم سیما،فرشاد‌جو ازجمله معدود کمدین‌های زن سینما و تلویزیون ایران است که می‌تواند نقش‌های درام و جدی را بازی کند.

فرشادجو سال‌هاست در سطح اول تئاتر بازی می‌کند و با بزرگانی مثل بهرام بیضایی، کورش نریمانی، داوود میرباقری و مهران مدیری همکاری داشته است.

از عمده کارهای مهم و اثر‌گذار فرشاد‌جو می‌توان به عشق‌آباد (داوود میرباقری)، عروسی خون (علی رفیعی)، شب‌های آوینیون (کورش نریمانی)، در مصر برف نمی‌بارد (علی رفیعی)، شب هزار و یکم (بهرام بیضایی)، ‏آمدیم، نبودید، رفتیم (رضا حداد)، این تابستان فراموشت کردم (بهاره رهنما)، مرد بارانی (ابوالحسن داوودی)، میوه ممنوعه (حسن فتحی) و ‏‏آب پریا (مرضیه برومند) اشاره کرد.

با فرشادجو درباره ویژگی‌های نقش‌هایی که بازی کرده و مسائل اجتماعی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

به نظر می‌رسد همکاری موفق شما با مهران مدیری در «شوخی کردم» باعث شد در سریال در حاشیه هم حضور پیدا کنید.

بعد از همکاری‌ام با مهران مدیری، سال قبل ایشان با من تماس گرفتند و عنوان کردند در کار جدیدشان نقشی برای من در نظر گرفته اند. نقش هاله دختری پرجنب و جوش‌، شیطان و بازیگوش که در روند داستان نقش مهمی دارد.

در مجموعه در حاشیه چقدر در مورد ایفای نقش هاله پیشنهاد ارائه می‌کردید؟

فیلمنامه و شخصیت‌پردازی کاراکترها توسط امیر‌مهدی ژوله به دقت نوشته شده بود و نیازی به ارائه پیشنهاد نبود.

ژوله براساس شخصیت شما نقش هاله را نوشته بود؟

در این مورد اطلاع دقیقی ندارم.

برای ایفای نقش هاله با پرستاران هم مشورتی داشتید؟

نه، با توجه به تجربیات و استنباط شخصی‌ام از شخصیت پرستاری که ویژگی فانتزی دارد نقش هاله را ایفا کردم.

به نظر شما در مورد شخصیت پرستاران تا چه میزان می‌توان به شوخی پرداخت؟

تا جایی که حریم و حرمت‌ها حفظ شود. شوخی هوشمندانه عیبی ندارد و من به ایفای نقش پرستار علاقه خاصی دارم و در حال حاضر هم در فیلم افشین هاشمی نقش پرستار را بازی می‌کنم.

نقش پرستاری که در فیلم جدید افشین هاشمی بازی می‌کنید هم ویژگی‌‌های طنز دارد؟

بله، تا حدی ویژگی‌‌های طنز دارد.

به نظر خودتان در سریال در حاشیه با سیامک انصاری که نقش مقابلتان را بازی می کرد، هماهنگی داشتید؟

بله، سال‌هاست با سیامک انصاری همکاری دارم و این همکاری مشترک به دوران دانشجویی‌مان بر‌می‌گردد و از نوع بازی یکدیگر شناخت داریم.

در پشت صحنه‌‌هایی که در سریال در حاشیه پخش می شد شما کمتر می‌خندیدید. در زندگی شخصی هم به‌سختی می‌خندید؟

بله، من زیاد نمی‌خندیدم، زیرا نقشم را کاملا تمرین می‌کردم و بعد جلوی دوربین می‌رفتم.

بعدا چطور؟ وقتی که بازی خودتان را دیدید به صحنه‌ها‌ی بازیتان نخندیدید؟

همان یک‌بار در زمان پخش سریال کار را دیدم. زیاد اعتقاد ندارم در منزل بنشینم و بازی‌‌هایم را ببینم.

بنابراین بازیگر خود‌شیفته‌ای نیستید؟

نه، اعتقادی ندارم.

از بازی در کدام سکانس درحاشیه بیشتر خندیدید؟

سکانس شنبیله معروف که با سیامک انصاری بازی کردم.

پیش می‌آمد که مهران مدیری از گرفتن و تکرار زیاد از حد برخی صحنه‌‌های کار عصبانی شود؟

تا به حال در هیچ کاری و سریالی عصبانیت مهران مدیری را ندیده‌ام.

شما جزو بازیگرانی هستید که در فعالیت‌های اجتماعی زیادی حضور دارید و اخیرا هم عضو اهداکنندگان سلول‌های بنیادین شدید.

از طرف این سازمان با من تماس گرفته شد و چون متوجه شده بودند من در این نوع کارهای خیرخواهانه که آخرین‌ آن در ماه رمضان بود مشارکت دارم.

از من برای عضویت در بانک اهدای سلول‌‌های بنیادین دعوت شد و حضور هنرمندان در این نوع کارها یک الگو‌سازی برای حضور مردم در این عرصه‌هاست و من هم با مهناز افشار تماس گرفتم و با هم رفتیم.

در برنامه خندوانه امیرحسین صدیق هم عنوان کرد که سلول‌‌های بنیادین را اهدا کرده است. این برنامه‌‌های پرمخاطب در ترویج این نوع کارها چه نقشی دارد؟

خیلی موثر است و چون عکس این نوع کارها در فضای مجازی منتشر می‌شود، می‌تواند باعث جلب نظر خیلی از مردم بشود.

موقعی که مردم متوجه شوند هنرمندی که برایشان دارای جایگاه و محبوب است، به این کارها احترام می‌گذارد، بنابراین تلاش می‌کنند آنها هم در این زمینه‌ها فعالیتی انجام بدهند.

الان کمپین کم‌مصرف کردن آب هم در برنامه خندوانه راه‌اندازی شده است و خیلی‌ها را دور و اطرافم می‌بینم که تحت تاثیر این کار فرهنگی شایسته کمتر آب مصرف می‌کنند و بنابراین رسانه‌‌ها در این‌گونه موارد خیلی تاثیرگذار هستند.

البته در فضای مجازی متاسفانه فضاهای ناخوشایندی به وجود آمده و انگار وسط یک جنگل هستیم و همه می‌خواهند یکدیگر را تکه‌تکه کنند. من بابت خیلی از مسائل موجود در فضای مجازی ناراحت هستم.

آیا بهتر نیست کمتر در این فضاها حضور داشته باشیم تا دچار حاشیه نشویم؟

مدتی صفحات شخصی‌ام را بسته بودم و تلاش کردم از این جریان‌های حاشیه‌ای دور باشم. اما دیدم به اسم من صفحات جعلی راه‌اندازی شده است و از طرف من به برخی هوادارانم پاسخ‌‌های نامناسبی ارائه کرده بودند و ترسیدم ممکن است از نام من سوءاستفاده‌‌های دیگری بشود و بنابراین صفحه‌ام را راه‌اندازی کردم.

اما بازهم از این شرایط ناراضی هستم. این نوع توهین‌کردن‌ها را کمتر دیده بودم. من در صفحه‌ام مطلبی درباره حمایت از مهدی ژوله و حضورش در خندوانه نوشته بودم که با واکنش‌‌های غیر‌مودبانه‌ای روبه‌رو شدم.

امیدوارم مسئولان برخورد قاطعی با این کارها انجام بدهند. البته چون تعداد این صفحات زیاد است رسیدگی و پیگیری هر کدامشان کار دشواری است.

در گذشته هم در این نوع فعالیت‌ها عضویت داشتید؟

بله، من در سال 80 جزو اولین هنرمندانی بودم که فرم اهدای عضو را پر کردم تا اعضای بدنم را بعد از مرگ به نیازمندان اهدا کنم. البته چند وقت پیش کیفم به سرقت رفت و این کارت را از دست دادم.

چگونه با انجمن اهدای عضو آشنا شدید؟

فیلم «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری را دیدم و موضوع اصلی فیلم اهدای عضو بعد از مرگ حیات‌بخشی این عمل خیر به نیازمندانش بود. معتقدم باید این حرکت‌ها در جامعه مستمر باشد.

آیا علاقه نداشتید در برنامه خندوانه حضور داشته باشید؟

به این حضور علاقه دارم و خوشبختانه دوستانم الیکا عبدالرزاقی و شقایق دهقان نمایندگان شایسته‌ای در این برنامه بودند.

در مجموعه شاهگوش در نقش یک زن نیروی انتظامی ظاهر شدید. این نقش چه ویژگی‌‌هایی داشت؟

در تئاتر و تلویزیون با میر‌باقری همکاری کرده بودم و برایم این همکاری جذابیت داشت. به‌خصوص این‌که از منظر طنز به نیروی انتظامی پرداخته شده بود.

نشان دادن یک زن افسر پلیس در قالب طنز در شاهگوش چقدر برایتان جذاب بود؟

برای اولین بار در سینما و تلویزیون نگاهی طنز به نیروی انتظامی شده بود و در ابتدا قرار بود برای این جناب سروان زن مسائل عاشقانه هم به وجود بیاید که ممیزی اجازه چنین کاری را نداد.

بعد از خواندن فیلمنامه و قبل از شروع فیلمبرداری با خودم می‌گفتم چگونه امکان ساخت چنین موضوعی فراهم می‌شود و چون کار در شبکه نمایش خانگی فیلمبرداری می‌شد دست میرباقری برای نوآوری بازتر بود.

با خط‌قرمز‌ها درگیر شدن در کارهای تصویری کار دشواری است؟

بله و من معتقدم جاهایی هم از خط‌قرمزها عبور کردیم.

شخصیت زن نظامی با شخصیت یک زن عادی و مثلا کارمند یا منشی چه تفاوت‌‌هایی دارد؟

خانم‌‌هایی که ظرافت زنانه زیادی در شخصیت‌شان دارند به‌هیچ‌وجه درگیر شغل نظامی نمی‌شوند و خانم‌‌هایی که درگیر کار در پلیس می‌شوند خلق و خوی جدی و رسمی پیدا می‌کنند.

نمونه زنان پلیس را دور و اطرافتان دیده بودید؟

موقعی که فیلمنامه را خواندم برایم شخصیت زن پلیس فیلم یاد‌آور معلم پرورشی‌ام در دوران تحصیلم بود‌!

در دوران تحصیل شیطان و بازیگوش بودید؟

خیلی پر جنب و جوش و شیطان بودم و اصولا دوست داشتم با آدم‌‌هایی که خیلی جدی و مقرراتی بودند دچار چالش بشوم. همیشه با این آدم‌ها مشکل داشتم.

ازجمله بازیگران زن هستید که توانایی ایفای نقش‌های جدی و کمدی و طنز را دارید، چگونه توانستید در این دو عرصه حضور داشته باشید؟

به‌شخصه بازی در آثار کمدی را بیشتر ترجیح می‌دهم و به دلایل شرایط اجتماعی مردم ما نیاز به خنده و شادی دارند و دوست دارم بتوانم در بازی باعث خنده و شادی مردم بشوم.

بر چه اساسی بازی در شوخی کردم را پذیرفتید؟

سال 85 با مهران مدیری در باغ مظفر سابقه همکاری داشتم و به سبک کاری‌اش علاقه دارم و موفق و محبوب‌ترین کارگردان طنز تلویزیون ایران است

و وقتی به من گفت قصد ساخت یک مجموعه طنز آیتمی را دارد کمی تعجب و تصور کردم می‌خواهد یک ساعت خوش جدید بسازد و برایم جای سوال داشت که تیپ‌سازی این نوع کارها چگونه می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و به فرجام کار خوشبین نبودم.

اما به مدیری و کارش اطمینان داشتم و حرف‌هایش را قبول کردم و برای حضور در شوخی کردم قرارداد بستم.

احمد‌محمد اسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها