پایان‌نامه‌های تحصیلی ازجمله تولیدات علمی قابل استناد هستند که علی‌رغم ارائه پژوهش‌های عمیق، جزئی‌نگر و کاربردی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این ستون مجالی است برای معرفی پایان‌نامه‌های فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف رشته علوم ارتباطات و ارائه چیکیده‌ای از پژوهش‌های انجام شده به پژوهشگران، برنامه‌سازان، دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث علوم ارتباطات. گفتنی‌ است فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مرتبط با علوم ارتباطات می‌توانند، پایان‌نامه‌های خود را جهت معرفی به گروه رسانه روزنامه جام‌جم ارسال کنند.
کد خبر: ۸۴۱۷۹۳

دیپلماسی رسانه ملی درباره جزایر سه‌گانه

محمدعلی نعمتی در پژوهشی با عنوان «آسیب‌شناسی دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران درخصوص جزایر سه‌گانه، مطالعه موردی شبکه العالم و پرس‌تی‌وی» گفتمان یا گفتمان‌های شبکه پرس‌تی‌وی و العالم درباره مالکیت جزایر سه‌گانه را مورد بررسی قرار داده است.

در این پژوهش که با راهنمایی دکتر داوود نعمتی انارکی انجام شده، با عنایت به این نکته که امروزه دیپلماسی رسانه‌ای رایج‌ترین فرم دیپلماسی در عرصه بین‌الملل محسوب می‌شود و هر کشوری که در این عرصه از کارآمدی بیشتری برخوردار باشد برنده میدان روابط بین‌الملل خواهد بود، نحوه مواجهه شبکه پرس‌تی‌وی و العالم درباره مالکیت جزایر سه‌گانه مورد تحلیل قرار گرفته و به این پرسش پاسخ داده شده که گفتمان یا گفتمان‌های شبکه‌های نامبرده درباره جزایر سه‌گانه چه بوده است.

پژوهشگر برای رسیدن به پاسخ‌های مناسب در تحقیق، از روش تحلیل گفتمان استفاده کرده است و حجم نمونه در این تحقیق، همه گزارش‌های خبری پخش شده از شبکه‌های العالم و پرس‌تی‌وی در بین سال‌های 1390 تا 1392 بوده است. استخراج مقوله‌های گفتمانی مربوط به متون خبری برنامه‌های پرس و العالم در این پژوهش گویای آن است که متن‌های همه خبرها از لحاظ سبک واژگانی، افراد و نهادهای مطرح شده در متن، قطب بندی، استنادها، پیش‌فرض‌ها، تلقین و تداعی‌ها، مؤلفه‌های اجماع و توافق و گزاره‌های اساسی در زمان مورد بررسی شباهت‌هایی بسیار دارند.

به اعتقاد نعمتی به عنوان پژوهشگر، این امر گویای یکسان بودن موضعگیری این رسانه‌ها در قبال پوشش خبری اخبار جزایر سه‌گانه است و برنامه‌های پرس‌تی‌وی و العالم ابتدای کار و از آغاز طرح ادعای امارات مبنی بر مالکیت جزایر سه‌گانه سعی کرده ابتدا با برجسته کردن اختلافات ایران با کشورهای غربی، ادعای امارات را که ناشی از تحریک کشورهای غربی است برای مخاطب ترسیم کند. به‌عبارتی دیگر سعی کرده ضمن بیان سابقه تاریخی تضاد سی و چند ساله ایران با غرب، علل طرح موضوع از سوی امارات و انگیزه و علل آن را برای مخاطب بیان کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها