همان‌طور که کمتر از یک ماه پیش، روزنامه جام‌جم برای نخستین بار در گزارشی مطرح کرده بود که فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» می‌تواند نماینده موفق و تاثیرگذار سینمای ایران در جایزه اسکار باشد، ساخته عظیم و جهانی مجید مجیدی روز گذشته به‌طور رسمی به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار 2016 معرفی شد.
کد خبر: ۸۳۹۵۴۴

به گزارش جام‌جم، با معرفی «محمد رسول‌الله (ص)» به عنوان نماینده ایران به اسکار این دوره، مجید مجیدی برای پنجمین بار با آثارش به عنوان نماینده سینمای کشورمان در اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شرکت می‌کند.

خبر اعلام فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» به عنوان نماینده امسال کشورمان هم جالب بود. ابتدا روز گذشته اعلام شد که هیات انتخاب نامزد نهایی را روز سه‌شنبه معرفی خواهد کرد، اما در کمتر از دو ساعت بعد نام فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به‌طور رسمی از سوی بنیاد فارابی به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار اعلام شد.

برای معرفی این فیلم در جمع سینماگران نوعی اتفاق نظر و توافق وجود داشت و با توجه به این‌که اثر سینمایی مجیدی پرهزینه‌ترین فیلم سینمای کشور با پیامی جهانی است، سرانجام اعضای هیات انتخاب نماینده ایران در اسکار امسال متشکل از فرشته طائرپور، محمد بزرگ‌نیا، شهرام جعفری‌نژاد، سیدروح‌الله حسینی، شادمهر راستین، رسول صدرعاملی، محمدرضا هنرمند، آرش امینی و امیر اسفندیاری را واداشت تا این فیلم را معرفی کنند.

نامزدهای ایرانی

«در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داوودی، «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار، «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری و «محمد رسول‌الله(ص)» ساخته مجید مجیدی نامزدهای نهایی معرفی به اسکار از طرف ایران بودند که در نهایت «محمد رسول‌الله(ص)» این شانس را به دست آورد تا در یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات سینمایی جهان از سینمای کشورمان دفاع کند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که فروش این فیلم در داخل کشور به مرز هشت میلیارد تومان رسید. اتفاقی که نشان می‌دهد مردم نیز از این اثر سینمایی استقبال کرده‌اند.

از جدایی تا محمد(ص)

با آن‌که در سال 1929 نخستین دوره اسکار برگزار شد، اما از سال 1947 بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به اسکار اضافه شد. تا سال 1956 هر سال به یک فیلم شاخص خارجی جایزه اسکار افتخاری غیرانگلیسی زبان تعلق می‌گرفت، اما از این سال به بعد برگزارکنندگان این مراسم تصمیم گرفتند پنج فیلم شاخص جهانی از کشورهای مختلف را نامزد دریافت جایزه کنند و درنهایت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به فیلم برگزیده اهدا شود.

«جاده» ساخته فدریکو فلینی محصول ایتالیا نخستین فیلم تاریخ سینماست که برنده این جایزه شده است. از ایران نیز فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی تنها فیلمی است که این جایزه را از آن خود کرده است. سال گذشته رکورد کشورهایی که برای آکادمی اسکار فیلم ارسال کردند، شکسته شد و 83 کشور فیلم‌های خود را معرفی کردند. با وجودی که پیش‌بینی‌های سال گذشته بر این بود که اثر ضد روسی «لویاتان» ساخته آندری زویاگینتسف به کام آمریکایی‌ها خوش بیاید، اما در نهایت فیلم «آیدا» به کارگردانی «پاول پاولیکوفسکی» از لهستان موفق به کسب جایزه اسکار خارجی شد. پارسال فیلم «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی نماینده سینمای کشورمان در اسکار بود. اما شرایط حضور فیلم‌ها در اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی چیست؟ غیرانگلیسی زبان بودن و داشتن پخش‌کننده بین‌المللی از شرط‌های معرفی فیلم به اسکار است. ضمن این‌که فیلم باید حتما حتی شده یک هفته در سینماهای کشور مبدا اکران عمومی شده باشد.

رقیبان جهانی محمد(ص)

در حالی که سینمای ایران نماینده امسال خود را معرفی کرد، کشورهای دیگر به تدریج از دو تا سه ماه گذشته فیلم‌شان را به اسکار معرفی کرده‌اند و برخی کشورها هم طی روزهای آینده دست به این کار خواهند زد.

سینمای مکزیک فیلم «60 مایل» به کارگردانی گابریل رسپتین را راهی اسکار کرد. این فیلم برای اولین‌بار امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به نمایش گذاشته شد و توانست جایزه بهترین فیلم اول این رویداد معتبر سینمایی را از آن خود کند.

سینمای جمهوری «چک» نیز یکی دیگر از کشورهایی است که نماینده خود را برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار معرفی کرد و با فیلم «مراقب خانه» اولین ساخته بلند سینمایی اسلاوک هوراک در این رقابت حضور خواهد داشت. «مراقب خانه» امسال برای اولین‌بار در جشنواره فیلم کارلوی‌واری به روی پرده رفت و در نهایت جایزه بهترین بازیگر نقش اول جشنواره را برای آلنا میلوهوا به ارمغان آورد.

همچنین کمیته اسکار سینمای‌ کشور کامبوج نیز فیلم «آخرین حلقه» را به عنوان نماینده خود در جوایز اسکار انتخاب کرد. «آخرین حلقه» به کارگردانی سوتو کولیکار سال گذشته در اولین نمایش خود در جشنواره فیلم توکیو به روی پرده رفت و جایزه «اسپریت آسیا» را برای کارگردان جوان خود به ارمغان آورد.

آن‌طور که اسکرین دیلی گزارش داده فیلم «قبیله» برنده خرس نقره‌ای امسال جشنواره ونیز به کارگردانی «پابلو تراپرو» (آرژانتین)، «پرنده‌ای که برای تامل در باب هستی روی شاخه نشست» ساخته «روی اندرسون» برنده جایزه شیر طلای ونیز در سال 2014 (سوئد)، «شب بخیر مامان» به کارگردانی مشترک «ورونیکا فرانز» و «سورین فیالا» به نمایندگی از سینمای اتریش، «مادر دوم» ساخته «آنا مویلارت» از کشور برزیل، «ترور» به کارگردانی «هو شیائو- شین» از تایوان به همراه نمایندگان کشورهای بوسنی و هرزگوین(زندگی روزمره‌ ما)،‌ چین(ولف توتم)، آلمان(هزارتوی دروغ‌ها)، گواتمالا(آتش‌فشان)، مجارستان(پسر سائول)،‌ عراق(خاطرات روی سنگ)، لوکزامبورگ (کودک تنها)، پاناما (باکس25)، فلسطین (18 تحت تعقیب)، رومانی (Aferim)، سوئیس (اودیسه عراقی)، کرواسی (خورشید بالا)، قزاقستان (غریبه)، کره‌جنوبی (تاج و تخت) و نروژ (موج) از جمله فیلم‌هایی هستند که برای حضور در جوایز اسکار سال 2016 به آکادمی معرفی شده‌اند.

از رژیم صهیونیستی هم یک فیلم ضدایرانی به اسکار معرفی شده است. فیلم «بابا جون» که توانست پنج جایزه اصلی از جمله جایزه بهترین فیلم «اوفیر» را از آن خود کند و بلیت حضور در اسکار 2016 را ببرد. برنده بهترین فیلم جایزه سالانه «اوفیر» (مسابقه فیلم‌های داخلی رژیم صهیونیستی) به سنت چند سال اخیر به‌صورت اتوماتیک به عنوان نماینده این رژیم در اسکار انتخاب می‌شود. این فیلم که داستان سه نسل از یک خانواده ایرانی ـ اسرائیلی را روایت می‌کند با نقش‌آفرینی بازیگران فیلم‌های ضدایرانی و ضداسلامی هالیوود مثل نوید نگهبان ساخته شده است.

چینی‌ها با کارگردان فرانسوی

چینی‌ها نیز امسال بار دیگر فیلمی از یک کارگردان فرانسوی (ژان‌ژاک آنو) را به‌عنوان نماینده‌شان در اسکار 2016 انتخاب کردند. این فیلم «توتم گرگ» نام دارد. آنها سال 2015 هم فیلم «The Nightingale» ساخته فیلیپه مویل را به‌عنوان نماینده‌شان به اسکار فرستادند. داستان این فیلم در دهه 1960 و در گیر و دار انقلاب فرهنگی مشهور چینی‌ها می‌گذرد. جایی که یک دانش‌آموز مجبور می‌شود تا از پکن به مغولستان برود.

هند هم فیلم «دادگاه» را به اسکار فرستاد. این فیلم درباره سیستم قضایی این کشور است و تاکنون افتخارات زیادی کسب کرده و در جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر آینده را برای اولین تجربه کارگردانی چایتانا تامهان به همراه آورده است و شانس زیادی برای موفقیت در اسکار دارد.

رای‌گیری نهایی جوایز اسکار روز هجدهم دی (هشتم ژانویه) پایان می‌پذیرد و فهرست پنج نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی اسکار 2016 روز بیست و چهارم دی (چهاردهم ژانویه) معرفی می‌شود. مراسم سالانه اعطای جوایز هشتاد و هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار هم روز نهم اسفند (28 فوریه) در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد که امیدواریم آن روز جایزه را در دستان مجید مجیدی ببینیم.

مجیدی رکورددار

مجیدی پیش از این چهار بار به ترتیب با فیلم‌های «بچه‌های آسمان»،«رنگ خدا»، «باران» و «آواز گنجشک‌ها» در اسکار شرکت کرده است و گرچه هرگز موفق نشده این جایزه را تصاحب کند، اما برای فیلم «بچه‌های آسمان» در فهرست پنج فیلم نهایی نامزد دریافت اسکار قرار گرفت.

سجاد روشنی

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها