مقابله با دردهای عاطفی، آموختنی است و فرد باید این مهارت‌ها را به طور متناوب در طول زندگی‌اش بیاموزد

دردهای عاطفی را در نطفه خفه کنید

زندگی پر از درد و اندوه و جراحت‌هایی است که اگر بر آنها غلبه نکنیم، نمی‌توانیم شادی‌ها و زیبایی‌های موجود در آن را تجربه کنیم. در این نوشتار با کمک منابع معتبر بین‌المللی و گفت‌وگو با کارشناس، برخی از این دردهای عاطفی را توضیح داده‌ و روش مقابله با آنها را نیز مطرح کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۳۹۳۰۶

رنج پذیرفته نشدن

شاید دوستتان پاسخ تماس‌های تلفنی‌تان را ندهد، یا نامزدی‌تان به هم بخورد یا این که همکاران‌تان شما را نادیده بگیرند، تمام این موارد بسیار ناراحت‌کننده است و به شما صدمه می‌زند. در این‌گونه مواقع ممکن است از دست خودتان یا به‌طور کلی از دنیا عصبانی شوید. حتی اگر نبود پذیرش از جانب دیگران کم و مختصر باشد، بازهم دردآور است و می‌تواند موجب شود شما نسبت به وجود خود دچار تردید شوید. با روش‌هایی ساده می‌توانید این احساس بد را از خود دور کنید. مثلا انتقاد دیگران را نپذیرید و خودتان را ملامت نکنید. با متمرکز شدن روی قدرت و توانایی‌های خود، اعتماد به‌نفس از دست رفته‌تان را بازیابید و با افراد جدید دوست شوید و جای خالی قدیمی‌ها را پر کنید.

دلا خو نکن به تنهایی!

هرقدر ارتباط کمتری با اطرافیان داشته باشید و از دیگران دور بمانید، سخت‌تر می‌توانید با افراد جدید دوست شده یا حتی با دوستان قدیمی‌تان که مدتی آنها را رها کرده‌اید، دوباره ارتباط برقرار کنید. اگر به این نتیجه رسیده‌اید کسی شما را دوست ندارد یا به شما توجه نشان نمی‌دهد، سعی کنید با این بدبینی مبارزه کنید. این بدبینی ممکن است ناشی از این تصور باشد که دیگران به شما دیدی منفی دارند. پس بهتر است با منطق و فکری روشن به این تصور خود توجه کنید و از خود بپرسید دلیل این که دیگران ممکن است چنین نگاهی به شما داشته باشند، چیست. بیشتر مواقع معلوم می‌شود شما نسبت به ارزش‌های خودتان دچار تردید هستید و رفتارهای خودتخریبی دارید. نسبت به خودتان منصف باشید و با برقراری ارتباط قوی با دیگران به‌تدریج از این احساسات بد خود را دور نگه‌دارید.

درد عاطفی ناشی از شکست

وقتی در رسیدن به هدف مورد نظرتان باز می‌مانید و با شکست مواجه می‌شوید، اعتماد به نفس‌تان صدمه می‌بیند و این موجب اشتباه و خطاهای دیگر و شکست‌های بیشتر می‌شود. برای پیشگیری از مشکلات پس از شکست در کاری باید از از نزدیکان خود یا افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند راهنمایی بخواهید و به‌وسیله آنها وضعیت موجود و دلایل شکست خود را بررسی کنید. این روش کمک می‌کند شما واقعیت را به‌خوبی درک کرده و علت فقدان موفقیت‌تان را دریابید و بدانید قرار نیست شکست در ذات کسی نهفته باشد، بلکه خطاها و ناآگاهی‌ها، او را در کاری ناموفق می‌کند. بنابراین با این دانش نه‌تنها هنگام مواجهه با هر شکستی دچار عذاب روحی نمی‌شوید، بلکه آن را فرصتی برای یادگیری و موفقیت‌های آینده خواهید دید.

عزت نفس موفقیت می‌آورد

داشتن عزت نفس پایین می‌تواند سلامت عاطفی‌تان را به خطر اندازد. هرگاه عزت نفس‌تان کم می‌شود، تردید به خود و ارزش‌هایتان شروع می‌شود و با قضاوت اشتباه در مورد خودتان قدم‌های اشتباه بیشتری برمی‌دارید. این موضوع از عزت نفس‌تان بیش از پیش می‌کاهد و تصور می‌کنید خودتان مسئول تمام اتفاقات بد در زندگی‌تان هستید و احساس لایق بودن را - که برای موفقیت در زندگی بسیار مهم است- از دست می‌دهید. باید به یاد داشته باشیم هرگز نباید نسبت به خود و ضعف‌هایمان بی‌رحمانه رفتار کنید و فهرستی از توانایی‌های خود را در ذهن نگه‌دارید. در عین حال سعی کنید تحسین و تمجید دیگران را بدون هیچ خجالتی بپذیرید و به این ترتیب با بالا بردن عزت نفس‌تان، دردهایتان کمتر می‌شود.

از کاه، کوه نسازید

دکتر محسن فرمهینی فراهانی، متخصص علوم تربیتی و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با جام‌جم از منظر دیگری به این موضوع نگاه می‌کند و می‌گوید: برخی افراد که سنین پایینی دارند یا از تجربه کمتری در زندگی برخوردارند، از کاه، کوه می‌سازند و احساس می‌کنند مشکل‌شان بسیار بزرگ است یا هیچ‌کسی در دنیا مثل آنها از مشکلات رنج نمی‌برد.

دکتر فراهانی:

اگر می‌خواهیم بر مشکلات و بحران‌های عاطفی غلبه کنیم. باید صبر و تحمل را هم بیاموزیم و این فاکتور کلیدی را هم در زندگی‌مان تمرین کنیم

اما به قول فراهانی، افراد با سنین بالاتر و تجربه بیشتر در زندگی، معمولا برخورد منطقی‌تری با مشکلات دارند و به جای بزرگ کردن مشکل، سعی می‌کنند آن را برطرف کنند. این برخورد پخته‌تر با مشکلات، راهکاری است که به عقیده این متخصص علوم تربیتی، می‌تواند دردهای عاطفی را در زندگی کاهش دهد.

حل مسأله را یاد بگیرید

هیچ‌کسی از بدو تولد، عالم و فرزانه به دنیا نمی‌آید. برای مقابله با دردهای عاطفی هم این قضیه مصداق دارد. مقابله با این دردهای عاطفی، آموختنی است و فرد باید این مهارت‌ها را به‌طور متناوب در طول زندگی‌اش بیاموزد. فراهانی بر این باور است که باید نظام رسمی و نظام غیررسمی آموزش در خانواده‌ها، مدارس و جامعه، این آموزش‌ها را به شهروندان ارائه دهد: «راه‌حل مقابله با مشکلات، دردهای عاطفی و ناراحتی‌های روانی، آموختنی است و هرچقدر نظام آموزشی روی این مسائل سرمایه‌گذاری کند، به همان نسبت هم این مشکلات در جامعه کمتر خواهد شد.»

صبر، دروازه ورود به آرامش

عصبیت و کم‌طاقتی در جامعه زیاد شده، نشان به این نشان که اگر خیلی برای هم وقت نگذاریم، سریع از کوره در می‌رویم‌. همه فرآیندهای زندگی به شکلی سریع و بی‌وقفه در حال گذر است. البته بخشی از این مشکل هم واقعا دست ما نیست. زندگی آپارتمانی و سبک زندگی شهرنشینی، ناخودآگاه آستانه تحمل آدم‌ها را پایین می‌آورد.

این متخصص علوم تربیتی خاطرنشان می‌کند اگر می‌خواهیم به مشکلات و بحران‌های عاطفی غلبه کنیم، باید صبر و تحمل را هم بیاموزیم و این فاکتور کلیدی را هم در زندگی‌مان تمرین کنیم.

همین صبر و تحمل هم به اعتقاد این استاد دانشگاه، به آموزش رسمی و غیررسمی نیاز دارد. یعنی برخلاف تصور مردم، این‌طور نیست که یک فرد عصبانی که مدام از دردهای عاطفی رنج می‌برد، شرایط عاطفی‌اش قابل تغییر نباشد، بلکه می‌توان اضافه کردن چاشنی صبر و حوصله به زندگی‌های امروزی را هم به این‌گونه افراد آموخت.

دردها، سنگ محک زندگی

چشم‌ها را باید شست. چه کسی گفته درد کشیدن و مشکل داشتن، به خودی خود بد است. اصلا اگر دنیا فقط محل خوشی و شادی باشد و هیچ دردی در آن نباشد، آن وقت قطعا ما درک درستی از لذت نداشتیم. یعنی در واقع باید متضاد پدیده‌ای وجود داشته باشد تا ما بتوانیم خود آن پدیده را به‌خوبی درک کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه شاهد هم به گونه‌ای دیگر به همین مساله اشاره می‌کند و می‌گوید: خیلی اوقات، مشکلات و دردهای عاطفی که سراغ انسان می‌آید، سنگ محکی است که صبر و تحمل انسان را بالاتر ببرد و او را در برابر مشکلات عمیق‌تر زندگی، آبدیده‌تر کند.

حتی به اعتقاد این متخصص علوم تربیتی، در منابع دینی ما هم گاهی به مشکلات با دید ارج و قرب نگاه شده است و از آن به عنوان آزمونی برای میزان تحمل انسان‌ها در برابر ناملایمات زندگی نگریسته شده است.

نگاه کردن به مشکلات افرادی که در زندگی‌شان دچار بحران‌های متعددی هستند، کاری است که به اعتقاد فراهانی، نوعی تمرین شکرگزاری و آرامش است که با آن می‌توانیم بیشتر قدر داشته‌هایمان را بدانیم و با دستی پرتر به مقابله با دردهای عاطفی زندگی‌مان برخیزیم.

نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها