بسیاری از کاربران فضای مجازی بی‌کفایتی عربستان را دلیل جان باختن زائران تمتع می‌دانند

محکومیت عربستان در دنیای واقعی و مجازی

نام عربستان دیگر با بی‌کفایتی گره خورده، گواه این ادعا نیز حوادث ریز و درشتی است که به دلیل بی‌تدبیری گردانندگان مراسم تمتع در عربستان رخ داده و روزی نیست که خانواده زائران را دل نگران نکند؛ خانواده‌هایی که بسیاری از آنها به این نتیجه رسیده‌اند که عربستان دیگر جای امنی برای زائران نیست، زیرا یک روز جرثقیل بر سر زائران سقوط می‌کند و روز دیگر هتل یا چادرشان آتش می‌گیرد. اما اینها تنها حادثه‌هایی که در این مدت برای زائران اتفاق افتاده نیست. در تازه‌ترین حادثه نیز که به دلیل ازدحام جمعیت در مسیر رمی جمرات اتفاق افتاد تا دیروز بیش از 1300 زائر جان باختند.
کد خبر: ۸۳۹۰۷۸

این اتفاق در دنیای واقعی و مجازی واکنش‌های بسیاری در پی داشته است برای نمونه کاربرانی که عزیزانشان در عربستان به سر می‌برند از نگرانی‌هایشان می‌نویسند یا گروهی دیگر سیاست‌های عربستان را نقد کرده و از مسئولان کشورمان می‌خواهند به این مساله رسیدگی کنند.

حوادث چند روز اخیر در عربستان سبب شده بسیاری از مسئولان نسبت به آن واکنش نشان داده و دولت عربستان را مقصر بدانند، علاوه بر این دولت در بیانیه‌ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال‌احمر را مامور پیگیری مجدانه امور درمانی تمامی مجروحان تا سلامتی کامل اعلام و تاکید کرد سازمان‌های مسئول موظفند با جدیت کامل و در اسرع وقت رسیدگی به وضع درمانی مجروحان را پیگیری کنند.این درحالی است که باید یادآور شد در فضای مجازی نیز کاربران نسبت به این حوادث واکنش نشان داده‌اند.

بی‌کفایتی عربستان

«مسئولان بی‌کفایت سعودی دیگر شورش را درآورده اند، زیرا با مدیریت اشتباه خود عید امسال رو برای مسلمانان عزا کردند.»؛ این قسمتی از نظر کاربری است که در فضای مجازی نسبت به حادثه اخیری که برای زائران اتفاق افتاد واکنش نشان داده است.

عمده نظرات کاربران فضای مجازی همدردی با بازماندگان این حادثه است، اما در این میان پیشنهادهایی نیز مطرح شده، برای نمونه آقای احمدی نوشته مسئولان حج و زیارت کشور دست کم برای تضمین سلامت زائران ایرانی باید تدبیری بیندیشند.

کاربر دیگری پیشنهاد کرده برای جلوگیری از حوادث بیشتر، بهتر است شورایی از نخبگان و علمای جهان اسلام اداره مراسم تمتع را به عهده بگیرند.

عده‌ای دیگر از کاربران که تجربه حضور در مراسم اربعین را دارند پیشنهاد کردند عربستانی‌ها باید از تجربه ایران استفاده کنند، چون مسئولان کشورمان مراسم اربعین را خوب مدیریت کردند.

غفلت عربستان

کم نیستند کاربرانی که نوشتند عربستان بیشتر از این که به برگزاری مناسب تمتع فکر کند به فکر آشوب در یمن است. کاربری که خودش را معرفی نکرده نوشته ماه‌هاست عربستان مردم مظلوم یمن را بمباران می‌کند به همین دلیل مسلمان‌ها نیز باید با تحریم حج مانع جنایت بیشتر آنها شوند.

آقای حسینی هم گفته آل سعود بی‌کفایت، به جای خرج کردن پول برای جنگ در یمن و کمک به داعش باید به فکر ساماندهی منا باشد.

کاربر دیگری نوشته رژیمی که از کشتن کودکان یمنی ترسی ندارد، نمی‌تواند امین خوبی برای نگهداری از زائران باشد.

آقای عزیزی نوشته در اسلام به شرف و شان مومن خیلی اهمیت داده شده به همین دلیل نباید با ندانم کاری عربستان شان زائران رعایت نشود.

نگرانی ادامه دارد

در کنار کاربرانی که مدیریت دولت عربستان را زیر سوال برده و محکوم کرده‌اند، نوشته‌های کاربرانی که نگران اعضای خانواده خود در عربستان هستند نیز در فضای مجازی کم نیست، احمد یکی از این کاربران است که نوشته؛ «پدر و مادرم رفتن حج، موقع اعلام اسامی کشته شده‌ها از شبکه خبر قلبم داشت از حرکت می‌ایستاد.»

یکی دیگر از کاربران با اشاره به حادثه اخیر سقوط جرثقیل نوشته؛ «تا زائران از مکه برگردند از نگرانی می‌میریم.»

اکبر کاربری است که پیشنهاد کرده برای بهبود شرایط، دولت باید علیه سیاست‌های اشتباه عربستان فراخوان راهپیمایی صادر کند.

در این بین بسیاری از کاربران هم گفتند کاری بجز دعا از دست شان بر نمی‌آید به همین دلیل از سایر کاربران خواستند برای سلامتی و حفظ زائران تمتع دعا کنند.

حادثه قابل پیش‌بینی

بسیاری از کاربرانی که دولت عربستان را به بی‌تدبیری محکوم کرده‌اند، برای ادعای خود دلیل نیز دارند، چون تعدادی از آنها تجربه حضور در مراسم تمتع را دارند.

حمید، کاربری است که به تجربه سه سال پیش خود اشاره کرده و نوشته؛«رمی جمرات در طبقه همکف واقعا خطرناک است. خودم چندین بار نزدیک بود زیر دست و پا برم. دولت عربستان باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و فکری به حال چنین خطراتی بکند.»

کاربر دیگری این طور نوشته،«چهار سال پیش که با خانواده رفته بودیم، به خاطر شلوغی رفتیم از طبقه سوم سنگ زدیم، جمعیت آنقدر زیاد بود که اگر شخصی زمین می‌خورد ممکن بود زیر دست و پا خفه شود.»

مهدی، کاربری است که پیشنهاد کرده چون بیشتر زائران سالمند هستند دولت عربستان باید شرایط را برای تردد این افراد مناسب سازی کند.

توهم کاربران عربستانی

در این میان گروهی از عربستانی‌ها به جای این‌که از حوادث پیش آمده درس بگیرند و به فکر امنیت زائران باشند، سعی دارند با متهم کردن دیگران از بار مسئولیت خود شانه خالی کنند، برای نمونه آنطور که خبر آنلاین نوشته کاربران سعودی توییتر با ساخت «هشتگ»‌هایی سعی دارند حادثه مرگ زائران در منا را به گردن ایران بیندازند. کاربران عربستانی در توییتر که بخش زیادی از آنان را جامعه وهابی این کشور تشکیل می‌دهد، پس از ساعت‌ها سکوت، جنگ روانی مضحک و توهم آمیزی را راه انداختند و با ساختن هشتگ‌هایی مانند #ایران_تقتل حجاج و #ایران_تقتل، ایران را مقصر وقوع این حادثه می‌خوانند.

بهانه آنها برای این رفتار، شعار‌هایی است که حجاج در خیمه‌های خود در سرزمین منا پس از این حادثه داده اند که به گفته رسانه‌های خارجی بیشتر شعاردهندگان از کشور‌های مصر، ترکیه، لبنان، عراق و ایران بوده‌اند و حالا سعودی‌ها برای خلاص شدن از این رسوایی بزرگ در این توهم می‌خواهند ایرانی‌ها را مقصر این اتفاق نشان دهند.

اظهار نظر‌ها خارج از فضای مجازی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسگر، سرپرست حجاج ایرانی: نمی‌توان صددرصد و با یقین آمار فاجعه مکه را اعلام کرد، با آن‌که نیروهای ما به محل نگهداری اجساد و مجروحان مراجعه کرده‌اند، ولی اجازه ورود به آنها داده نمی‌شود، چون سعودی‌ها می‌گویند باید آمار و اطلاعات‌شان مشخص شود.

سرپرست حجاج ایرانی با درخواست از خانواده‌های جان‌باختگان و مجروحان برای حفظ آرامش بیان کرد: باقی خانواده‌ها باید بدانند که زائران آنها در سلامت هستند و در منا اعمال حج را انجام می‌دهند .

ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت: سفر وزیر بهداشت به عربستان از طرف ما قطعی است، اما طرف مقابل نیز باید آماده باشد تا این سفر انجام شود.

امیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر: تا عصر دیروز در بیمارستان جمعیت هلال‌احمر در مکه مکرمه 47 نفر ایرانی بستری بودند که تعدادی از آنها مجروح و تعدادی بیمار عادی بودند.

مهرداد بذرپاش، سخنگوی فراکسیون حج و زیارت: مجلس باید تمام ظرفیت‌های پارلمانی خود را برای بررسی فاجعه منا به کار گیرد.

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی: بروز دو اتفاق ناگوار در مناسک حج امسال بیش از پیش سوءمدیریت آل‌سعود را آشکار ساخت و نشان داد که عربستان نه‌تنها لیاقت مدیریت حرمین شریفین را ندارد که حتی شایسته نام خادمی آن را هم نداشته و نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها